Teaching work in basic education in Brazil under industry 4.0
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-0259.2022.e82504Keywords:
Gestão Intercultural, Cultura, Ambiente de TrabalhoAbstract
The objective of the article is to analyze the teaching work in Basic Education in Brazil, especially from 2020, when the Covid-19 pandemic was declared, boosting the diffusion of telework in the context of Industry 4.0, the deepening of neoliberalism and the New Public Management (NGP). The methodology was based on bibliographic, documentary and research reports, as well as data analysis from the Brazilian Institute of Geography and Statistics (IBGE) and National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (INEP), in selected periods. The results indicate the spread of telework under neoliberalism and NGP, implying the deepening of the already precarious career of professional teaching under the pandemic.
References
AGÊNCIA BRASIL. Quase Metade das Escolas...Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2020-06/quase-metade-das-escolas-nao-tem-todos-os-itens-de-saneamento-basico .Acesso em: 23 de junh. 2020
ALBERTI, G. et al. Against and Beyond Precarity: Work in Insecure Times. Work, Employment and Society, v. 32, n. 3, 2018. p. 447–457. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0950017018762088. Acesso em 23 de jan. de 2019.
ALVES, T.; PINTO, J. M. Remuneração e Características do Trabalho Docente no Brasil: um aporte. Outros Temas. 606-639 v.41 n.143 maio/ago. 2011. Disponível
em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v41n143/a14v41n143.pdf. Acesso em: 15 mai. 2019.
ANTUNES, R. O Privilégio da Servidão. São Paulo: Boitempo. 2018.
ANTUNES, R. Trabalho Intermitente e Uberização do Trabalho no Limiar da Indústria 4.0. IN: ANTUNES, Ricardo (Org.). Uberização, Trabalho Digital e Indústria 4.0. São Paulo: Boitempo. 2020.
BOURDIEU, P.; PASSERON, J-C. A Reprodução. Elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis. Rio de Janeiro: Vozes. 2013.
CARUSO, L. Digital Innovation and the Fourth Industrial Revolution: epochal social changes? AI & Soc. v. 33. 2018. p. 379–392. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s00146-017-0736-1. Acesso em 15 de mai. 2019.
EDWARDS, R. Contested Terrain: The Transformation of the Workplace in the Twentieth Century. New York: Basic Books, 1979.
ENGUITA, F. M. A Escola Oculta: educação e trabalho no capitalismo. Porto Alegre: Artes Médicas. 1989.
EVANGELISTA, O; LEHER, R. Todos pela Educação e o episódio Costin no MEC: a pedagogia do capital em ação na política educacional brasileira. Revista Trabalho Necessário, n.15/ 2012. Disponível em:
http://www.uff.br/trabalhonecessario/images/TN1519%20Artigo%20Roberto%20Leher%20e%20Olinda%20Evangelista.pdf. Acesso em: 12 de fev. 2021.
AUTOR. Brasil e Portugal: qual a formação do jovem trabalhador no século XXI? Uberlândia: Navegando. 2018. Disponível em: https://www.editoranavegando.com/trabalho-e-educacao. Acesso em 10 abr. 2019.
FERRETTI, C. J. A reforma do Ensino Médio e sua questionável concepção de qualidade da educação. Estudos Avançados, v. 32, n. 93, 2018. p. 25- 42. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ea/v32n93/0103-4014-ea-32-93-0025.pdf. DOI: 10.5935/0103-4014.20180028. Acesso em: 10 abr. 2019.
FREITAS, L. C. de. Três Teses sobre as Reformas Empresariais da Educação: perdendo a ingenuidade. Cad. Cedes, Campinas, v. 36, n. 99, p. 137-153, maio-ago., 2016. Disponível em: www.scielo.br/pdf/ccedes/v36n99/1678-7110-ccedes-36-99-00137.pdf . Acesso em: 20 agos. 2019.
FRIGOTTO, G. Empresários mais ricos do Brasil: a ignorância, o cinismo e a ganância que matam. Espaço e Economia. N.17.Ano IX. 2020. Disponível em: http://journals.openedition.org/espacoeconomia/10852 . Acesso em 05 de jan. 2021.
GESTRADO. GRUPO DE ESTUDOS SOBRE POLÍTICA EDUCACIONAL E TRABALHO DOCENTE. Relatório Técnico Trabalho Docente em Tempos de Pandemia. 2020. Disponível em: https://gestrado.net.br/pesquisas/trabalho-docente-em-tempos-de-pandemia-cnte-contee-2020/. Acesso em 15 de out. de 2020.
GOTTI, A. Piso salarial para professor: ele existe, mas nem todo mundo paga. Nova Escola. 07 de outubro de 2019. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/18450/piso-salarial-ele-existe-mas-nem-todomundo-paga. Acesso em: 10 abr. 2021.
GRAMSCI, A. Notas sobre Maquiavel, a Política e o Estado Moderno, Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1976.
GROHMANN, R. Plataformização do Trabalho: características e alternativas. In: ANTUNES, R. (Org.) Uberização, Trabalho Digital e Indústria 4.0 São Paulo: Boitempo. 2020. p. 93-110.
HARVEY, D. O Enigma do Capital. Boitempo: São Paulo. 2011.
HARVEY, D. A Loucura da Razão Econômica. São Paulo: Boitempo. 2018
HASSARD, J.; MORRIS, J. Contrived competition and manufactured uncertainty: Understanding managerial job insecurity narratives in large corporations. Work, Employment and Society 32(3): 564–580. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0950017017751806. Acesso em: 12 jun. 2019.
