Evaluation of tactical-technical skills development in volleyball teams male infant

Authors

  • Marcel Henrique Kodama Pertille Ramos Universidade Federal de Santa Catarina. Centro de Desportos. Florianópolis, SC. Brasil.
  • Juarez Vieira do Nascimento Universidade Federal de Santa Catarina. Centro de Desportos. Florianópolis, SC. Brasil.
  • Carine Collet Universidade Federal de Santa Catarina. Centro de Desportos. Florianópolis, SC. Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.1590/1980-0037.2009v11n2p181

Abstract

The aim of this study was to evaluate the development of technical and tactical skills resulting from the methodological approaches used for the teaching-learning-training process of male infant volleyball players. Thirty athletes and their coaches, responsible for two teams from Santa Catarina (Brazil) experienced in the formation of athletes, participated in the study. The groups analyzed were submitted to pre- and post-tests for the evaluation of technical and tactical skills. The procedures used were the evaluation of technical-tactical actions of the players in the games and systematic observation of typical weeks of technical-tactical training. Descriptive statistics (mean, percentage, frequency and standard deviation) was used applying the Mann-Whitney U test and Wilcoxon test, with the level of significance set at p<0.05. The methodological approaches used by the coaches were similar in terms of notion of refinement and appliance, and differed in terms of notion of progressions. The results indicate that the development of technical-tactical skills of the athletes seems to depend more on the time spent for training of actions than on the concepts and methodologies implemented in the training. The process of teaching-learning-training used by the teams was able to improve the level of technical-tactical skills of the athletes. However, no significant differences in the development of technical-tactical skills of the athletes were observed between the methodological approaches adopted by the coa¬ches during this process. Future studies are necessary to analyze the verbal behavior and specific strategies adopted by the coaches for the development of tactical skills in volleyball.

Author Biographies

Marcel Henrique Kodama Pertille Ramos, Universidade Federal de Santa Catarina. Centro de Desportos. Florianópolis, SC. Brasil.

Educação Física - Metodologia do Ensino dos Esportes

Juarez Vieira do Nascimento, Universidade Federal de Santa Catarina. Centro de Desportos. Florianópolis, SC. Brasil.

Licenciatura em Educação Física pela Faculdade Salesiana de Educação Física (1982), mestrado em Ciência do Movimento Humano pela Universidade Federal de Santa Maria (1988) e doutorado em Ciências do Esporte pela Universidade do Porto (1998). Atualmente é Professor Associado da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Diretor do Centro de Desportos da UFSC, Representante Adjunto da Área 21 na Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior(CAPES). Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Formação Profissional e Pedagogia do Esporte, atuando principalmente nos seguintes temas: educação física, formação inicial, voleibol, desenvolvimento profissional e currículos e programas.

Carine Collet, Universidade Federal de Santa Catarina. Centro de Desportos. Florianópolis, SC. Brasil.

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Santa Catarina (ingresso em 2008). Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (2006). Tem experiências na área da Educação Física com ênfase na pedagogia do esporte e na pesquisa. Atua principalmente nos seguintes temas: voleibol, treinamento, iniciação, pedagogia do esporte, crianças e jovens.

Published

2009-01-01

Issue

Section

Original Articles