Perceptions of Poverty: the importance of education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7984.2024.e94903

Keywords:

Poverty, Social Representations, Statistics, Education

Abstract

The article makes a new analysis of the research carried out by Vox Populi, in 2008, which dealt with the opinion of Brazilians on social inequalities, poverty and governmental social policies. In this new approach, the comparison between dominant and dominated – in different subgroups – about their perceptions of poverty stands out. The data were analyzed in a statistical way and called into question the existence of a distinction between the representation of both defined groups. The result demonstrates that the groups, in fact, are opposed in most of the observations made, especially those with high schooling.

Author Biography

Pedro Simões, Universidade Federal de Santa Catarina

Professor Titular da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Doutor em Sociologia – Instituto Universitário de Pesquisa do Rio de Janeiro (IUPERJ), Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). E-mail: josepeneto@gmail.com. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-6322-2389

References

BANCO MUNDIAL. A Questão de Gênero no Brasil. Rio de Janeiro: CEPIA, 2005.

BERGER, P. Perspectivas Sociológicas. 29ª. Edição, Petróplis: Vozes, 2007.

BERGER, P. e LUCKMANN, T. A Construção Social da Realidade. Petrópolis: Vozes, 2011.

CASTRO, C. e O`DONNELL, J. Introdução às Ciências Sociais. Rio de Janeiro: FGV, 2015.

DURKHEIM, E. As Regras do Método Sociológico. São Paulo: Nacional, 1978.

DURKHEIM, E. Da Divisão do Trabalho Social. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

MANNHEIM, K. Ideologia e Utopia. 4ª. Edição. Rio de Janeiro: Guanabara, 1986.

MARSHALL, T. H. Cidadania, Classe e Status. Rio de Janeiro: Zahar, 1967.

MARX, K. A Questão Judaica. Rio de Janeiro: Laemmert, 1969.

MARX, K. e ENGELS, F. A Ideologia Alemã (Feuerbach). 5ª. Edição. São Paulo: Hucitec, 1986.

MARX, K. e ENGELS, F. Manifesto do Partido Comunista. 3ª. Edição. Petrópolis: Vozes, 1990.

NOGUEIRA, M. A. e CATANI, A. Pierre Bourdieu. Escritos de Educação. 6ª. Edição. Petrópolis: Vozes, 1998.

ORTIZ, R. Pierre Bourdieu. Sociologia. Rio de Janeiro: Ática, 1983.

PAIXÃO, Marcelo. 500 anos de solidão: estudos sobre desigualdades raciais no Brasil. Curitiba-PR: Ed. Apris, 2013.

PASTORES, José e SILVA, Nelson do Valle. Mobilidade Social no Brasil. São Paulo: Makron Books, 2000.

PAUGAN, S. Desqualificação Social: ensaio sobre a nova pobreza. São Paulo: Cortez, 2003.

REIS, Elisa P. Percepções da Elite sobre Pobreza e Desigualdade. Revista Brasileira de Ciências Sociais. (15) 42, fevereiro, 2000. Pp. 143-152.

SEN, Amartya. Desigualdade Reexaminada. Rio de Janeiro: Record, 2001.

SIMMEL, G. Questões Fundamentais da Sociologia. Rio de Janeiro: Zahar, 2006.

SIMMEL, G e JACOBSON, C. The Poor. Social Problems. Vol. 13, No. 2, Autumn, 1965. pp. 118-140.

TOCQUEVILLE, A. A Democracia na América. São Paulo: USP; Belo Horizonte: Itatiaia, 1987.

WACQUANT, LoÏc. Os Condenados da Cidade. Rio de Janeiro: Revan, Fase, 2001.

WACQUANT, LoÏc. Punir os Pobres. 2ª edição. Rio de Janeiro: Revan, 2003.

WEBER, M. A. Ética Protestante e o Espírito do Capitalismo. São Paulo: Cia das Letras, 2004.

WEBER, M. Classe, Status e Partido. In: Velho, O., Palmeira, M. e Bertelli, A. (Orgs.). Estrutura de Classe e Estratificação Social. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

Published

2024-09-13