Virtual teaching and training: the new strategy of the education project at the service of capital
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-0259.2022.e86945Keywords:
Virtual training; Capital strategy; Education project; International organizations.Abstract
This article develops the hypothesis that there’s an intimate relationship between the interests of capital and education, as a
strategy in the construction of individuals who will compete in a scarce, precarious and unstable labor market. It analyzes documents
from multilateral organizations, their ideological mechanisms and strategies used with the intention of building consensus on the need
for a “new” educational project, in which there is a slow and gradual replacement of classroom teaching, via hybrid systems. The
most concrete, complete and complex change in teaching/education is underway: it’s virtualization or digitalization, which has been
projected since the Bologna reform (1999). We conclude that capital, in it’s search for valorization, found strategies and tactics in the
pandemic for the continuity and intensification of the use of digital technologies in education, transforming it into distance learning
and imposing a new educational project. This project found an unprecedented opportunity and justification: Covid-19.
References
ANTUNES, R. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2018.
ANTUNES, R.; BRAGA, R. (org.). Infoproletários: degradação real do trabalho virtual. São Paulo: Boitempo, 2009.
ATINC, T. M. Prefácio. In: BANCO MUNDIAL. Aprendizagem para Todos: Investir nos Conhecimentos e Competências das Pessoas
para Promover o Desenvolvimento. Estratégia 2020 para a Educação do Grupo Banco Mundial. Resumo Executivo. Washington:
Gimba Media Group, 2011.
CASTRO, A. M. de; TOMÉ, R. M.; CARRARA, V. A. A emigração dos assistentes sociais portugueses: faces do trabalho e do
desemprego em tempos de crise e austeridade. Serviço Social & Sociedade, v. 00, n. 121, p. 95-124, 2015. Disponível em: https://
dx.doi.org/10.1590/0101-6628.015. Acesso em: 17 de jan. 2021.
CHAUI, M. A universidade pública sob nova perspectiva. Revista Brasileira de Educação, n.24, 2003. p. 5-15. Disponível em: https://
doi.org/10.1590/S1413-24782003000300002. Acesso em: 20 de jan. 2021.
CHESNAIS, F. As Raízes da Crise Econômica. Revista Em Pauta, n. 31, p. 21-37, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.12957/
rep.2013.7556. Acesso em: 25 de jan. 2021.
CHEUICHE, P. O Monopólio da Kroton-Anhanguera. Rede Internacional em 7 Línguas, 23 abr. 2018. Disponível em: https://
esquerdadiario.com.br/Kroton-o-maior-monopolio-na-educacao-do-mundo-compra-grupo-SOMOS-que-detem-pH-e-Saraiva. Acesso
em: 13 jan. 2021.
CUEVAS, A. (org.). Tempos Conservadores. São Paulo: Hucitec, 1989.
DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século
XXI. 3a. ed. São Paulo: Cortez, 1999.
DYSERINCK, H. Unidade apesar da diversidade. Expansão europeia e consciência cultural europeia. Trad. Alceu João Gregory. In:
Ribeiro de Sousa, Celeste (org.). Imagologia. Coletânea de ensaios de Hugo Dyserinck II. São Paulo: Instituto Martius Staden, 2007.
ISBN 978-85-64168-17-6. Disponível em: https://docs.wixstatic.com/ugd/d9a50e_74575dd5033240e58ac4a64fe3aedfd6.pdf. Acesso em: 10 dez. 2020.
EUR-LEX. Acesso ao direito da União Europeia. ([2021?]). Disponível em: https://eurlex.europa.eu/summary/chapter/education_
training_youth.ht[l?root_default=SUM_1_CODED%3D15&locale=pt). Acesso em: 05 jan. 2021.
EUROPA 2020: para um crescimento inteligente sustentável e inclusivo. Comissão Europeia, Bruxelas, 3 mar. 2010, COM (2010)
final. Disponível em: http://publications.europa.eu/resource/cellar/6a915e39-0aab-491c-8881-147ec91fe88a.0010.02/DOC_1.
Acesso em: 05 jan. 2021.
EUROPEAN COMMISSION. Plano de Ação para a Educação Digital (2021-2027): O que é o Plano de Ação para a Educação Digital?
European Education Area: Quality education and training for all, 2022. Disponível em: https://education.ec.europa.eu/pt-pt/focustopics/
digital-education/digital-education-action-plan. Acesso em: 15 mar. 2021.
EUROPEAN COMMISSION/EACEA/EURYDICE. The European Higher Education Area in 2018: Bologna Process Implementation
Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union. 2018. Disponível em: https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/
eurydice/sites/default/files/bologna_internet_0.pdf. Acesso em: 15 jan. 2021.
EXAME. Kroton passa a se chamar Cogna e divide grupo em quatro empresas. Da redação, out. 2019. Disponível em: https://exame.
com/negocios/kroton-passa-a-se-chamar-cogna-e-divide-grupo-em-quatro-marcas/. Acesso em: 13 jan. 2021.
FUNDAÇÃO PARA CIÊNCIA E TECNOLOGIA. Um novo Espaço Europeu para a Investigação. Disponível em: https://www.fct.pt/
noticias/index.phtml.pt?id=585&/2020/10/Um_novo_Espa%C3%A7o_%20europeu_para_a_investiga%C3%A7%C3%A3o. Acesso
em: 10 dez. 2020.
