The house that bleeds: expression and subjectivation in long-term photo-journalism
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-6924.2021.76842Abstract
Photojournalistic awards have recognized the importance of serial and long-term works. In 2015, the World Press Photo created the Long-Term Projects category that rewards photo essays built over long periods of time. We will use the essay ‘The House That Bleeds’ by Mexican photographer Yael Marti?nez, awarded in that category in 2019, to reflect on the status of photojournalism in its expressive and ethical dimensions. To this end, we will run an analysis of the essay and compare it with two other winners in the same category in order to recognize the role of the construction of subjectivity and the political action of the photographer when re- gistering himself and his family in his personal drama as victims violence in their country. Analytical operators are sought in the concepts and categories linked to the reflective process on images, their constituents, their syntax, their sensitive dynamics, as well as in the constellation association that they allow when thought as a group of images and text-images. Thus, the narrative links the sef-perception and the perception of the other in the same lived experience.
References
ALEJANDRO, C. State of Decay. World Press Photo. 2019. Disponível em: https:// www.worldpressphoto.org/collection/photo/2019/37697/1/Alejandro-Cegarra. Acesso em: 21 ago. 2019.
DIDI-HUBERMAN, G. A imagem queima. Curitiba: Medusa, 2018.
DIDI-HUBERMAN, G. Cascas. São Paulo: Editora 34, 2017.
DIDI-HUBERMAN, G. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 1998.
FABRIS, A. Discutindo a imagem fotográfica. Domínios da Imagem, Londrina, v.1, n.1, p. 31-41, Nov. 2007. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5433/2237-9126.2007v- 1n1p31. Acesso em: 12 jan 2020.
JAVIER, A. Latidoamerica. World Press Photo. 2018. Disponível em: https://www. worldpressphoto.org/collection/photo/2018/28835/1/2018-Javier-Arcenillas-LTPG- -AAD-(1) . Acesso em: 15 mar. 2019.
MERLEAU-PONTY, M. O filósofo e sua sombra. Textos selecionados. São Paulo: Abril Cultural, 1984. (Os Pensadores)
MARQUES, Â. C. S.; MARTINO, L. M. S. O enquadramento do intolerável na imagem. In: MARQUES, Â. C. S.; VIEIRA, F. (orgs.) Imagens e Alteridades. Belo Horizonte, MG: PPGCOM UFMG, 2019. Disponível em: https://seloppgcom.fafich.ufmg.br/novo/wp-content/uploads/2019/09/imagens_alteridade.pdf. Acesso em: 20 ago. 2019.
RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: estética e política. 2. ed. São Paulo: EXO Experimental/Editora 34, 2009.
RITCHIN, F. “Fotojornalismo em Crise?”. Revista Zum, v. 6, 2014.
RITCHIN, F. Where do we go from here? A wake-up call for visual journalism in the “post-factual” era. In: Witness: World Press Photo, 2016. Disponível em: https://witness.worldpressphoto.org/where-do-we-go-from-here-8cf1131e23db. Acesso em: 20 jul. 2020.
ROUILLÉ, A. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Editora SENAC, 2009.
SOBCHACK, V. Inscrevendo o espaço ético: dez proposições sobre morte, representação e documentário. In: RAMOS, F. P. (org.) Teoria contemporânea do cinema, vol. II: documentário e narratividade ficcional. São Paulo: SENAC, 2005.
SOUSA, J. P. Fotojornalismo: uma introdução à história, às técnicas e à linguagem da fotografia na imprensa. Covilhã: Universidade da Beira Interior , 2002. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/sousa-jorge-pedro-fotojornalismo.pdf. Acesso em: 23 jan. 2020.
YAEL M. The House That Bleeds. World Press Photo. 2019. Disponível em: https:// www.worldpressphoto.org/collection/photo/2019/37699/1/Yael-Martinez. Acesso em: 21 ago. 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao encaminhar textos à revista Estudos em Jornalismo e Mídia, o autor estará cedendo integralmente seus direitos patrimoniais da obra à publicação, permanecendo detentor de seus direitos morais (autoria e identificação na obra), conforme estabelece a legislação específica. O trabalho publicado é considerado colaboração e, portanto, o autor não receberá qualquer remuneração para tal, bem como nada lhe será cobrado em troca para a publicação. As ideias e opiniões expressas no artigo são de exclusiva responsabilidade do autor, não refletindo, necessariamente, as opiniões da revista. Citações e transcrições são permitidas mediante menção às fontes. A revista Estudos em Jornalismo e Mídia está sob a Licença Creative Commons