ChatGPT and the transformation in journalistic guidelines

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-6924.2023.95079

Keywords:

Journalism, ChatGPT, Artificial Intelligence

Abstract

In times of profusion of Artificial Intelligence systems, ChatGPT is highlighted and popularized in the most different functions and uses, including in the journalistic field. It is about ChatGPT and the transformations in the interfaces of journalistic agendas. It shows, discusses and discusses the importance of this system in the conceptions and corrections of the agenda, which is one of the main starting points in the making of professional journalism, so debated and necessary nowadays. It starts with concepts about Artificial Intelligence, ChatGPT, informational mediations and journalistic guidelines in a methodologically qualitative study, with experimentation of five months of tests on the making of guidelines with the tool. One can see the character, if not revolutionary, but innovative, mainly in the sense of the colder agendas and with already consolidated information. ChatGPT proves to be a tool, if not for constant use in Journalism, at least a way, as well as search engines and wiki systems, to aid in the day-to-day use of informational mediation tools.

Author Biography

Orlando Maurício de Carvalho Berti, Federal University of Piauí

Professor na Universidade Estadual do Piauí.

References

AUTOR. Livro. Lugar: Editora, 2023 (Obra suprimida para fins de avaliação por ser da pessoa autora deste artigo).

CORREIA, João Carlos. O poder do Jornalismo e a mediatização do espaço público. Covilhã: Biblioteca Online de Ciências da Comunicação, 2010.

COSTA, Alexandre. Heráclito: fragmentos contextualizados. São Paulo: Odysseus, 2021.

ESTADO DE MINAS. Pesquisa: 49% das redações jornalísticas já adotam ferramentas como ChatGPT. Disponível em: https://www.em.com.br/app/noticia/tecnologia/2023/06/12/interna_tecnologia,1506132/pesquisa-49-das-redacoes-jornalisticas-ja-adotam-ferramentas-como-chatgpt.shtml. Acesso em: 20.jun.2023.

FORBES. 5 rivais que competem direta ou indiretamente com o ChatGPT. Disponível em: https://forbes.com.br/forbes-tech/2023/03/5-rivais-que-competem-direta-ou-indiretamente-com-o-chatgpt/. Acesso em: 30.mai.2023.

GOODFELLOW, Ian J.; POUGET-ABADIE, Jean; MIRZA, Mehdi; XU, Bing; WARDE-FARLEY, David; OZAIR, Sherjil; COURVILLE, Aaron; BENGIO, Yoshua. Generative adversial Networks. Nova York: Revista Communications of the ACM, v. 63, n. 11, 2020, pp. 139-144.

GUIDI, Michel; TIMPONE, Rich. Explorando a mudança de cenário de IA. Da IA Analítica à IA Generativa. São Paulo: Ipsos, 2023.

IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Quantidade de municípios do Brasil até o primeiro semestre de 2023. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados. Acesso em: 18.jun.2023.

LAGE, Nilson. A reportagem. Rio de Janeiro: Record, 2001.

LOEBLEIN, Daniela Fogaça. Técnicas para TV. Curitiba: Intersaberes, 2017.

MARTINO, Luís Mauro Sá. Teoria das mídias digitais: linguagens, ambientes, redes. Petrópolis: Vozes, 2015.

MORAES, Fabiana. A pauta é uma arma de combate: subjetividade, prática, reflexiva e posicionamento para superar um jornalismo que desumaniza. Porto Alegre: Arquipélago Editorial, 2022.

OPENAI. Sobre o ChatGPT. Disponível em: https://openai.com/about. Acesso em: 20.jun.2023.

PEREIRA JUNIOR, Luiz Costa. Apuração da notícia: métodos de investigação na imprensa. Petrópolis: Vozes, 2010.

PENA, Felipe. Teoria do Jornalismo. São Paulo: Contexto, 2005.

PERUZZO, Cicilia Maria Krohling. Comunicação nos movimentos populares. Petrópolis: Vozes, 2010.

REGINATO, Gisele Dotto. Informar de modo qualificado: a finalidade central do jornalismo nas sociedades democráticas. Florianópolis: Revista Estudos em Jornalismo e Mídia, v. 17, n. 1, 2020, pp. 43-53.

ROSA, Mário. A reputação na velocidade do pensamento: imagem e ética do pensamento. São Paulo: Geração Editorial, 2006.

SICHMAN, Jaime Simão. Inteligência Artificial e sociedade: avanços e riscos. São Paulo: Revista Estudos Avançados, v. 35, n. 101, 2021, pp. 37-49.

WOLF, Mauro. Teorias das comunicações de massa. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

Published

2024-08-08

Issue

Section

Núcleo Temático