The house that bleeds: expression and subjectivation in long-term photo-journalism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-6924.2021.76842

Abstract

Photojournalistic awards have recognized the importance of serial and long-term works. In 2015, the World Press Photo created the Long-Term Projects category that rewards photo essays built over long periods of time. We will use the essay ‘The House That Bleeds’ by Mexican photographer Yael Marti?nez, awarded in that category in 2019, to reflect on the status of photojournalism in its expressive and ethical dimensions. To this end, we will run an analysis of the essay and compare it with two other winners in the same category in order to recognize the role of the construction of subjectivity and the political action of the photographer when re- gistering himself and his family in his personal drama as victims violence in their country. Analytical operators are sought in the concepts and categories linked to the reflective process on images, their constituents, their syntax, their sensitive dynamics, as well as in the constellation association that they allow when thought as a group of images and text-images. Thus, the narrative links the sef-perception and the perception of the other in the same lived experience.

Author Biographies

Fernando Artur de Souza, Universidade Tuiuti do Paraná

Professor Adjunto na Universidade Tuiuti do Paraná. Mestre em Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) e doutorando em Comunicação e Linguagens pela Universidade Tuiuti do Paraná (UTP).

Kati Eliana Caetano, Universidade Tuiuti do Paraná

Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Linguagens, Universidade Tuiuti do Paraná (UTP). Doutora em Letras pela Universidade de São Paulo (USP). Líder do GP Incom/UTP e pesquisadora do CNPQ.

References

ALEJANDRO, C. State of Decay. World Press Photo. 2019. Disponível em: https:// www.worldpressphoto.org/collection/photo/2019/37697/1/Alejandro-Cegarra. Acesso em: 21 ago. 2019.

DIDI-HUBERMAN, G. A imagem queima. Curitiba: Medusa, 2018.

DIDI-HUBERMAN, G. Cascas. São Paulo: Editora 34, 2017.

DIDI-HUBERMAN, G. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Editora 34, 1998.

FABRIS, A. Discutindo a imagem fotográfica. Domínios da Imagem, Londrina, v.1, n.1, p. 31-41, Nov. 2007. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5433/2237-9126.2007v- 1n1p31. Acesso em: 12 jan 2020.

JAVIER, A. Latidoamerica. World Press Photo. 2018. Disponível em: https://www. worldpressphoto.org/collection/photo/2018/28835/1/2018-Javier-Arcenillas-LTPG- -AAD-(1) . Acesso em: 15 mar. 2019.

MERLEAU-PONTY, M. O filósofo e sua sombra. Textos selecionados. São Paulo: Abril Cultural, 1984. (Os Pensadores)

MARQUES, Â. C. S.; MARTINO, L. M. S. O enquadramento do intolerável na imagem. In: MARQUES, Â. C. S.; VIEIRA, F. (orgs.) Imagens e Alteridades. Belo Horizonte, MG: PPGCOM UFMG, 2019. Disponível em: https://seloppgcom.fafich.ufmg.br/novo/wp-content/uploads/2019/09/imagens_alteridade.pdf. Acesso em: 20 ago. 2019.

RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: estética e política. 2. ed. São Paulo: EXO Experimental/Editora 34, 2009.

RITCHIN, F. “Fotojornalismo em Crise?”. Revista Zum, v. 6, 2014.

RITCHIN, F. Where do we go from here? A wake-up call for visual journalism in the “post-factual” era. In: Witness: World Press Photo, 2016. Disponível em: https://witness.worldpressphoto.org/where-do-we-go-from-here-8cf1131e23db. Acesso em: 20 jul. 2020.

ROUILLÉ, A. A fotografia: entre documento e arte contemporânea. São Paulo: Editora SENAC, 2009.

SOBCHACK, V. Inscrevendo o espaço ético: dez proposições sobre morte, representação e documentário. In: RAMOS, F. P. (org.) Teoria contemporânea do cinema, vol. II: documentário e narratividade ficcional. São Paulo: SENAC, 2005.

SOUSA, J. P. Fotojornalismo: uma introdução à história, às técnicas e à linguagem da fotografia na imprensa. Covilhã: Universidade da Beira Interior , 2002. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/sousa-jorge-pedro-fotojornalismo.pdf. Acesso em: 23 jan. 2020.

YAEL M. The House That Bleeds. World Press Photo. 2019. Disponível em: https:// www.worldpressphoto.org/collection/photo/2019/37699/1/Yael-Martinez. Acesso em: 21 ago. 2019.

Published

2021-07-05