Social Work Postgraduate Education in Brazil: there is a stumbling block on the way

Authors

  • Jussara Maria Rosa Mendes UFRGS
  • Andréia Mendes dos Santos PUCRS
  • Rosangela Werlang UFRGS/CNPq

Abstract

This paper discusses the Brazilian postgraduate background through the National Postgraduate Plans (PNPGs). They comprise five plans developed from 1974 to 2011, the latest one being in force until 2020. It presents a reflection about the development of postgraduate programs in Social Work aiming to understand how much the changes and present demands, of neoliberal approach and highlighted in the latest PNPGs, affect Social Work activities, especially concerning the continuous search for quality, excellence and consolidation of an ethical-political-professional project.

Author Biographies

Jussara Maria Rosa Mendes, UFRGS

Assistente Social (PUCRS); mestre em Serviço Social (PUCRS); doutorado (PUC/SP) e pós-doutorado (Universitát Kassel (Alemanha), docente do Curso de Serviço Social da UFRGS; coordenadora do Programa de Pós-graduação em Política Social e Serviço Social/UFRGS.

Andréia Mendes dos Santos, PUCRS

Psicóloga (PUCRS), mestre e doutora em Serviço Social (PUCRS), Pós Doutora em Serviço Social (PUCRS/ CAPES), Professora de Escola de Humanidades e Programa de Pós-Graduação em Educação PUCRS. Editora da Revista Educação (PUCRS).

Rosangela Werlang, UFRGS/CNPq

Socióloga (PUCRS), mestre em Sociologia (UFRGS), mestre em Direitos Humanos (UPO/Sevilha), doutora (UFRGS) e pós-doutora (UFRGS/CNPq) em Psicologia Social e Institucional, pesquisadora visitante (UFRGS/CNPq).

 

Published

2017-06-29