Artificial Journalism? Challenges and trends in Journalism in the face of Artificial Intelligence
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-6924.2023.98369Keywords:
Jornalismo, Inteligência Artificial, DesafioAbstract
Currently, the media and information ecosystem, with its varied manifestations of Artificial Intelligence (AI) and unknowns about the ethics and reliability of news, paints a bright picture, in some cases, and with a certain pessimism, in others. For this reason, news organizations and universities around the world are beginning to research, explore and experiment with AI and its use in creating digital content. Since the launch of ChatGPT, in November 2022, hundreds, and perhaps thousands, of academic works have emerged on the use of this technology, which has been consolidating itself in news organizations and demonstrated so much impact and potential for Journalism that innovation driven by AI has become became the focus of almost all newsrooms.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao encaminhar textos à revista Estudos em Jornalismo e Mídia, o autor estará cedendo integralmente seus direitos patrimoniais da obra à publicação, permanecendo detentor de seus direitos morais (autoria e identificação na obra), conforme estabelece a legislação específica. O trabalho publicado é considerado colaboração e, portanto, o autor não receberá qualquer remuneração para tal, bem como nada lhe será cobrado em troca para a publicação. As ideias e opiniões expressas no artigo são de exclusiva responsabilidade do autor, não refletindo, necessariamente, as opiniões da revista. Citações e transcrições são permitidas mediante menção às fontes. A revista Estudos em Jornalismo e Mídia está sob a Licença Creative Commons