HOOD, C. The “New Public Management” in the 1980s: Variations on a theme. Accounting, Organizations and Society. Vol. 20. N. 2/3. p: 93-109. 1995. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0361368293E0001W. Acesso em: 14 de março. 2000.
HUWS, U. Working online, living offline: labour in the Internet Age. In:Work Organisation, Labour& Globalization. Vol. 7, N. 1, Summer, 2013. p: 1 – 11.
IBGE. INSTITUTO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Cidades. Acesso à internet e à televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/mg/pesquisa/10070/64506?ano=2018&localidade1=0. Aceso em: 10 de mai. 2020.
IBGE. INSTITUTO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Desemprego. 2021. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/explica/desemprego.php. Acesso em: 08 mai. 2021.
INEP. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. 2019. InepData. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/inep-data . Acesso em 10, 2020.
INEP. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Educação Básica, Sinopses Estatísticas. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-basica. Acesso em 15 de març. 2021.
KALLEBERG, A. L. Precarious Work, Insecure Workers: Employment Relations in Transition. Employment relations in transition. American Sociological Review. 74(1): 1–22. 2009. Disponível em: https://doi.org/10.1177/000312240907400101. Acesso em 10 jun. 2017.
LEHER, R. Universidades públicas, aulas remotas e os desafios da ameaça neofascista no Brasil. Carta Maior. 2020. Disponível em: https://www.cartamaior.com.br/?/Editoria/Educacao/Universidades-publicas-aulas-remotas-e-os-desafios-da-ameaca-neofascista-no-Brasil/54/47699 . Acesso em 10 out. 2020.
MEC. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. MEC autoriza ensino a distância em cursos presenciais. Disponível em:
http://portal.mec.gov.br/busca-geral/12-noticias/acoes-programas-e-projetos-637152388/86441-mec-autoriza-ensino-a-distancia-em-cursos-presenciais. Acesso em 20 març. 2020.
NOVA ESCOLA. A Situação dos Professores brasileiros durante a Pandemia. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/19386/qual-e-a-situacao-dos-professores-brasileiros-durante-a-pandemia. Acesso em: 12 out. 2020.
AUTORES. Diskiling and Degradation of labor in Contemporary Capitalism: the continuing relevance of Braverman. Work Organization, Labor and Globalization, 9(1): 76-89. 2015. Pluto Journals. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/10.13169/workorgalaboglob.9.1.0076?seq=1. Acesso em 20 abril. 2020.
AUTORES. Trabalho e Educação sob o Corona Vírus no Brasil. In: Lucena, Carlos; Previtali, Fabiane; Brettas, Anderson (Orgs.). Pandemia Covid-19: a distopia do século XXI. Uberlândia: Navegando, 2020a. p. 123 -136. Disponível em: https://livrandante.com.br/2020/09/24/carlos-lucena-outros-orgs-pandemia-covid-19/. Acesso em 12 de dez de 2020.
AUTORES. Trabalho Digital e Educação no Brasil. In: ANTUNES, Ricardo (Org.). Uberização, Trabalho Digital e Indústria 4.0. São Paulo: Boitempo. 2020b. p. 217-236.
RAMOS, M. N. A Pedagogia das Competências: autonomia ou adaptação? São Paulo: Cortez. 2001.
REUTERS. COVID-19. Disponível em:
https://graphics.reuters.com/world-coronavirus-tracker-and-maps/pt/regions/latin-america-and-the-caribbean/Acesso em: 06 junh. 2021.
SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 152-180, jan./abr. 2007. Disponível em: www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782007000100012 . Acesso em: 15 jun. 2017.
SAVIANI, D. Sobre a Natureza e Especificidade da Educação. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 7, n. 1, p. 286-293, jun. 2015. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/15xxR0AMcHZkeq1K6Ga94rfaUWoTLQtG8/view. Acesso em: 14 de mai. 2021.
SHIROMA, E. O.; EVANGELISTA, O. Avaliação e responsabilização pelos resultados: atualizações nas formas de gestão de professores. Perspectiva. UFSC. V 29, N. 1, p. 127-160. 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2011v29n1p127. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2011v29n1p127. Acesso em 10 fev. 2020.
SOTELO, A. Precariado ou Proletariado? Marília/SP: Praxis. 2016.
SOUZA, A. N. de. Professores, Modernização e Precarização. IN: ANTUNES, Ricardo (Org). Riqueza e Miséria do Trabalho no Brasil II. São Paulo: Boitempo. p. 217- 228. 2016.
VENCO, S. Uberização do trabalho: um fenômeno de tipo novo entre os docentes de São Paulo, Brasil? Cadernos de Saúde Pública, n. 35. p. 1-17. 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csp/v35s1/1678-4464-csp-35-s1-e00207317.pdf. Acesso em 13 out. 2019.
WOODCOCK, J. O Panóptico Algorítmico da Delieroo: mensuração, precariedade e a ilusão do controle. In: ANTUNES, R. (Org.) Uberização, Trabalho Digital e Indústria 4.0 São Paulo: Boitempo. 2020. p. 23 - 46.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyrights for articles published in this journal are the author's, with first publication rights for the journal. Due to appearing in this Public Access Magazine, the articles are free to use, with their own attributions, in educational, professional and public management applications. The Magazine adopted the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. This license allows you to copy, distribute and reproduce in any medium, as well as adapt, transform and create from this material, provided that for non-commercial purposes and that due credit is given to the authors and the source, a link to the Creative License is inserted. Commons and whether changes have been made. In such cases, no permission is required from the authors or editors. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or a book chapter).