Songs of love and suffering:

romantic love as a belief in the construction of the university sertanejo market

Authors

  • Gabriela Porcionato
  • Lucas Vasques
  • Thaís Souza

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7984.2022.e91472

Keywords:

Sertanejo Universitário, Market, Sociology of emotions, Love

Abstract

Considering the centrality of the love experience in the experience of the modern individual (Martuccelli, 2016), we seek to identify beliefs about love in the context of university sertaneja music, a strand that adds great numbers to the Brazilian phonographic market. Starting from economic sociology and the branch that has claimed the centrality of emotions to explain the functioning of a market, we seek to cross the economy and emotion, especially that of love. From the selection of 20 songs of the genre, we performed a lexicography of the lyrics and demonstrated “love” as a central category to be produced and consumed in this market. It is concluded that the belief in love generates the university sertanejo market. The analysis in three thematic axes (conquest, betrayal and termination) led us to dual beliefs in relation to love, especially the axis of betrayal, provided us with beliefs divided between sacred and profane - in which, due to the antagonism expressed in the beliefs, they are of irreconcilable experiences.

References

ALONSO, G. Cowboys do Asfalto: Música sertaneja e modernização brasileira. Tese. (Doutorado em História). Universidade Federal Fluminense, 2011.

ALONSO, G. Oposição no Sertão: a construção da distinção entre música caipira e música sertaneja. Outros Tempos, Maranhão, v. 10, n.15, p. 122-145, abr. 2013.

ANTUNES, D. De caipira a universitário: a história de sucesso da música sertaneja. São Paulo: Matrix, 2012.

AUSTIN, G. New Uses of Bourdieu in Film and Media Studies. Berghahn Books, 2016.

BANDELJ, N. Relational Work and Economic Sociology. Politics & Society, v. 40, n. 2, p. 175–201. May. 2012.

BOURDIEU, P. A distinção: critica social do julgamento. reimpressão ed. São Paulo: EDUSP, 2007.

BOURDIEU, Pierre; SAINT-MARTIN, Monique de. “Anatomie du gout”. Actes de la recherche en sciences sociales, v.2, n.5 pp.2–81, 1976.

CANCLINI, N. Consumidores e cidadãos; conflitos multiculturais da globalização. Rio de janeiro: Editora UFRJ, 1995.

CANTISTA, I.; SÁDABA, T. (eds.). Understanding Luxury Fashion: From Emotions to Brand Building. Springer Verlag, 2019.

COULANGEON, P. Social Stratification of Musical Tastes: Questioning the Cultural Legitimacy Model. Revue française de sociologie, V. 46, p. 123-154. 2005/5.

DE CASTRO, A. L. Culto ao corpo e sociedade: mídia, estilos de vida e cultura de consumo. São Paulo: Annablume, 2003.

DOUGLAS, M. O mundo dos bens, vinte anos depois. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 13, n. 28, p. 17-32, jul./dez. 2007.

DOUGLAS, M.; ISHERWOOD, B. O mundo dos bens: para uma antropologia do consumo. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.

DUBY, G. Idade média, idade dos homens. São Paulo: Cia das Letras, 1998.

DUMONT, L. Homo aequalis. Paris: Gallimard, 1977.

FERNANDES, R.; FAUSTINO, D. “Sofrência no topo”: O sertanejo universitário e as narrativas sobre o amor. TEMPO DA CIÊNCIA, Toledo, v.29, n.57, Jan.-Jun. 2022.

FRANÇA, V. R. V; VIEIRA, V. H. SERTANEJO UNIVERSITÁRIO: EXPRESSÃO E VALORES DE JOVENS URBANOS NO BRASIL CONTEMPORÂNEO. contemporanea | comunicação e cultura - v.13 – n.01 – jan-abr 2015 – p. 106-122.

GIDDENS, A. A transformação da intimidade: sexualidade, amor & erotismo nas sociedades modernas. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1993

GOFFMAN, E. A representação do Eu na vida cotidiana. Petrópolis; Vozes; 18 ed; 2011.

GOLDENBERG, Mirian. Infiel: notas de uma antropóloga. Rio de Janeiro: Record, 2006.

GUIMARÃES, N. A. Casa e mercado, amor e trabalho, natureza e profissão: controvérsias sobre o processo de mercantilização do trabalho de cuidado. Cadernos Pagu, n. 46, p. 59–77, 2016.

HADDAD, B. S. M. Da produção do discurso aos usos sociais: distinção, moda e estilo na revista Vogue Brasil. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) Faculdade de Ciências (FCLAR) – Araraquara, 2021.

