Flexible learning as the new educational principle for the working classe
Abstract
The article analyzes the development and use of Information and Communication Technologies (ICTc) in capitalist society, from the second decade of the 2000s onwards, with the aim of revealing the professional training project for the working class. Supported by a socio-historical perspective, it resorted to bibliographical and documental analysis to identify, in the main private apparatuses of hegemony, the guidelines of contemporary educational policy and highlight the political-ideological mechanisms that reconfigure the training experiences mediated by ICTs. The results expose the context of the expansion of the use of information and communication technologies in the context of unemployment, flexibilization, deregulation of work and the phenomenon of uberization. They reveal the worker’s adaptation strategies to capitalist sociability, with emphasis on the formation of generic skills and socio-emotional competences, which affect the didactic-pedagogical field, making it a space for capital accumulation and reproduction.
References
ANTUNES, Ricardo. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. 1ªed. São Paulo: Boitempo, 2018a.
ANTUNES, Ricardo. A vigência (e a vingança) de Marx: o novo proletariado de serviços, valor e intermitência. In: Revista Margem Esquerda, n. 31, 2º semestre, 2018b.
BANCO MUNDIAL. Aprendizagem para todos: investir nos conhecimentos e competências das pessoas para promover o desenvolvimento. Banco Mundial: 2011. [sumário executivo].
CARCANHOLO, Marcelo Dias. Conteúdo e forma da crise atual do capitalismo: lógica, contradições e possibilidades. In: Crítica e Sociedade: revista de cultura política. v.1, n. 3, Edição Especial - Dossiê: A crise atual do capitalismo, dez. 2011.
CHRISTENSEN, Clayton M. Ensino híbrido: uma nova inovação disruptiva?. Clayton Christensen Institute [sumário executivo], 2013.
CHRISTENSEN, Clayton M.; EYRING, Henry J. A universidade inovadora: mudando o DNA do ensino superior de fora para dentro. Tradução de Ayresnede Casarin da Rocha. Porto Alegre: Bookman, 2014.
COSTA, José Eduardo. EDTECHS: a educação reinventada. In: EDTECHS: O futuro da educação. São Paulo: StartSe, 2018 [Ebook].
FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação Profissional e capitalismo dependente: o enigma da falta e da sobra de profissionais qualificados. In: Revista Trabalho, Educação e Saúde, v. 5, n. 3, p. 521-536, nov. 2007/fev. 2008.
FREITAS, Tainá. EDTECHS: as tecnologias que prometem revolucionar 2019. In: EDTECHS: O futuro da educação. São Paulo: StartSe, 2018 [Ebook].
HARVEY, David. A condição Pós-Moderna. 17. Ed. São Paulo: Edições Loyola, 2017.
KRAUSZ, Rosa R. Trabalhabilidade. São Paulo: Nobel, 1999.
LIMA, Kátia. Contra-reforma na educação superior: de FHC a Lula. São Paulo: Xamã, 2007.
MÉSZÁROS, István. A crise estrutural do capital. São Paulo: Boitempo, 2011.
SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. 30 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 1995. (Coleção polêmicas do nosso tempo, v. 5).
UNESCO. La enseñanza superior frente a las conmociones de la época. In: Investigación y Prospectiva em Educación UNESCO, Pais. 2013. [Documentos de Trabajo ERF, n. 6].
UNESCO. Volver a interpretar el aprendizaje. Investigacíons y Prospectiva en Educación UNESCO, Paris, 2014a. [Documentos de Trabajo ERF, n. 10].
UNESCO. Um currículo para el siglo XXI: Desafíos, tensiones y cuestiones abiertas. In: Investigacíons y Prospectiva en Educación UNESCO, Paris, 2014b [Documentos de Trabajo ERF, n. 9].
UNESCO. El futuro del aprendizaje (i) Por qué deben cambiar el contenido y los métodos de aprendizaje en el siglo XXI? In: Investigación y Prospectiva en Educación UNESCO, Paris, 2015. [Documentos de Trabajo ERF, n. 13].
UNESCO. Repensar a educação: rumo a um bem comum mundial?. Brasília: UNESCO Brasil, 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyrights for articles published in this journal are the author's, with first publication rights for the journal. Due to appearing in this Public Access Magazine, the articles are free to use, with their own attributions, in educational, professional and public management applications. The Magazine adopted the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. This license allows you to copy, distribute and reproduce in any medium, as well as adapt, transform and create from this material, provided that for non-commercial purposes and that due credit is given to the authors and the source, a link to the Creative License is inserted. Commons and whether changes have been made. In such cases, no permission is required from the authors or editors. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or a book chapter).