Institutional legitimacy of journalism from self-referential strategies in the multimedia feature story

Authors

  • Carolina Teixeira Weber Dall Agnese UFSM
  • Eugenia Maria Mariano da Rocha Barichello UFSM
  • Vivian de Carvalho Belochio Unipampa/UFSM

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-6924.2016v13n2p34

Abstract

This paper presents a discussion of the institutional legitimacy processes from the practices of news organizations in the hypermedia production context. Reflection is made from the analysis of self-referential strategies in a The Guardian multimedia narrative. It takes place in the society mediatization context, in which the news organizations, as representatives of the journalism institution, often work for legitimacy conquest and maintenance through communicational practices that seek to explain and justify its existence and its ways of doing.

Author Biographies

Carolina Teixeira Weber Dall Agnese, UFSM

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Mestra em Jornalismo (UFSC). Membro do GP Comunicação Institucional e Organizacional (CNPq). Jornalista no Instituto Federal Farroupilha (IFFar). 

Eugenia Maria Mariano da Rocha Barichello, UFSM

Professora doutora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Realizou Estágio Pós-doutoral Sênior na University College of London. Doutora e Mestra em Comunicação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Líder do GP Comunicação Institucional e Organizacional (CNPq).

Vivian de Carvalho Belochio, Unipampa/UFSM

Pós-Doutoranda em Comunicação pela UFSM. Professora adjunta do curso de Jornalismo da Unipampa. Doutora em Comunicação e Informação pela UFRGS. Mestra em Comunicação pela UFSM. Membro do GP Comunicação Organizacional e Institucional (UFSM).

Published

2016-12-15