Prospective scenarios of the digital journalism industries in Brazil in the 2030 horizon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-6924.2022.88044

Keywords:

Prospective scenarios, Journalistic industry, Digital journalism

Abstract

A gap was identified in the literature, with the absence of studies of prospective scenarios that discuss the digital journalism industries. Thus, this research aims to prospect scenarios for the digital journalism industry in Brazil from 2020 to 2030, from the context of the Covid-19 pandemic. The research is descriptive, qualitative and quantitative, with secondary data collection and interviews with 28 experts (masters, doctors and specialists in digital journalism), using content analysis techniques, pertinence method, probability and favorability and storytelling. Two scenarios were prospected: realistic and pessimistic. A more realistic and favorable look will fall on the multiple sources of income that will be the maintainers and propellers of newsrooms during and after the pandemic. On the other hand, exogenous factors, such as restrictions on press freedom, social recession and rising inflation will be the events that will most impact the pessimistic scenario.

Author Biographies

Lorena Guerra, Universidade de Fortaleza (UNIFOR)

Graduated and Master in Business Administration from the University of Fortaleza (UNIFOR)

Sergio Henrique Arruda Cavalcante Forte, Universidade de Fortaleza (UNIFOR)

Professor Doutor Titular do PPGA da Universidade de Fortaleza/UNIFOR

References

ANANNY, M.; BIGHASH, L. Why drop a paywall? mapping industry accounts of online news decommodification. International Journal of Communication. Califórnia, n. 10, p. 3359-3380, 2016.

ARAÚJO, Wilson. 200 anos da Imprensa no Brasil, 50 anos do Jornal Pequeno. 2004. Disponível em: http://nucleopiratininga.org.br/200-anos-da-imprensa-no-brasil-50-anos-do-jornal-pequeno/ Acesso em: 20 abr. 2020

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Tradução: Luís Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2016.

KADER, Chris; TANTAM Lizzie. AOP and Deloitte report slight 2.3% decline in digital publishers’. revenue in Q1 2020. Londres, 28 ago. 2020. Disponível em: https://www.ukaop.org/research/aop-and-deloitte-report-slight-23-decline-in-digital-publishers-revenue-in-q1-2020. Acesso em 11 out. 2020.

BARBOSA, Marialva. História da comunicação no Brasil. Petrópolis: Vozes, 2013.

BERGER, Gaston. Phénoménologie du temps et prospective. 6. ed. Paris: Presses Universitaires de France, 1964.

BERNARDO, Cristiane Hengler Corrêa; LEAO, Inara Barbosa. Formação do jornalista contemporâneo: A história de um trabalhador sem diploma. Revista Brasileira de História. São Paulo, v. 33, n. 65, p. 337-358, jul./out. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-01882013000100014&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 11 out. 2020.

BLANNING, Robert W.; REINIG, Bruce A. Building scenarios for Hong Kong using EMS. Long Rang Planning. v. 31, n. 6, p. 900-910, dec.1998. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0024630198800277. Acesso em 24 ago. 2020.

BLASCO, Mireia Montaña; CASTELLÀ, Candela Ollé; RASO, Montse Lavilla. Impacto de la pandemia de Covid-19 em el consumo de medios em España. Revista Latina de Comunicación Social. Madrid, n. 78, p. 155-167, out. 2020. DOI: https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1472. Disponível em: https://www.journals.elsevier.com/long-range-planning/editorial-board. Acesso em 24 ago. 2020.

CAMPONEZ, C.; MIRANDA, J.; FIDALGO, J. GARCIA, J. L.; MATOS, J. N.; OLIVEIRA, M.; MARTINS, P.; SILVA, P. A. Estudo sobre os efeitos do estado de emergência no jornalismo no contexto da Pandemia Covid-19. Relatório. Lisboa: Sopcom, 2020

CARDOSO, G., CRESPO, M., FOÁ, C., LAPA, T., QUINTANILHA, T., MENDOÇA, S., MORENO, J., NEVES, M., PAISANA, M., & VIEIRA, J. Modelos de negócio e comunicação social. “Telcos”, Legacy Media, Novos Media e Start-Ups Jornalísticas em Navegação Digital. Estudo Prospectivo (2015-2020), 2015. Lisboa, Portugal: Centro de Investigação e Estudos de Sociologia.

CASTRO, Fábio Fonseca de. (2020). Impactos da Covid-19 sobre os processos comunicacionais: Primeiras observações sobre dinâmicas, impasses e riscos. Papers do NAEA. Belém, v. 29, n. 1, p. 186-201. DOI: http://dx.doi.org/10.18542/papersnaea.v29i1.8799. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/pnaea/article/view/8799/6270. Acesso em 24 ago. 2020.

CASTRO, Mariana. O mundo pós Covid-19. São Paulo, 11 mai. 2020. Twitter: Disponível em: https://www.uol.com.br/ecoa/reportagens-especiais/o-mundo-pos-covid-19-indice-da-serie/. Acesso em 6 jun. 2020.

