Reading and interactivity discourses in graphic redesign of newspapers on digital technologies age
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-6924.2010v7n1p110Abstract
Based on critical theories of communication and especially on Dominique Wolton and Lucien Sfez, this article discusses the use of the concept of “interactivity” as a market argument in newspapers redesign. The cases presented are Estado de Minas and O Tempo, newspapers of Minas Gerais, Brazil, and its graphic changes occurred, respectively, in 2004 and 2008. They are also cited redesigns of the Folha de São Paulo over the decades of 1980-90. It is concluded that there was a historical argumentation related to promises of interactivity and attention to the reader.Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao encaminhar textos à revista Estudos em Jornalismo e Mídia, o autor estará cedendo integralmente seus direitos patrimoniais da obra à publicação, permanecendo detentor de seus direitos morais (autoria e identificação na obra), conforme estabelece a legislação específica. O trabalho publicado é considerado colaboração e, portanto, o autor não receberá qualquer remuneração para tal, bem como nada lhe será cobrado em troca para a publicação. As ideias e opiniões expressas no artigo são de exclusiva responsabilidade do autor, não refletindo, necessariamente, as opiniões da revista. Citações e transcrições são permitidas mediante menção às fontes. A revista Estudos em Jornalismo e Mídia está sob a Licença Creative Commons