The 10 years of sociology in high school in Brazil: considerations about the formation of teachers of Social Sciences at UFSM

Authors

  • Ceres Karam Brum UFSM

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7984.2019v18n41p187

Abstract

The article aims to evaluate the formation of Social Sciences teachers in Brazil, initiated with the enactment of Law No. 11,684 / 2008 (which made the teaching of Sociology and Philosophy in secondary education compulsory), which is completed with the reform of secondary education and the National Base outlined in Law no. 13,415 / 2017. For that, I intend to focus the work experience with the disciplines of Social Sciences for High School and Anthropology of Education, starting from the transformations that occurred in the Department of Social Sciences of the Federal University of Santa Maria (UFSM), which led to the creation of Degree in Sociology and Social Sciences in the face-to-face and EAD modalities. In a second moment, I intend to propose some reflexive actions for the times that are announced, effecting a recovery of the anthropological concept of education, to put it into action and, in the service of the training of graduates in Social Sciences in Brazil, to, as a conclusion , to express new avenues of access to social sciences in school.

Author Biography

Ceres Karam Brum, UFSM

Professora do Departamento de Ciências Sociais da Universidade Federal de Santa Maria. cereskb@terra.com.br

References

Base Nacional Comum Curricular. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ consulta em 17 de setembro de 2017

BRANDÃO, C. Rodrigues. A educação como cultura. Campinas: Mercado das Letras, 2002.

BRUM, C. k. e JESUS, Suzana C. Mito, diversidade cultural e educação: notas sobre a invisibilidade guarani no rio grande do sul e algumas estratégias nativas de superação in Revista Horizontes Antropológicos n 44. Dossiê Cultura e Aprendizagem. Porto Alegre: 2015, p.201-227.

BRUM, C. k. e JESUS, Suzana C. Antropologia como educação: um diálogo sobre experiências de ensino da antropologia em cursos de formação de professores e seus desafios. Ciências Sociais Unisinos, São Leopoldo, Vol. 54, N. 2, p. 217-228, mai/ago 2018

CARVALHO DA ROCHA, A. L. & ECKHERT, C. Etnografia: saberes e práticas. Porto Alegre: Iluninuras, 2011.

BRUM, C. K. PERURENA, Fátima C. V. ; OLIVEIRA, R. M. “Como os sociólogos se tornam professores”: da implantação dos cursos de Licenciatura em Sociologia na Universidade Federal de Santa Maria e seus impasses. In: Mauro Meirelles; Leandro Raizer; Luiza Helena Pereira. (Org.). O ensino de Sociologia no Rio Grande do Sul. ISSN 9788577274826. 1ed.Porto Alegre: LAVIECS, 2013, v. 1, p. 49-75.

BRUM, C. K.; PERURENA, Fátima C. V. ; OLIVEIRA, R. M. A construção e implantação dos cursos de licenciatura em sociologia na universidade federal de santa maria. Saberes em Perspectiva, v. 4(8), p. 51-73, 2014.

BRUM, C. K.; PERURENA, Fátima C. V. ; OLIVEIRA, R. M. Programa de Antropologia da Educação. PPC Curso de Licenciatura em Ciências Sociais UFSM, 2014.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. São Paulo: DIFEL, 1989.

CALEGARO, Célia et ali. “Ensino de Sociologia na Educação Básica: um olhar sobre o perfil e a formação dos professores no Rio Grande Do Sul” in Cadernos ABECS. Vol.1, nº.1 | p. 187-205 | Jan./Jul. 2017, P.187-205.

FERRETI, Celso João. e Silva, Monica Ribiero da. Reforma do ensino médio no contexto da medida provisória no 746/2016: estado, currículo e disputas por hegemonia in Revista Educação & Sociedade. Campinas, v.38,n.139, p385-404,abr-jun. 2017

GOMES, Ana e GOMES, Nilma Lino. Anthropology and education in Brazil: possible pathways in Anthropologies of education a global guide of ethnographic studies of learning and schooling Berghahn Books, 2012, P.111-130.

GUSMÃO, Neusa M. M. Antropologia, estudos culturais e educação: desafios da modernidade. Proposições vol.19 n.3 (57) Campinas Set/Dec. 2008. p.47-82.