FLAVIÁN, C.; GURREA, R. Motivações e atitude dos usuários em relação à imprensa online. Journal of Consumer Marketing, v. 26, n. 3, p. 164-174. DOI: https://doi.org/10.1108/07363760910954109. Disponível em: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/07363760910954109/full/html. Acesso em: 27 jul. 2020

FONSECA, L. S.; OLIVEIRA, C. M. de; AZEVEDO FILHO; E. T. A Prospectiva Estratégica e o Método dos Cenários de Godet: Um Mapeamento Sistemático. Encontro Nacional de Engenharia de Produção, XXXVIII, Anais.. Maceió, 2018. Disponível em: http://www.abepro.org.br/biblioteca/TN_STO_264_515_35914.pdf. Acesso em: 1 nov. 2020.

GODET, Michel; PHILIPPE, Durance. A prospectiva estratégica. Para empresas e territórios. Nova York: Unesco, 2011.

HERNDON, Keith L.. The decline of the daily newspaper: How an american institution lost the online revolution. Nova York: Peter Lang, 2012.

IVC BRASIL. Tiragem dos principais jornais impressos do Brasil. Disponível em :<https://ivcbrasil.org.br/.>. Acesso em 12.06.2020.

LEWIS, Katya Podkovyroff. Recomendações sobre sustentabilidade de mídia durante a pandemia da Covid-19. Rede de Jornalistas Internacionais. Washington, 18 mai 2020. Disponível em: https://ijnet.org/pt-br/story/recomendações-sobre-sustentabilidade-de-m%C3%ADdia-durante-pandemia-da-covid-19. Acesso em: 02 jul. 2020.

MARCIAL, Elaine Coutinho; GRUMBACH, Raul José Dos Santos. Cenários prospectivos: Como construir um futuro melhor. 5.ed. Rio de Janeiro: FGV, 2008.

MATTEDI, Marcos A.; RIBEIRO, Eduardo A. W.; SPIESS Maiko R.; LUDWIG, Leandro. Epidemia e contenção: Cenários emergentes do pós-Covid-19. Estudos Avançados, São Paulo, n. 99, 9 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2020.3499.017. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/173429. Acesso em: 7 set. 2020.

MORTARA, F. A.; TREVISAN, L. N. Cenários prospectivos das organizações de mídia impressa e horizontes para a carreira de jornalista: Tensões, responsabilidades e mutações estruturais. Revista de Ciências Humanas, 48(1), 124-137, 2014. http://dx.doi.org/10.5007/2178-4582.2014v48n1p124Newman.

NEWMAN, N.; FLETCHER, R.; SCHULZ, A.; ANDI, S.; NIELSEN, R. K. Digital news report. Reuters Institute for the Study of Journalism, 2020

NOBRE, K. Dois pesos, duas medidas: Responsabilidade de dados x conteúdo. Revista Imprensa, 337ª ed., 12-13, 2019

OLSEN, R. K.; SOLVOLL, M. K. Bouncing off the paywall – Understanding misalignments between local newspaper value propositions and audience responses. International Journal on Media Management, 20(3), 174-192, 2018, 10.1080/14241277.2018.1529672.

PACETE, Luiz Gustavo. Como o NYT transformou o digital em receita? Brasília, 10 ago. 2018. Disponível em: https://www.anj.org.br/como-o-nyt-transformou-o-digital-em-receita/. Acesso em 11 out. 2020.

RIBEIRO, E.; BARONCELLI, W., GURGEL, L., VIGIO, F., & LUCA, A. Efeitos da pandemia sobre o jornalismo – Uma visão global, 2020 (capítulo 1). Media Talks.

SANTOS, A. S., SOUZA, A. Q., & CONCEIÇÃO, L. E. O jornalismo impresso brasileiro e as novas tecnologias: Perspectivas e inovações. Intercom, 2009

SASTRE, A. A. Os aspectos de inovação no jornalismo regional: tendências, experiências e resistências ao modelo digital. Tese (doutorado): Universidade Estadual Paulista (Unesp) – Bauru, 2021.

SCHOEMAKER, P. J. H., MAVADDAT, V. M. Scenario planning for disruptive technologies. Whartonon Managing Emerging Technologies, 206-241, 2000.

SCHWARTZ, Peter. A arte da visão de longo prazo: Planejando o futuro em um mundo de incertezas. São Paulo: Best Seller, 2006.

SILVA, L. Como atrair os jovens para o jornal. Folha de S. Paulo. http://tinyurl.com/nt6jk72. 2009

SPADA, Eduardo; FORTE, Sergio Cavalcante. Cenários prospectivos das universidades corporativas no Brasil – 2030. Future Studies Research Journal, 10(2), 198-213, 2018.

THURMAN, Neil. Newspaper consumption in the mobile age: Re-assessing multi-platform performance and market share using “time-spent”, 2018. Journalism Studies, 19(10), 1409-1429. https://doi.org/10.1080/1461670x.2017.1279028

Published

2022-12-30