Impure Catholicism: politicization and transgressions of religious boundaries
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7984.2017v16n37p252Abstract
The article discusses the phenomenon of politicization of Catholic priests in Brazil. Based on elements borrowed from the political sociology, it discusses some analytical perspectives considered advantageous in the apprehension of forms of concrete existence of the Catholic institution, and of the ways of putting the religious authority into practice. The analysis of two religious itineraries, of different generations and with different types of insertion, tries to demonstrate some of the mechanisms at work in the processes of interpretation that professionals of the Church make about the truth of the institution, leading them to experience their religious engagement in terms that do not separate it from a political action.References
BESSIN, M.; BIDART, M.; GROSSETTI, C. (Dir.). Bifurcations: les sciences sociales face
aux ruptures et à l’événement. Paris: La Découverte, 2009.
BETTO, Frei. Batismo de Sangue. 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1982.
BRUNEAU, T. O catolicismo brasileiro em época de transição. São Paulo: Loyola, 1974.
CARRIER, Y. Lettre du Brésil: l’évolution de la perspective missionaire: relecture de
l’expérience de Mgr. Gèrard Cambron. Louvain-la-neuve: Collection Sillages, 2008.
CAVALIN, T.; SUAUD, C.; VIET-DEPAULE, N. (Dir.). De la subversion en religion.
Paris: Karthala, 2000.
CHAOUCH, M. T. La théologie de la libération en Amérique Latine. Archives de Sciences
Sociales des Religions, v. 138, p. 9-28, 2007.
CORADINI, O. L. Os usos das ciências humanas e sociais pelo catolicismo e pelo luteranismo
e as relações centro/periferia. Revista Pós Ciências Sociais, v. 9, p. 67-99, 2012.
CORTEN, A. Le pentecôtisme au Brésil: émotion du pauvre et romantisme théologique.
Paris: Karthala, 1995.
DELLA CAVA, R. A Igreja e a abertura, 1974-1985. In: STEPAN, A. (Org.). Democratizando
o Brasil. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988. p. 231-273.
______. Igreja e Estado no Brasil do século XX: sete monografias recentes sobre o catolicismo
brasileiro – 916/1964. Novos Estudos – CEBRAP, n. 12, p. 5-52, 1975.
______. Política a curto prazo e religião a longo prazo: uma visão da Igreja católica no Brasil
(em abril de 1978). Encontros com a civilização brasileira, n. 1, p. 242-256, jul. 1978.
FILLIEULE, O. Propositions pour une analyse processuelle de l’engagement individuel: Post
Scriptum. Revue Française de Science Politique, v. 51, n. 1-2, p. 199-215, 2001.
GRIGNON, C. Sur les relations entre les transformations du champ religieux et les
transformations de l’espace politique. Actes de la Recherche en Sciences Sociales, n. 16,
p. 3-34, 1977.
IFFLY, C. Transformar a metrópole: Igreja católica, territórios e mobilizações sociais em São
Paulo (1970-2000). São Paulo: Editora Unesp, 2010.
LAGROYE, J. La vérité dans l’Église catholique: contestations et restauration d’un régime
d’autorité. Paris: Belin, 2006.
______. Appartenir à une institution: catholiques en France aujourd’hui. Paris: Ed.
Economica, 2009.
______.; OFFERLÉ, M. (Dir.). Sociologie de l’institution. Paris: Belin, 2011.
LEVINE, D. H. Assessing the impacts of Liberation Theology in Latin America. The Review
of Politics, v. 50, n. 2, p. 241-263, spring 1988.
LÖWY, M. La guerre des dieux. Révolution et politique en Amérique latine. Paris: Éd. du
Félin, 1998.
______.; GARCÍA-RUIZ, J. Religion et politique en Amérique Latine. Archives de Sciences
Sociales des Religions, n. 97, p. 5-8, jan./mars. 1997.
MABILLE, F. Approches de l’internationalisme catholique. Paris: L’Harmattan, 2001.
MAINWARING, S. Igreja católica e política no Brasil (1916-1985). São Paulo: Brasiliense,
NERIS, W. S. A elite eclesiástica no bispado do Maranhão. São Luís/Jundiaí: Edufma/Paco
Editorial, 2014a.
______. Igreja e Missão: religiosos e ação política no Brasil. 2014. 404 f. Tese (Doutorado
em Sociologia) – Programa de Pós-Graduação em Sociologia, Universidade Federal de Sergipe,
São Cristóvão, 2014b.
______. Conversão e reconversão de padres no Maranhão. Revista Pós-Ciências Sociais,
v. 14, n. 28, p. 263-290, jul./dez. 2017.
NERIS, W. S.; SEIDL, E. Circulação internacional, politização e redefinições do papel
religioso. Revista Brasileira de História da Educação, v. 15, n. 32, p. 279-308, 2015a.
______.; ______. Redes transnacionais católicas e os Padres Fidei Donun no Maranhão
(1960-1980). História Unisinos, v. 19, p. 138-151, 2015b.
______.; ______. Uma Igreja distante de Roma. Revista Estudos Históricos, v. 28, p. 129-
, 2015c.
