O pensamento espacial no ensino de geografia
DOI:
https://doi.org/10.5007/2359-1870.2024.103093Abstract
This article presents and analyzes a set of experiences regarding the use of spatial thinking methodology in teaching Geography in first-year high school classes at Escola de Ensino Médio Patronato Sagrada Família, in Fortaleza – CE. In the search to apply and evaluate pedagogical practices that involve the use of Augmented Reality (AR) in teaching Cartography, this work proposes the application of the methodology of spatial thinking in improving methodological practices in Geography. For this, educational tools (such as AR) were proposed in pedagogical practices based on virtual experiences in ways of reading geographic space, with the object of this research being to develop Geography teaching in schoolchildren through the methodological procedure of spatial thinking and this In this way, promote learning based on everyday geographic situations that encourage reflection on geographic phenomena, using fundamental Geography content such as Cartography, principles and categories of analysis. The methodology in question was built based on the methodological procedure of spatial thinking, aiming at cartographic learning that enables proficiency in reading maps, as well as in the interpretation of these representations, using the principles and categories of analysis as instruments as forms. understanding geographic concepts and understanding space. Therefore, the centrality of teaching-learning comes from everyday spatialities and pedagogical experiences through the use of AR, understanding that one cannot read the world if one does not understand the reality that surrounds it.
References
AZEREDO, T. M. Pensamento espacial e tecnologia de Realidade Aumentada: proposta interdisciplinar com o aplicativo Ar Solar System. Rev. Elet. Educação Geográfica em Foco, Rio de Janeiro, ano 7, n. 13, p. 962-965, abr. 2023. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11796/3103. Acesso em: 11 jul. 2023.
BEDNARZ, R. S.; LEEB, J. The components of spatial thinking: empirical evidence. Procedia Social and Behavioral Sciences 21, S./l., v. 21, p. 103-107, 2011. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042811013711?ref=pdf_download&fr=RR-2&rr=8010455ac99715b9. Acesso em: 18 jul. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 18 ago. 2021.
CALLAI, H.C. Geografia escolar e os conteúdos da Geografia. Revista Anekumene - Geografía, Cultura y Educacyon, S./l., n. 1, p. 128 -139, 2011. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/345868480_A_geografia_escolar_-_e_os_conteudos_da_geografia. Acesso em: 9 ago. 2023.
CASTELLAR, S. M. V.; DE PAULA, I. R. O papel do pensamento espacial na construção do raciocínio geográfico. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, 10(19), p. 294–322, 2020. Disponível em: https://revistaedugeo.com.br/index.php/revistaedugeo/article/view/922. Acesso em: 15 jun. 2022.
CASTELLAR, S. M. V.; JULIASZ, P. C. S. Educação geográfica e pensamento espacial: conceitos e representações. ACTA Geográfica, Boa Vista, Ed. Esp., p. 160-178, 2017. Disponível em: https://revista.ufrr.br/actageo/article/view/4779. Acesso em: 5 jul. 2022.
CASTELLAR, S. M. V.; PEREIRA, M. G.; DE PAULA, I. R. O pensamento espacial e raciocínio geográfico: considerações teórico-metodológicas a partir da experiência brasileira. Revista de Geografia Norte Grande, Santiago, v. 81, p. 429-456, 2022. Disponível em: https://www.scielo.cl/pdf/rgeong/n81/0718-3402-rgeong-81-429.pdf. Acesso em: 27 ago. 2023.
CARVALHO, W. G. R. Desenvolvendo o pensamento espacial em um mundo de mídias locativas: potencialidades da realidade aumentada móvel. Orientadora: Tânia Seneme do Canto. 2020. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Geociências, 2020. 142 p. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1638784. Acesso em: 10 jul. 2023.
CASTROGIOVANNI, A. C.; ABREU & SILVA, P. R. F. A construção do conhecimento cartográfico nas aulas de Geografia. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2020. 178 p. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/216070/001119409.pdf?sequence=1. Acesso em: 5 jul. 2023.
CAVALCANTI, L. D. S. Ensino de Geografia na escola. Campinas: Papirus, 2014.
DIAS, G. K. O pensamento espacial e o raciocínio geográfico na construção da identidade do professor de Geografia. Orientador: Rafael Straforini. 2022. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Geociências, 2022. 148p. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UNICAMP-30_7da4aa0be6f8539704aa975f832c6df5. Acesso em: 11 jul. 2023.
DUARTE, R. G. Educação Geográfica, Cartografia Escolar e Pensamento Espacial no segundo segmento do ensino fundamental. Orientadora: Sonia Maria Vanzella castellar. 2016. Tese (Doutorado) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. Departamento de Geografia, 2016. 310 p. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8136/tde-10112016-135000/pt-br.php. Acesso em: 4 out. 2022.