GRUPO BANCO MUNDIAL. Aprender: para hacer realidad la promesa de la educación: panorama general. Informe sobre el desarrollo
mundial, 2018. Disponível em: http://iin.oea.org/pdf-iin/RH/2018/5BANCO%20MUNDIAL%20APRENDER%20MEJOR.pdf. Acesso
em: 20 mar. 2021.
INTERNATIONAL LABOUR OFFICE (ILO). World Employment and Social Outlook: Trends 2020 [Relatório da Organização
Internacional do Trabalho (OIT)]. Geneva: ILO, 2020. Disponível em: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---
dcomm/---publ/documents/publication/wcms_734455.pdf. Acesso em: 20 nov. 2020.
LUNA, N. ¿Qué son las TICs? Word Economic Forum. Disponível em: https://es.weforum.org/agenda/2019/02/que-son-las-tics/ 2019.
Acesso em: 10 out. 2020.
MAZZO, A. CORONAVÍRUS: Mundo bate recorde diário de mortes por Covid-19 com 11.099 óbitos em 17 de novembro. Folha de
São Paulo, 18 nov. 2020. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/equilibrioesaude/2020/11/mundo-bate-recorde-diario-demortes-
por-covid-19-com-11099-obitos-em-17-de-novembro.shtml. Acesso em: 24 mar. 2021.
MELO, A. A. S. de. A nova pedagogia da hegemonia no Brasil. In: Neves, Lucia M.W. (org.) A nova pedagogia da hegemonia:
estratégias do capital para educar o consenso. São Paulo: Xamã. 2005.
MENELAU, S. et al. Mapeamento da produção científica da Indústria 4.0 no contexto dos BRICS: reflexões e interfaces. Cad. EBAPE.
BR., v. 17, n. 4, 2019. p. 1094-1114. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1679-395174878. Acesso em: 10 dez. 2020.
NAÇÕES UNIDAS. Cobertura da ONU News sobre a Covid-19. ONU News, mar. 2022. Disponível em: https://news.un.org/pt/events/
coronavirus. Acesso em: 15 jan. 2022.
PACHECO, J. A. Políticas educativas para o ensino superior na União Europeia: um olhar do lado português. Educação & Sociedade,
v. 24, n.82, 2003. p. 17-36. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302003000100002. Acesso em: 20 dez. 2020.
SAMPAIO, L. B. O Banco Mundial e o Documento “Aprendizagem para todos – Estratégia 2020 para a educação”: uma análise da
indução ao setor privado. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação. Instituto de Biociências
da Universidade Estadual Paulista, Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Rio Claro. 2017.
SAVIANI, D. Histórias das ideias pedagógicas no Brasil. Coleção Memória a Educação. Campinas: Autores Associados. 2008.
TADEU, H. F. B.; SANTOS, E. S. dos. Impactos da Indústria 4.0. Fundação Dom Cabral. Resenha Pesquisa sobre digitalização. 2016.
Disponível em: https://www.fdc.org.br/conhecimento-site/nucleos-de-pesquisa-site/centro-de-referencia-site/Materiais/Impactos%20
da%20Ind%C3%BAstria%204.0.pdf. Acesso em: 15 nov. 2020.
THIENGO, L. C.; ALMEIDA, M. L. P.; BIANCHETTI, L. de. Universidade de Classe Mundial no contexto Latino-Americano e
Caribenho: o que dizem os Organismos Internacionais. Educar em Revista, v. 35, n. 76, 2019. p. 259-278. Disponível em: https://
dx.doi.org/10.1590/0104-4060.65341. Acesso em: 15 dez. 2020.
TIGRE, P. B. Perspectivas do investimento em tecnologias de informação e Comunicação. Relatório de Pesquisa “Perspectivas do
Investimento no Brasil” em parceria com o Instituto de Economia da UNICAMP/ BNDES. Rio de Janeiro: UFRJ. 2009. Disponível
em: http://www.projetopib.org/?p=documentos. Acesso em: 10 out. 2020.
TRICONTINENTAL. Cartilha: a educação brasileira na bolsa de valores. Observatório da Financeirização, out. 2020. https://
thetricontinental.org/pt-pt/brasil/cartilha-a-educacao-brasileira-na-bolsa-de-valores. Acesso em: nov. 2020.
UNIÃO EUROPEIA. A História da União Europeia. [2021]. Disponível em: https://european-union.europa.eu/principles-countrieshistory/
history-eu_pt Acesso em: 13 jan. 2021.
WORLD HEALTH ORGANIZATION. COVID-19: Public Health Emergency of International Concern (PHEIC) Global research
and innovation forum. Feb. 2020. Disponível em: https://www.who.int/publications/m/item/covid-19-public-health-emergency-ofinternational-
concern-(pheic)-global-research-and-innovation-forum. Acesso em: 27 nov. 2020.
Published
Issue
Section
License
Copyrights for articles published in this journal are the author's, with first publication rights for the journal. Due to appearing in this Public Access Magazine, the articles are free to use, with their own attributions, in educational, professional and public management applications. The Magazine adopted the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. This license allows you to copy, distribute and reproduce in any medium, as well as adapt, transform and create from this material, provided that for non-commercial purposes and that due credit is given to the authors and the source, a link to the Creative License is inserted. Commons and whether changes have been made. In such cases, no permission is required from the authors or editors. Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publishing in institutional repository or a book chapter).