Leadership style in the context swimming coaches in the state of Paraná

Authors

  • Regina Alves Thon Universidade Estadual de Maringá. Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL. Maringá, PR. Brasil
  • Patrícia Carolina Borsato Passos Universidade Estadual de Maringá. Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL. Maringá, PR. Brasil
  • Luciane Cristina Arantes da Costa Universidade Estadual de Maringá. Departamento de Educação Física. Maringá, PR. Brasil
  • Maria Eloiza Fiorese Prates Universidade Tecnológica do Paraná. Campus Campo Mourão, PR. Brasil
  • José Roberto Andrade do Nascimento Junior Universidade Estadual de Maringá. Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL. Maringá, PR. Brasil
  • Lenamar Fiorese Vieira Universidade Estadual de Maringá. Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL. Maringá, PR. Brasil

DOI:

https://doi.org/10.1590/1980-0037.2012v14n5p527

Abstract

This descriptive cross-sectional study aimed to investigate the leadership style of swimming coaches from the state of Paraná, Brazil. The trial subjects were 33 male athletes (67.3%), 16 female athletes (32.7%), and six coaches. Data collection occurred during the final phase of the Parana 2010 Open Games. The measuring instrument used was the Leadership Scale for Sports (LSS). For data analysis we used the Shapiro Wilk test, Mann-Whitney, the Manova, and Post Hoc of Scheffe (p <0.05). The results showed that comparing between the perception and preference of athletes there were significant differences in dimension of training instruction (p = 0.001), reinforcement (p = 0.008), and democratic style (p = 0.020), male athletes have a greater preference for autocratic behavior than female athletes (p = 0.031), there was no significant difference between the dimensions: perception of athletes and self-perception of coaches. We reached the conclusion that the swimming coaches from the state of Paraná have the democratic style, using reinforcement and training-instruction as tactical and technical resources for their coaching; the champion team coach had a profile similar to what is currently preferred by athletes which, according to literature, would be the ideal one to achieve success in sports.

Author Biographies

Regina Alves Thon, Universidade Estadual de Maringá. Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL. Maringá, PR. Brasil

Mestranda do Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL, Maringá – Paraná - Brasil

Patrícia Carolina Borsato Passos, Universidade Estadual de Maringá. Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL. Maringá, PR. Brasil

Professora de Educação Física do Município de Maringá – Paraná – Brasil

Luciane Cristina Arantes da Costa, Universidade Estadual de Maringá. Departamento de Educação Física. Maringá, PR. Brasil

Luciane Cristina Arantes da Costa

Professora Mestre do Departamento de Educação Física da Universidade Estadual de Maringá – UEM, Maringá – Paraná – Brasil

Maria Eloiza Fiorese Prates, Universidade Tecnológica do Paraná. Campus Campo Mourão, PR. Brasil

Maria Eloiza  Prates

Professora Mestre do Departamento de Educação Física da Universidade Técnica Federal – UTF-PR, Campo Mourão – Paraná – Brasil

José Roberto Andrade do Nascimento Junior, Universidade Estadual de Maringá. Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL. Maringá, PR. Brasil

Mestrando do Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL, Maringá – Paraná - Brasil

Lenamar Fiorese Vieira, Universidade Estadual de Maringá. Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL. Maringá, PR. Brasil

Professora Doutora do Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física UEM/UEL, Maringá – Paraná - Brasil

Published

2012-08-17

Issue

Section

Original Articles