Autonomy of the journalist, ethics and editorial policy: the implication of news framing
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-6924.2020v17n1p96Abstract
This paper intends to contribute to the deepening of the state of the art of journalism studies in relation to the journalist 's autonomy regarding the editorial policy of vehicles, based on the evaluation of the ethical implications involved in the epistemological question of the linguistic/pragmatic turn of the traditional scientific paradigms from positivist to constructivist. In this context, controversial issues in the field of journalism study are addressed, such as the concept of objectivity and the authorship of the journalist in the construction of the news. This purpose is pursued from the pragmatic contributions of George Mead and Charles Peirce to their continuations in more recent theorizations. The reflection problematizes the commitment of journalism to the ethics of communication and a post conventional moral posture based on the commitment of journalism with the strengthening of public authority and the empowerment of citizenship.References
Carlson, Matt (2017), Journalistic Authority: Legitimating News in the Digital Era. New York: Columbia University Press
Correia, João Carlos F. (2016). “Prefácio”. In: Gradim, Anabela., Framing – O enquadramento das notícias. Lisboa: Livros Horizonte.
Entman, Robert (1993). “Framing: Toward clarification of a fractured paradigm”. Journal of communication, 43 (4), 51-58.
Gitlin, Todd (1980). The whole world is watching: Mass media in the making & unmaking of the new left: Univ of California Press.
Gradim, Anabela (2017). “Para uma leitura semiótica das teorias de framing: reinterpretando o enquadramento com base na categoria peirceana de terceiridade”. Revista Galáxia (35), 21-31. doi:http://dx.doi.org/10.1590/1982-2554127832
Gradim, Anabela (2016), Framing – O enquadramento das notícias. Lisboa: Livros Horizonte.
Gradim, Anabela (2006). Comunicação e Ética. O sistema semiótico de Charles S. Peirce. Covilhã: Labcom Books.
Habermas, Jurgen (1989), Consciência moral e agir comunicativo. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro.
Habermas, Jurgen (1997), Direito e democracia: entre facticidade e validade (vol. 2). Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro.
Habermas, Jurgen (2012), Teoria do agir comunicativo: sobre a crítica da razão funcionalista (vol. 2). São Paulo: Martins Fontes.
Hallin, Daniel C., & Mancini, Paolo (2004). Comparing media systems: Three models of media and politics. Cambridge: Cambridge University Press.
Kohlberg, Lawrence (1981), The meaning and measurement of moral development. Worcester, Mass. (EUA): Clark University Press.
Lakoff, George, & Johnson, Mark (2008). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press.
Lippman, Walter, 1922 (1998), Public Opinion, United Kingdom: Transaction Publishers.
Luhmann, Niklas (1993), A Improbabilidade da Comunicação. Lisboa: Vega
Mead, George (1967), Mind, self & society. Chicago: The University of Chicago Press.
Mindich, David (1998), Just the Facts – How “Objectivity” Came to Define American Journalism, New York and London: New York University Press.
Noelle-Neuman, Elizabeth (2017). A espiral do silêncio: nossa pele social. Florianópolis: Estudos Nacionais.
Park, Robert E., 1940 (1999), “News as a form of knowledge”, in Tumber, Howard (ed.), 1999, News – A Reader, UK: Oxford University Press.
Peirce, Charles Sanders, Collected Papers, vols. 1-8, ed. HARTSHORNE, Charles, WEISS, Paul, BURKS, William, 1931-1958, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts; Electronic Edition by Intelex Corporation, Charlottesville.
Schudson, Michael (2010), Descobrindo a notícia: uma história social dos jornais nos Estados Unidos. Petrópolis: Vozes.
Traquina, Nelson, 2004, A tribo jornalística. Lisboa: Editorial Notícias.
Tuchman, Gaye, (1972), “Objectivity as Strategic Ritual: An Examination of Newsmen's Notions of Objectivity”, in The American Journal of Sociology, Vol. 77, No. 4, p. 660-679, The University of Chicago Press.
Underhill, James W. (2011). Creating Worldviews: Metaphor, Ideology and Language. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Wittgenstein, Ludwig (1975) Investigações Filosóficas. In: Os Pensadores, vol. XLVI, São Paulo: Abril.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao encaminhar textos à revista Estudos em Jornalismo e Mídia, o autor estará cedendo integralmente seus direitos patrimoniais da obra à publicação, permanecendo detentor de seus direitos morais (autoria e identificação na obra), conforme estabelece a legislação específica. O trabalho publicado é considerado colaboração e, portanto, o autor não receberá qualquer remuneração para tal, bem como nada lhe será cobrado em troca para a publicação. As ideias e opiniões expressas no artigo são de exclusiva responsabilidade do autor, não refletindo, necessariamente, as opiniões da revista. Citações e transcrições são permitidas mediante menção às fontes. A revista Estudos em Jornalismo e Mídia está sob a Licença Creative Commons