Representation Practices: a Cartography of Experiments in Media Culture
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-6924.2023.e90333Keywords:
Media Culture, Representation, SemiosisAbstract
The meanings produced in media representations traverse symbolic and imaginary territories. In the current scenario, of authoritarianism, job insecurity and post-truth, it is necessary to retake more plural practices and media representation in an important arena. This article seeks a reconfiguration of representational perspectives capable of giving answers to our time. Thinking of media culture as a semiosphere (LOTMAN, 1996), a locus of diverse semioses, the conceptual and theoretical basis parts from Stuart Hall (2003), and his understanding of the practices of representation in the media, to propose a dislocation of large assumptions towards a creative thinking about signs (DELEUZE, 2006) and language experiments, on the Giorgio Agamben (2017) terms, to reposition representation on new ethical and political bases. With the cartographic method applied to communication, this work identifies an initial corpus that passes through two factors: journalism and pop culture.
References
AGAMBEN, Giorgio. A comunidade que vem. Autêntica: Belo Horizonte (MG), 2017.
AGAMBEN, Giorgio. A experiência da língua. Rio de Janeiro: Rotaplan Gráfica, 2018.
AGAMBEN, Giorgio. Ideia da prosa. Belo Horizonte (MG): Autêntica Editora, 2016.
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Paz e terra: São Paulo, 2018.
DELEUZE, Gilles. Michel Foucault: o poder. São Paulo: editora filosófica politeia, 2020.
DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia, vol. 1. São Paulo: Editora 34, 2000.
FERREIRA, Gustavo. A filosofia de programação musical do algoritmo. Radiofonias – Revista de Estudos em Mídia Sonora. Mariana-MG, v. 12, n. 03, p. 57-85, set./dez. 2021.
FOUCAULT, Michel. Governo de si e dos outros. São Paulo: Martins Fontes, 2010.
GENRO FILHO, Adelmo. O segredo da pirâmide – para uma teoria marxista do jornalismo. Porto Alegre, Tchê, 1987.
HALL, Stuart. Cultura e representação. Rio de Janeiro: Apicuri/PUC-Rio, 2016.
HALL, Stuart. Da diáspora: identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: UFMG, 2003.
KELLNER, Douglas. A cultura da mídia. Bauru (SP): Edusc, 2001.
LAZZARATO, Maurizio. Signos, máquinas e subjetividades. São Paulo: N-1 Edições, 2014.
LOTMAN, Iuri. Culture and explosion. New York: Mouton de Gruyter, 2004.
LOTMAN, Iuri. La semiosfera I. Semiótica da cultura y del texto. Madri: Ediciones Frónesis Cátedra Universitat de Valencia, 1996.
MBEMBE, Achille. Políticas de inimizade. São Paulo: N-1 Edições, 2020.
NASSIF, Luis. O caso Veja: o naufrágio do jornalismo brasileiro. Paraná: Kotter, 2021.
NÚCLEO JORNALISMO. Sobre o Núcleo, c2020. Página inicial. Disponível em: https://www.nucleo.jor.br/sobre/. Acesso em: 20 fev. de 2022.
ORTIZ, Renato. Cultura brasileira e identidade nacional. São Paulo: Brasiliense, 1986.
ORTIZ, Renato. Imagens do Brasil. Revista Sociedade e Estado. V. 28, n. 3, set/dez, p. 609-633, 2013.
RIBEIRO, Darcy. O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao encaminhar textos à revista Estudos em Jornalismo e Mídia, o autor estará cedendo integralmente seus direitos patrimoniais da obra à publicação, permanecendo detentor de seus direitos morais (autoria e identificação na obra), conforme estabelece a legislação específica. O trabalho publicado é considerado colaboração e, portanto, o autor não receberá qualquer remuneração para tal, bem como nada lhe será cobrado em troca para a publicação. As ideias e opiniões expressas no artigo são de exclusiva responsabilidade do autor, não refletindo, necessariamente, as opiniões da revista. Citações e transcrições são permitidas mediante menção às fontes. A revista Estudos em Jornalismo e Mídia está sob a Licença Creative Commons