Differences and Inequalities at the University of Brasília:The experiences of Young Black Females and Their Views about the System of Quotas

Authors

  • Wivian Weller Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.5007/%25x

Abstract

This article presents some of the results of a research project which studies the education and family background of black female students at the University of Brasília. The young women interviewed were attending the courses of Psychology, Social Work and Medicine, and had passed through a quota system for black students. The article focuses on the attitudes and evaluations of these students regarding their experience of this new system which is directed towards affirmative action in the public universities of Brazil. The establishment of systems of quotas is not the only way of achieving recognition and redistribution, but it reflects the necessity of an adjustment of the university system to the political and social requirements of the Brazilian society and its people. Keywords: universities; affirmative action; quotas; black women; race relations.

Author Biography

Wivian Weller, Universidade de Brasília

Possui graduação e mestrado em Ciências da Educação, especialização em Métodos Qualitativos nas Ciências Sociais e doutorado em Sociologia pela Universidade Livre de Berlim/Alemanha. É professora adjunta do Departamento de Teoria e Fundamentos e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Brasília. Na pós-graduação atua na linha de pesquisa "Educação e políticas públicas: gênero, raça/etnia e juventude" da área de concentração "Políticas públicas e gestão da Educação" e é líder de grupo cadastrado no CNPq com o nome GERAJU - Educação e políticas públicas: gênero, raça/etnia e juventude. Tem experiência docente na área de Sociologia e Educação, com ênfase em Gênero e Educação; Juventude, Educação e Cultura; Sociologia da Educação; Filosofia da Educação; Pesquisa em Educação; Metodologias Qualitativas e Interpretação de Dados. Desenvolve pesquisas sobre os seguintes temas: Sociabilidades Juvenis, Relações de Gênero e Étnico/Raciais na Escola e na Universidade; Sociologia do Conhecimento e Métodos de Pesquisa Qualitativa nas Ciências Sociais e na Educação. Publicou um livro e diversos artigos em anais, livros e revistas de circulação nacional e internacional. Recebe bolsa de produtividade em pesquisa do CNPq e atualmente coordena os projetos "Trajetória Familiar e Escolar de jovens-mulheres cotistas da Universidade de Brasília" (Edital MCT/CNPq/PR-SMP 45/2005) e "A influência da família e da escola no ingresso de jovens negras na Universidade de Brasíla (Edital MCT/CNPq 61/2005 - Ciências Humanas, Sociais e Aplicadas).

Published

2007-08-01

Issue

Section

Thematic Dossier