Ideology as a category in Marx and the issue of false consciousness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-02592019v22n3p631

Abstract

This article discusses ideology as a category in Marx’s thought, and the debate around the issue of “false consciousness.” The study is based on Marx’s formulations on alienation and fetishism of the commodity, which allows understanding the notion of ideology as a category. The article exposes an approximation of this issue with the current debate in the Marxist tradition, presenting contemporary authors who worked on the subject, explaining analytical controversies that imply in the question of whether ideology should be understood only in its negative sense, such as “false consciousness,” or also in a broader sense, considering the formulations of the field – which criticize the dominant ideology – as positively ideological, pointing to the overcoming of the capitalist mode of production. The result of this study highlights the importance of understanding ideology in its negative sense, considering the centrality of the dimension of “false consciousness,” as long as it is understood in a dialectical perspective, as an inverted consciousness of a society that presents itself in an inverted way.

Author Biography

Luiz Agostinho de Paula Baldi, Federal University of Rio de Janeiro, School of Social Work, Graduate Program in Social Work, Rio de Janeiro, RJ, Brazil.

Bachelor of Social Work from the Federal University of Juiz de Fora (2010);
Master in Social Work from the Federal University of Juiz de Fora (2013);
PhD Student in Social Work at the Federal University of Rio de Janeiro (since 2017 / Present).

References

EAGLETON, T. O que é ideologia? In: EAGLETON, T. Ideologia: uma introdução. São Paulo: Boitempo: Editora da Universidade Estadual Paulista,1997. p. 15-40.

IASI, M. Alienação e ideologia: a carne real das abstrações ideais. In: IASI, M. Política, Estado e Ideologia na trama conjuntural. São Paulo: Instituto Caio Prado Jr., 2017. p. 85-112.

IASI, M. Consciência e revolução no pensamento marxista. In: IASI, M. O dilema de Hamlet: o ser e o não ser da consciência. São Paulo: Viramundo, 2002. p. 91-138.

KONDER, L. A questão da ideologia em Marx. In: KONDER, L. A questão da ideologia. São Paulo: Companhia das Letras, 2002. p. 30-50.

KONDER, L. Introdução. In: KONDER, L. A questão da ideologia. São Paulo: Companhia das Letras, 2002. p. 9-14.

LÖWY, M. Ideologia. In: LÖWY, M. Ideologias e ciência social: elementos para uma análise marxista. 20. ed. São Paulo: Cortez, 2015. p. 17-45.

LUKÁCS, G. A reificação e a consciência do proletariado. In: LUKÁCS, G. História e consciência de classe: estudos sobre a dialética marxista. São Paulo: Martins Fontes, 2003. p. 193-240.

MARX, K. Capítulo 1. A mercadoria. In: MARX, K. O Capital: crítica da economia política. Livro I. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2017. p. 113-158.

MARX, K. Prefácio. In: MARX, K. Contribuição à crítica da economia política. 2. ed. São Paulo: Expressão popular, 2008. p. 47-52.

MARX, K.; ENGELS, F. Primeira parte. In: MARX, K.; ENGELS, F. A Ideologia Alemã. São Paulo: Boitempo, 2007. p. 29-95.

MARX, K. Trabalho estranhado e propriedade privada. In: MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo, 2010. p. 79-90.

MÉSZÁROS, I. Transformações materiais e formas ideológicas. In: MÉSZÁROS, I. Estrutura social e formas de consciência II: a dialética da estrutura e da história. São Paulo: Boitempo, 2011. p. 105-176.

PAULO NETTO, J. Capitalismo e reificação. São Paulo: Ciências Humanas, 1981.

Published

2019-11-08