______.; ______. Crise e recomposição do habitus religioso na periferia do espaço
católico. Pro-Posições, v. 28, n. 3, p. 204-241, 2017.
NOVAES, R. De corpo e alma: catolicismo, classes sociais e conflitos no campo. Rio de
Janeiro: Graphia, 1997.
PAGIS, J. La politisation d’engagements religieux. Retour sur une matrice de l’engagement en
mai 68. Revue Française de Science politique, v. 60, n. 1, p. 61-89, 2010.
PALÁCIO, C. Deslocamentos da teologia, mutações socioeclesiais: caminhos recentes da
teologia no Brasil. In: BOFF, L. (Org.). Brasil: povo e igreja(s). Petrópolis: Vozes, 2003.
PRUDHOMME, C. De la mission aux ONG de solidarité internationale: quelle continuité?
In: DURIEZ, B.; MABILLE, F.; ROUSSELET, K. (Dir.). Les Ong confessionelles: religions
et action internationale. Paris: L’Harmattan, 2007. p. 55-69
RAISON DU CLEUZIOU, Y. De la contemplation à la contestation, socio-histoire de
la politisation des dominicains de la Province de France (1950-1980). Contribution à la
sociologie de la subversion d’une institution religieuse. Thèse (Doctorat en Science Politique)
– Université Paris 1, 2008.
________. Des fidélités paradoxales: recompositions des appartenances et militantisme
institutionnel dans une institution en crise. In: LAGROYE, J.; OFFERLÉ, M. (Dir.).
Sociologie de l’institution. Paris: Belin, 2010. p. 267-290
________. Qui sont les cathos aujourd’hui? Sociologie d’un monde divisé. Paris: DDB,
SAPPIA, C.; SERVAIS, O. Politique et christianisme après 1945: engagement des acteurs
de la mission en Afrique, en Amérique latine et en Europe. Histoire, monde et cultures
religieuses, n. 14, p. 5-12, 2010.
SAUVAGE, P. Relations entre Belges et Latino-Américains à propos de la théologie de la
libération (1970-1980). In: SAPPIA, C.; SERVAIS, P. Les relations de Louvain avec
l’Amérique Latine (1953-1983): Entre évangélisation, théologie de la libération et
mouvements étudiants. Louvain-la-Neuve: Academia Bruylant, 2006. p. 115-121.
SÉGUY, J. Pour une Sociologie de l’ordre religieux. Archives des Sciences Sociales des
Religions, n. 57, v. 1, p. 55-68, 1984.
SEIDL, E. A elite eclesiástica no Rio Grande do Sul. 2003. 508 f. Tese (Doutorado em
Ciência Política) – Programa de Pós-Graduação em Ciência Política Universidade Federal do
Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2003.
______. An attuned discourse: the Catholic episcopate on “politics” and the “social”.
Horizontes Antropológicos, v. 4, p. 145-164, 2008.
______. Lógicas cruzadas: carreiras religiosas e política. Revista Pós Ciências Sociais, v. 6,
p. 11-27, 2009.
______.Uma elite pouco (re)conhecida: o episcopado brasileiro. Tempo Social, v. 29, p. 35-
, 2017.
SERBIN, K. Diálogos na sombra: bispos e militares, tortura e justiça social na ditadura. São
Paulo: Companhia das Letras, 2001.
______. Padres, celibato e conflito social: uma história da Igreja católica no Brasil. São
Paulo: Companhia das Letras, 2008.
SHEWEN, L. Adaptation et innovation: les stratégies évangelisatrices des missionaries jésuites
français en Chine au XVII siècle. In: ROUTHIER, G.; LAUGRAND, F. (Dir.). L’espace
missionaire: lieu d’innovations et de rencontres interculturelles. Paris: Karthala/Presses de
l’Université de Laval, 2002. p. 19-36
SOUZA, L. A. G. de. A JUC: os estudantes católicos e a política. Petrópolis: Vozes, 1984.
SUAUD, C. La vocation: conversion et reconversion des prêtres ruraux. Paris: Minuit, 1978.
______.; VIET-DEPAULE, N. Prêtres et ouvriers: une double fidélité mise à l’épreuve,
-1969. 2ième éd. Paris: Karthala, 2004.
SUÁREZ, H. J. Une mystique de la politique. Note de recherche: sur l’engagement de
prêtres-ouvriers dans la guérilla révolutionnaire en Bolivie. Actes de la Recherche en Sciences
Sociales, n. 155, p. 90-100, 2004/2005.
TURCOTTE, P.-A. À l’intersection de l’Église et de la secte, l’ordre religieux. Sociologie et
Sociétés, v. 22, n. 2, p. 65-80, 1990.
ZHENG, C. Missionnaires et missionnés: une recomposition identitaire réciproque. In:
DOUAIRE-MARSAUDON, F. et al. Missionnaires chrétiens autrement. “Mémoires/
Histoire”. Paris: Éditeur Autrement, 2008. p. 28-30.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The articles and other work published in Política & Sociedade, a journal associated to the Graduate Program in Sociology at UFSC, are the property of the journal. A new publication of the same text, whether by the initiative of the author or third parties, must indicate that it was previously published in this journal, citing the edition and date of publication.
This work is licensed under the Creative Common License