O pensamento espacial no ensino de geografia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2359-1870.2024.103093

Abstract

This article presents and analyzes a set of experiences regarding the use of spatial thinking methodology in teaching Geography in first-year high school classes at Escola de Ensino Médio Patronato Sagrada Família, in Fortaleza – CE. In the search to apply and evaluate pedagogical practices that involve the use of Augmented Reality (AR) in teaching Cartography, this work proposes the application of the methodology of spatial thinking in improving methodological practices in Geography. For this, educational tools (such as AR) were proposed in pedagogical practices based on virtual experiences in ways of reading geographic space, with the object of this research being to develop Geography teaching in schoolchildren through the methodological procedure of spatial thinking and this In this way, promote learning based on everyday geographic situations that encourage reflection on geographic phenomena, using fundamental Geography content such as Cartography, principles and categories of analysis. The methodology in question was built based on the methodological procedure of spatial thinking, aiming at cartographic learning that enables proficiency in reading maps, as well as in the interpretation of these representations, using the principles and categories of analysis as instruments as forms. understanding geographic concepts and understanding space. Therefore, the centrality of teaching-learning comes from everyday spatialities and pedagogical experiences through the use of AR, understanding that one cannot read the world if one does not understand the reality that surrounds it.

Author Biographies

Antonia Cibelle Dantas Lopes, Secretaria de Estado da Educação do Ceará

Mestra pela Universidade Estadual do Ceará. Título de Especialista em Ensino de Geografia pela Faculdade Ateneu (CE). Licenciada e Bacharela em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará. Professora da Secretaria de Estado da Educação do Ceará. Tem experiência na área de geografia, com ênfase em ensino de geografia voltado para aplicação de projetos educacionais vinculados ao uso de tecnologias.

Andrea Almeida Cavalcante Abreu, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Geografia pela Universidade Federal Fluminense. Mestra em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará. Graduada em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará. Professora do Departamento de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Estadual do Ceará.

 

References

AZEREDO, T. M. Pensamento espacial e tecnologia de Realidade Aumentada: proposta interdisciplinar com o aplicativo Ar Solar System. Rev. Elet. Educação Geográfica em Foco, Rio de Janeiro, ano 7, n. 13, p. 962-965, abr. 2023. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11796/3103. Acesso em: 11 jul. 2023.

BEDNARZ, R. S.; LEEB, J. The components of spatial thinking: empirical evidence. Procedia Social and Behavioral Sciences 21, S./l., v. 21, p. 103-107, 2011. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042811013711?ref=pdf_download&fr=RR-2&rr=8010455ac99715b9. Acesso em: 18 jul. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 18 ago. 2021.

CALLAI, H.C. Geografia escolar e os conteúdos da Geografia. Revista Anekumene - Geografía, Cultura y Educacyon, S./l., n. 1, p. 128 -139, 2011. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/345868480_A_geografia_escolar_-_e_os_conteudos_da_geografia. Acesso em: 9 ago. 2023.

CASTELLAR, S. M. V.; DE PAULA, I. R. O papel do pensamento espacial na construção do raciocínio geográfico. Revista Brasileira de Educação em Geografia, Campinas, 10(19), p. 294–322, 2020. Disponível em: https://revistaedugeo.com.br/index.php/revistaedugeo/article/view/922. Acesso em: 15 jun. 2022.

CASTELLAR, S. M. V.; JULIASZ, P. C. S. Educação geográfica e pensamento espacial: conceitos e representações. ACTA Geográfica, Boa Vista, Ed. Esp., p. 160-178, 2017. Disponível em: https://revista.ufrr.br/actageo/article/view/4779. Acesso em: 5 jul. 2022.

CASTELLAR, S. M. V.; PEREIRA, M. G.; DE PAULA, I. R. O pensamento espacial e raciocínio geográfico: considerações teórico-metodológicas a partir da experiência brasileira. Revista de Geografia Norte Grande, Santiago, v. 81, p. 429-456, 2022. Disponível em: https://www.scielo.cl/pdf/rgeong/n81/0718-3402-rgeong-81-429.pdf. Acesso em: 27 ago. 2023.

CARVALHO, W. G. R. Desenvolvendo o pensamento espacial em um mundo de mídias locativas: potencialidades da realidade aumentada móvel. Orientadora: Tânia Seneme do Canto. 2020. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Geociências, 2020. 142 p. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1638784. Acesso em: 10 jul. 2023.