ILLOUZ, E. O amor nos tempos do capitalismo. Rio de janeiro: Zahar, 2011.

JARDIM, M. A. C.; MOURA, P. C. A construção social do mercado de dispositivos de redes sociais: a contribuição da sociologia econômica para os aplicativos de afeto. TOMO. N. 30 JAN./JUN. | 2017

JARDIM, M. A. C.. Para além da fórmula do amor. Revista Política e Sociedade, v. 18, p. 43-76, 2019.

JARDIM, M. A. C.. Socioanálise: introdução ao conceito. Socioanálise das emoções: produção socio-cultural das emoções. 1ed.Araraquara: Laboratório Editorial, 2020, v. , p. 7-25.

JARDIM, M. A. C.. A construção do mercado de afeto: o caso das agências de casamento. REVISTA PÓS-CIÊNCIAS SOCIAIS, v. 18, p. 2021, 2021.

JARDIM, M. A. C.; Campos . A construção social dos mercados. Araraquara: Laboratório editorial Unesp, 2012

JARDIM, M. A. C.; MOURA, P. J. C. . Entre a ortodoxia e a heterodoxia: disputa simbólica nos governos petistas (Lula e Dilma) para a imposição da doxa econômica. NORUS - NOVOS RUMOS SOCIOLÓGICOS, v. 9, p. 20, 2021.

JARDIM, M. A. C.; PAOLIELLO, R. M. Abandono, solidão e desistência do amor: o racismo como elemento excludente de mulheres pretas no mercado do afeto. TOMO (UFS), v. 41, p. 87-126, 2022.

JARDIM, M. A. C. VASQUES, L. F. A “boa combinação” entre gênero e sociologia econômica. Novos Olhares Sociais, V. 2, n. 2, 2019

KUIPERS, G. Cultural Globalization as the Emergence of a Transnational Cultural Field: Transnational Television and National Media Landscapes in Four European Countries. American Behavioral Scientist, v. 55, n. 5, p. 541-557, 2011.

MARTUCCELLI, D. O indivíduo, o amor e o sentido da vida nas sociedades contemporâneas. Estudos Avançados, 30(86), 147-165, 2016.

NEIBURG, F. Os sentidos sociais da economia. Horizontes das ciências sociais no Brasil–Antropologia. São Paulo: ANPOCS, 2010.

PACHUCKI, M.; MALO, I. Alimentation et réseau social : une étude sur « le goût par nécessité » en contexte social. Sociologie et Sociétés v. 46 n. 2, p. 229–252, 2014.

PILÃO, A. C. Reflexões sócio-antropológicas sobre Poliamor e amor romântico. RBSE – Revista Brasileira de Sociologia da Emoção, v. 12, n. 35, ago.2013.

PORCIONATO, G. Programa Minha Casa Minha Vida: a construção social de um mercado. 2016. Dissertação (Mestrado em Ciências sociais) - Faculdade de ciências e letras de araraquara, 2016.

ROSSI, T. C. Projetando a subjetividade: a construção social do amor a partir do cinema. Tese (Doutorado em Sociologia). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, 2013.

SANTOS, D. A música sertaneja é a que eu mais gosto! : Um estudo sobre a construção do gosto a partir das relações entre jovens estudantes de Itumbiara-GO e o Sertanejo Universitário. 2012. 149 f. Dissertação (Mestrado em Linguística, Letras e Artes) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2012;

SANTOS, D. “A Música Sertaneja é a que eu mais gosto!”: Um estudo sobre a construção do gosto a partir das relações entre jovens estudantes de Itumbiara-GO e o sertanejo universitário. Fragmentos de cultura, v.18, 2018;

SENA, A. O significado do sertanejo universitário: música sertaneja, capitalismo e valores. 2019. 107 f. Dissertação (Mestrado em Sociologia) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2019;

TELES, G. Música e Valores. Revista Sociologia Em Rede. V. 9, n. 9, 2019.

VASQUES, L. F. ; JARDIM, M. A. C. Emoções e Sociologia Econômica. REVISTA ENSAIOS, v. 18, p. 146-168, 2021.

VASQUES, L. F. As emoções e sua inserção no espaço empresarial brasileiro através da revista Exame: Uma análise em sociologia econômica dos mercados. Dissertação (Mestrado em Ciências Sociais) Faculdade de Ciências e Letras – Unesp/Araraquara, 2022.

ZAN, J. R. Música popular brasileira, indústria cultural e identidade. Eccos Revista Científica, São Paulo, v. 3, n. 1, 2001.

ZELIZER, V. A negociação da intimidade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

Published

2023-06-21

Issue

Section

Thematic Dossier