GUSMÃO, Neusa M. M. Antropologia, Cultura e Educação na Formação de Professores in revista ANTHROPOLÓGICAS Ano 20, 27(1):45-71, 2016, disponívelhttp://www.revista.ufpe.br/revistaanthropologicas/index.php/revista/article/view/688/425

INGOLD, Tim. Anthropology is not ethnography. British Academy: 2008. http://proc.britac.ac.uk/tfiles/154p069.pdf

INGOLD, Tim. Da transmissão de representações à educação da atenção. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 1, p. 6-25, jan./abr. 2010.

INGOLD, Tim. O dédalo e o labirinto: caminhar, imaginar e educar a atenção in Revista Horizontes Antropológicos n 44. Dossiê Cultura e Aprendizagem. Porto Alegre: 2015,P.21-36

INGOLD, Tim. L’anhropologie comme éducation. Rennes: presses universitaires de Rennes, 2018

LAVE, Jean. Aprendizagem como/na prática. in Revista Horizontes Antropológicos n 44. Dossiê Cultura e Aprendizagem. Porto Alegre: 2015 p37-47.

Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (LDBEN). Disponível em http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1996/lei-9394-20-dezembro-1996-362578-publicacaooriginal-1-pl.html consultado em 1º/09/2018

Lei nº 11.684, de 2 de junho de 2008.Disponível em http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2008/lei-11684-2-junho-2008-575857-publicacaooriginal-99168-pl.html consultado em 1º/09/2018

LEI Nº 13.415, DE 16 DE FEVEREIRO DE 2017. Disponível em Ihttp://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/Lei/L13415.htm consultado em 1º de setembro de 2018

LEVITT-ANDERSON, Kathryn. Les divers courants en anthropologie de l’éducation in Dossier Anthropologie de l’éducation pour un tour du monde. Éducation et societé nº7/2006, p.7-27

MASIGLIA, A.C. et ali A Base Nacional Comum Curricular: um novo episódio de esvaziamento da escola no Brasil” in Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 9, n. 1, p. 107-121, abr. 2017. disponível em file:///D:/_Usu%C3%A1rio/Downloads/21835-76398-1-PB.pdf

Nota da Associação Brasileira de Ciências Sociais sobre a BNCC https://abecs.com.br/nota-bncc/ consultada em 10/09/2018.

Nota pública pela revogação da lei da reforma do ensino médio – nº. 13415/2017 e retirada da proposta de bncc apresentada em abril de 2018. Disponível em https://anpocs.com/index.php/ciencias-sociais/destaques/1900-entidades-lancam-nota-publica-solicitando-revogacao-da-reforma-do-ensino-medio-e-retirada-da-proposta-da-bncc Consulta em 21 de julho de 2018.

OLIVEIRA, A. ; BRUM, C. K. . Ciências Sociais a Distância: apontamentos sobre os desafios da formação de professores no Brasil. O público e o privado, v. 1, p. 29-49, 2014.

Orientações curriculares para o ensino médio. Vol. 3 Ciências Humanas e suas tecnologias. Brasília MEC, 2006. Disponível em http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_03_internet.pdf

PEREIRA, Luiza Helena. A luta dos sociólogos pela obrigatoriedade da Sociologia no ensino médio in O ensino de Sociologia no RS: repensando o lugar da Sociologia. Porto Alegre: LAVIECS, 2013, P. 13-34

SANTOS, Vania Catarina Machado dos. Reforma do ensino médio e suas implicações no trabalho docente. Disponível em EDUCERE ISSN 2176-1396, P8711-8725.

SERRES, Michel. Habiter. Paris: Le Pomier, 2011.

SILVA, Ileizi Luciana Fiorelli. O ensino das Ciências Sociais/Sociologia no Brasil: histórico e perspectivas, IN: MORAES, Amaury César (coord). Sociologia: ensino médio. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. (Coleção Explorando o Ensino; v. 15).

SILVA, Ileizi Luciana Fiorelli et ali A proposta da Base Nacional Comum Curricular e o debate entre 1988 e 2015 in Ciências Sociais Unisinos 51(3):330-342, setembro/dezembro 2015 file:///D:/_Usu%C3%A1rio/Downloads/10428-36709-1-PB%20(1).pdf

Published

2019-09-23

Issue

Section

Thematic Dossier