Women's soccer in Placar magazine: from objectification to redemption

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-6924.2021.75638

Abstract

This article aims at analysing the changes in the news’ criteria adopted by Placar magazine for the production of features on women's football. It is the oldest and most traditional sports magazine in circulation in Brazil. Looking at the changes in news production makes it possible to notice the transformations which the magazine went through in a single decade, shifting from a product that flirted with objectifying women, to giving voice to the modality, and dedicating, for the first time in history, a special edition exclusive to women's football. This article is a fragment of a larger research on Placar, which includes the analysis of news criteria, since the 1990s until 2019. For this article, we carried out qualitative and quantitative content analysis of 84 issues of the magazine, between 2011 and 2019, years that comprise the last three Women's World Cups. In addition to analyzing the magazines, our research also opted for interviews with journalists who passed through Placar, such as Juca Kfouri and Ricardo Corre?a.

Author Biographies

Daniel Felipe de Oliveira Leal, UFPE

Doutorando em Comunicação pela Universidade Federal de Pernambuco e membro do ReNEme - Rede Nordestina de Estudos em Mídia e Esporte.

Giovana Borges Mesquita, Universidade Federal de Pernambuco

Professora adjunta do curso de Comunicação do CAA-UFPE e do Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).

References

ALSINA, M. A construção da Notícia. Petrópolis: Vozes, 2009.

BARRETO JANUÁRIO, S. Mulheres no campo: o ethos da torcedora pernambucana. São Paulo: Fontenele, 2019.

BARRETO JANUÁRIO, S.; VELOSO, A. Gênero, mídia e futebol: a cobertura midiática genderificada no Brasil. In: C. LIMA, C.; BRAINER, L.; BARRETO JANUÁRIO, S. (orgs.). Elas e o futebol. João Pessoa: Xeroca!, 2019.

BARRETO JANUÁRIO, S.; LIMA, C.; LEAL, D. Futebol de mulheres na agenda da grande mídia: uma análise temática da cobertura da Copa do Mundo de 2019. Observatório, v. 14, n. 4, 2020.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BOURDIEU, P. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.

CORRÊA, R. Ricardo Corrêa: depoimento [set. 2019]. Entrevistadores: G. B. Mesquita e D. F. O. Leal. São Paulo, 2019.

COSTA, L. Maria-chuteiras x torcedoras “autênticas”. Identidade feminina e futebol. XII ENCONTRO REGIONAL DE HISTÓRIA ANPUH-RJ. Usos do passado. Anais... Rio de Janeiro, 2006. p. 1-11.

COSTA, L. O futebol feminino nas décadas de 1940 a 1980. Revista do Arquivo Geral da Cidade do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, n. 13, p. 493-507, 2017.

DUARTE, J. Entrevista em Profundidade. In: DUARTE, J.; BARROS, A. Métodos e Técnicas de Pesquisa em Comunicação. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

FIGUEIREDO, C. D. #martamelhorqueneymar: uma proposta de análise do uso de uma hashtag como indício de silenciamento da mídia tradicional. In: LIMA, C. A. R.; BRAINER, L.; JANUÁRIO, S. B. (orgs.). Elas e o futebol. João Pessoa: Xeroca!, 2019.

FONSECA JUNIOR, W. C. Análise de Conteúdo. In: Duarte, J.; Barros, A (Org). Métodos e Técnicas de pesquisa em comunicação. 2 ed. São Paulo: Atlas, 2006.

GOELLNER, S. V. Bela, maternal e feminina: imagens da mulher na “Revista Educação Physica”. Ijuí: Editora Unijuí, 2003.

GOELLNER, S. V. Mulher e esporte no Brasil: entre incentivos e interdições elas fazem a história. Pensar a prática. v.8, n.1, revisada. p. 65, 2005.

JORGE, T. de M. Mutação no jornalismo: como a notícia chega à internet. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2013.

KFOURI, J. Juca Kfouri: depoimento [set. 2019]. Entrevistadores: G. B. Mesquita e D. F. O. Leal. São Paulo, 2019a.

KFOURI, J. A correta autocrítica da revista Placar. São Paulo: Portal UOL, 2019b. Disponível em: https://bit.ly/35a5hgN. Acesso em: 5 mai. 2020.

KNIJNIK, J. D.; SOUZA, J. S. S. Diferentes e desiguais: Relações de gênero na mí- dia esportiva brasileira; In. SIMÕES, A. C.; KNIJNIK, J. D. (orgs). O mundo psicossocial da mulher no esporte: comportamento, gênero, desempenho. São Paulo, Aleph, 2004, p. 191-212.

MESQUITA, G. Interfiro, logo existo: a audiência potente e as novas relações no jornalismo. (Tese de Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE, Brasil, 2014.

MOURÃO, L.; MOREL, M. As narrativas sobre o futebol feminino: o discurso da mídia impressa em campo. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 26, n. 2, p. 73-86, 2005.

PLACAR. São Paulo: Editora Abril, edição 1106, ago., 1995.

PLACAR. São Paulo: Editora Abril, edição 1355, jun., 2011a.

PLACAR. São Paulo: Editora Abril, edição 1356, jul., 2011b.

PLACAR. São Paulo: Editora Abril, edição 1357, ago., 2011c.

PLACAR. São Paulo: Editora Abril, edição 1371, nov., 2012.

PLACAR. São Paulo: Editora Caras, edição 1408, nov., 2015.

PLACAR. São Paulo: Editora Caras, edição 1409, dez., 2015.

PLACAR. São Paulo: Editora Caras, edição 1418, ago., 2016.

PLACAR. São Paulo: Editora Abril, edição 1444, out., 2018.

PLACAR. São Paulo: Editora Abril, edição 1453, jul., 2019.

PLACAR. São Paulo: Editora Abril, edição 1457, nov., 2019.

RIBEIRO, A. Os donos do espetáculo: histórias da imprensa esportiva do Brasil. São Paulo: Terceiro Nome, 2007.

SALVINI, L.; MARCHI JÚNIOR, W. Registros do futebol feminino na Revista Placar: 30 anos de história. Motrivivência (Florianópolis); v. 28, n. 49, p. 99-113, dez. 2016.

SILVA, G. Para pensar critérios de noticiabilidade. In: SILVA, G.; SILVA, M. P.; FERNANDES, M. L. (orgs.). Critérios de noticiabilidade: problemas conceituais e aplicações. Florianópolis: Insular, 2014.

TRAQUINA, N. Teorias do Jornalismo, Volume II: A tribo jornalística – uma comunidade interpretativa transnacional, 2. ed. Florianópolis: Insular, 2005.

TUCHMAN, G. La producción de la noticia. Estudo sobre la construcción de la realidad. Barcelona: Gili, 1983.

UNZELTE, C. Celso Unzelte: depoimento [set. 2019]. Entrevistadores: G. B. Mesquita e D. F. O. Leal. São Paulo, 2019a.

VEIGA DA SILVA, M. Masculino, o gênero do jornalismo: modos de produção das notícias. Florianópolis: Insular, 2014.

VEIGA DA SILVA, M. O Encontro entre a subjetividade e alteridade crítica das práticas jornalísticas: aproximações de pesquisa. Revista Observatório, Palmas, v. 4, n. 1, p. 398-417, jan./mar. 2018.

WOLF, M. Teorias da comunicação. Lisboa: Editorial Presença, 2003.

Published

2021-07-05