Advertising powder soap Omo in 1957 and 2007: a model for the production of meaning doi:10.5007/1807-1384.2010v7n2p165

Authors

  • Marina Aparecida Espinosa Negri IA UNICAMP - FAPESP
  • Ivan Santo Barbosa ECA-USP; UNICAMP; Fundação Cásper Líbero

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-1384.2010v7n2p165

Abstract

This article draws a parallel between the lines of communication used in advertising powder soap Omo in two specific periods of time: the years 1957 and 2007, in order to draw the production of meaning of each of the emissions. Considering the contexts in which both campaigns were produced, the development of the study wants to check not only the theoretical components of discourse analysis, on the concepts adopted as described in the book Elements of Discourse Analysis by Jose Luiz Fiorin, but also the practices in relation to certain social characteristics of these periods, and the consequent alignment of advertising manifested with it.

Author Biographies

Marina Aparecida Espinosa Negri, IA UNICAMP - FAPESP

Doutoranda em Artes pelo Instituto de Artes da Universidade Estadual de Campinas - IA/UNICAMP. Bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo | FAPESP, no Programa DR-I, regime de integralidade. Docente convidada dos Cursos de Graduação em Relações Públicas, Propaganda e Turismo, e de Pós-Graduação em Publicidade & Mercado, da Escola de Comunicações & Artes da Universidade de São Paulo - ECA-USP. Docente do Centro Universitário de Osasco - UNIFIEO.

Ivan Santo Barbosa, ECA-USP; UNICAMP; Fundação Cásper Líbero

Docente titular da Universidade Estadual de Campinas | UNICAMP e da Escola de Comunicações & Artes da Universidade de São Paulo - ECA-USP. Coordenador dos Cursos de Pós-Graduação em Marketing Político e Publicidade & Mercado da ECA-USP.

Published

2010-07-22

Issue

Section

Articles