Violence and Socioeducation: an Ethical Inquiry Based on the Contributions of Restorative Justice

Authors

  • Beatriz Gershenson Aguinsky PUCRS - Porto Alegre - RS
  • Lúcia Capitão FASE - Porto Alegre - RS

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1414-49802008000200011

Abstract

 

This study analyzes contemporary violence and the social construction of prejudice in relation to youth in conflict with the law. It exposes socio-education deprived of liberty in its punitive and custodial premises that produce a system with a weak capacity to fulfill its service. The Restorative Justice proposal is presented as a possibility to advance the Statute of the Child and Adolescent by instituting democratic socio-educational practices within the service network of public policies for children and youth, establishing co-responsibilities in institutional interventions, from the perspective of a System of Guarantee of Rights for youths deprived of liberty.

Author Biographies

Beatriz Gershenson Aguinsky, PUCRS - Porto Alegre - RS

Possui graduação em Serviço Social pela PUCRS (1982), graduação em Ciências Jurídicas e Sociais pela UFRGS (1985) e doutorado em Serviço Social pela Pontifícia PUCRS Sul (2003). Atualmente é professor adjunto da PUCRS, assistente social - Tribunal de Justiça do Estado do Rio Grande do Sul, editora da Revista Textos e Contextos da Faculdade de Serviço Social da PUCRS, avaliador de instituto de educação superior do Ministério da Educação e membro do conselho editorial científico da Revista Katalysis da UFSC. Tem experiência na área de Serviço Social, com ênfase em Infância e Juventude, atuando principalmente nos seguintes temas: serviço social, justiça restaurativa, direitos humanos, ética e formação profissional.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Lúcia Capitão, FASE - Porto Alegre - RS

Possui graduação (1985) e pós-graduação - mestrado (2008) em Serviço Social pela PUCRS. Atualmente é assistente social da Fundação de Atendimento Socio Educativo do Rio Grande do Sul - FASE. Tem experiência na área de Serviço Social, com ênfase na área da Infância e Juventude, atuando principalmente nos seguintes temas: vulnerabilidade social, sócio-educativo, ético-politico e rede social.

Published

2008-01-01