FERNANDES, T. G.; CRUZ, M. L. B. D. A Geotecnologia como recurso didático: metodologias e vivências. In: DE PAULA, E. M. S. (org.). Geografia física e geotecnologias: propostas de ensino-aprendizagem [recurso eletrônico] / - Porto Alegre: Ed. Fi, 2021. p. 85 -105. Disponível em: https://www.editorafi.com/138geografia. Acesso em: 20 jan. 2022.
KENSKY. V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas, SP: Papirus, 2007.
MARCONI, M. D. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
MARTINELLI, M. Mapas da Geografia e Cartografia temática. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2009.
MORAN, J. M. Ensino e aprendizagem inovadores com apoio de tecnologias. In: MORAN, J. M. M.; MASSETO, M. T.; BAHERNS, M. A. (orgs.). Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. 21. ed. rev. e atual. Campinas, SP: Papirus, 2013.
NATIONAL RESEARCH COUNCIL. Learning to think spatially: GIS as a support system in the K-12 curriculum. Washington: National Research Council Press, 2006. 332 p. Disponível em: http://www.nap.edu/catalog/11019.html. Acesso em: 8 maio 2023.
OLIVEIRA, L. Estudo metodológico e cognitivo do mapa. In: ALMEIDA, R. D. D.(org.). Cartografia escolar. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2010. Disponível em https://pt.scribd.com/document/552704206/Cartografia-Escolar-Almeida-Rosangela-Doin-De. Acesso em: 16 jul. 2023
OLIVEIRA, E. A. D.; OLIVEIRA; R. C. S. D. O uso do aplicativo LandscapAR como recurso pedagógico para o ensino de Geografia. Geosaberes, Fortaleza, v. 10, n. 22, p. 100-114, set./dez. 2019. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/54069/1/2019_art_eadoliveira.pdf. Acesso em: 17 jul. 2023.
SACRAMENTO, A. C. R.; SANTANA FILHO, M. M. D. As pesquisas no ensino de Geografia no cotidiano escolar: ações para a educação básica, formação inicial e em exercício. Terra Livre, São Paulo, ano 34, v. 2, n. 53, p. 224-259, 2019. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/terralivre/article/view/1719. Acesso em: 3 jun. 2023.
SANTOS, C. Por uma Cartografia escolar. Santo André- Agbook Editora, 2012. Disponível em: https://pt.scribd.com/read/587412754/Por-Uma-Cartografia-Escolar. Acesso em: 5 jul. 2023
SIMIELLI, M. H. O mapa como meio de comunicação e alfabetização cartográfica. In: ALMEIDA, R. D. D. A. (org.). Cartografia escolar. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2010. Acesso em: 15 jul. 2023.
STRAFORINI, R. O ensino de Geografia como prática espacial de significação. Estudos Avançados, S./l., p. 175 -195, 32 (93), 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/kRrXfwBFZLLDtKqNRmgRHpH/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 ago. 2023.
TORI, R.; HOUNSELL, M. D. S.; KIRNER, C. Realidade Aumentada. In: TORI, R.; HOUNSELL, M. D. S. (orgs.). Introdução a Realidade Virtual e Aumentada. Porto Alegre: Ed. SBC, 2020. Disponível em: file:///C:/Users/user/Downloads/66-Manuscrito%20de%20livro-540-1-10-20210527%20(2).pdf. Acesso em: 20 dez. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 PESQUISAR - Revista de Estudos e Pesquisas em Ensino de Geografia
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Os artigos e demais obras publicados no PESQUISAR, passam a ser propriedade do periódico. A impressão, total ou parcial, fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação citando-se os autores, títulos, o nome da "Pesquisar", a edição, data da publicação, endereço eletrônico e data do acesso. A revista usa a licença Creative Commons.
AVISO DE DERECHOS RESERVADOS
Los artículos y otros trabajos publicados en PESQUISAR, pasan a ser propiedad de la revista. La impresión, en su totalidad o en parte, está sujeta a la mención expresa del origen de su publicación citando a los autores, el título, el nombre de la "Pesquisar", la edición, fecha de publicación, dirección de correo electrónico y fecha de acceso. La revista utiliza la licencia de Creative Commons.
COPYRIGHT STATEMENT
The articles and other works published in PESQUISAR, become the property of the journal. The total or partial printing is subject to the express mention of the source of its publication, citing the authors, titles, the name of the "Search", the edition, date of publication, electronic address and date of access. The magazine uses the Creative Commons license.