CASTROGIOVANNI, A. C.; ABREU & SILVA, P. R. F. A construção do conhecimento cartográfico nas aulas de Geografia. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2020. 178 p. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/216070/001119409.pdf?sequence=1. Acesso em: 5 jul. 2023.

CAVALCANTI, L. D. S. Ensino de Geografia na escola. Campinas: Papirus, 2014.

DIAS, G. K. O pensamento espacial e o raciocínio geográfico na construção da identidade do professor de Geografia. Orientador: Rafael Straforini. 2022. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Geociências, 2022. 148p. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UNICAMP-30_7da4aa0be6f8539704aa975f832c6df5. Acesso em: 11 jul. 2023.

DUARTE, R. G. Educação Geográfica, Cartografia Escolar e Pensamento Espacial no segundo segmento do ensino fundamental. Orientadora: Sonia Maria Vanzella castellar. 2016. Tese (Doutorado) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo. Departamento de Geografia, 2016. 310 p. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8136/tde-10112016-135000/pt-br.php. Acesso em: 4 out. 2022.

FERNANDES, T. G.; CRUZ, M. L. B. D. A Geotecnologia como recurso didático: metodologias e vivências. In: DE PAULA, E. M. S. (org.). Geografia física e geotecnologias: propostas de ensino-aprendizagem [recurso eletrônico] / - Porto Alegre: Ed. Fi, 2021. p. 85 -105. Disponível em: https://www.editorafi.com/138geografia. Acesso em: 20 jan. 2022.

KENSKY. V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas, SP: Papirus, 2007.

MARCONI, M. D. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

MARTINELLI, M. Mapas da Geografia e Cartografia temática. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2009.

MORAN, J. M. Ensino e aprendizagem inovadores com apoio de tecnologias. In: MORAN, J. M. M.; MASSETO, M. T.; BAHERNS, M. A. (orgs.). Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. 21. ed. rev. e atual. Campinas, SP: Papirus, 2013.

NATIONAL RESEARCH COUNCIL. Learning to think spatially: GIS as a support system in the K-12 curriculum. Washington: National Research Council Press, 2006. 332 p. Disponível em: http://www.nap.edu/catalog/11019.html. Acesso em: 8 maio 2023.

OLIVEIRA, L. Estudo metodológico e cognitivo do mapa. In: ALMEIDA, R. D. D.(org.). Cartografia escolar. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2010. Disponível em https://pt.scribd.com/document/552704206/Cartografia-Escolar-Almeida-Rosangela-Doin-De. Acesso em: 16 jul. 2023

OLIVEIRA, E. A. D.; OLIVEIRA; R. C. S. D. O uso do aplicativo LandscapAR como recurso pedagógico para o ensino de Geografia. Geosaberes, Fortaleza, v. 10, n. 22, p. 100-114, set./dez. 2019. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/54069/1/2019_art_eadoliveira.pdf. Acesso em: 17 jul. 2023.

SACRAMENTO, A. C. R.; SANTANA FILHO, M. M. D. As pesquisas no ensino de Geografia no cotidiano escolar: ações para a educação básica, formação inicial e em exercício. Terra Livre, São Paulo, ano 34, v. 2, n. 53, p. 224-259, 2019. Disponível em: https://publicacoes.agb.org.br/terralivre/article/view/1719. Acesso em: 3 jun. 2023.

SANTOS, C. Por uma Cartografia escolar. Santo André- Agbook Editora, 2012. Disponível em: https://pt.scribd.com/read/587412754/Por-Uma-Cartografia-Escolar. Acesso em: 5 jul. 2023

SIMIELLI, M. H. O mapa como meio de comunicação e alfabetização cartográfica. In: ALMEIDA, R. D. D. A. (org.). Cartografia escolar. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2010. Acesso em: 15 jul. 2023.

STRAFORINI, R. O ensino de Geografia como prática espacial de significação. Estudos Avançados, S./l., p. 175 -195, 32 (93), 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/kRrXfwBFZLLDtKqNRmgRHpH/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 ago. 2023.

TORI, R.; HOUNSELL, M. D. S.; KIRNER, C. Realidade Aumentada. In: TORI, R.; HOUNSELL, M. D. S. (orgs.). Introdução a Realidade Virtual e Aumentada. Porto Alegre: Ed. SBC, 2020. Disponível em: file:///C:/Users/user/Downloads/66-Manuscrito%20de%20livro-540-1-10-20210527%20(2).pdf. Acesso em: 20 dez. 2021.

Published

2024-11-28