Acute cardiovascular responses in a virtual environment simulate by Nintendo Wii

Authors

  • Renato Aparecido de Souza Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais. Curso de Educação Física. Grupo de Estudos e Pesquisa em Ciências da Saúde. Campus Muzambinho, MG. Brasil
  • Lucas Gonçalves da Cruz Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais. Curso de Educação Física. Grupo de Estudos e Pesquisa em Ciências da Saúde. Campus Muzambinho, MG. Brasil
  • Priscila Silva de Carvalho Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais. Curso de Educação Física. Grupo de Estudos e Pesquisa em Ciências da Saúde. Campus Muzambinho, MG. Brasil
  • Fabiano Fernandes da Silva Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais. Curso de Educação Física. Grupo de Estudos e Pesquisa em Ciências da Saúde. Campus Muzambinho, MG. Brasil
  • Wellington Roberto Gomes de Carvalho Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais. Curso de Educação Física. Grupo de Estudos e Pesquisa em Ciências da Saúde. Campus Muzambinho, MG. Brasil

DOI:

https://doi.org/10.1590/1980-0037.2013v15n1p60

Abstract

It has recently been verified using the Nintendo Wii in the health context. The aim of this study was to analyze the acute cardiovascular responses monitored by the behavior of heart rate, systolic blood pressure, diastolic blood pressure and double product in an environment virtually simulated by Nintendo Wii. The sample was consisted of 18 health college students with mean age 22.07 ± 1.34 years. The variables were observed with use of delta analysis (post value – prior value) after 25 basketball shoots in two experimental situations: (I) seating and (II) jumping vertically. The results suggest the physical activity in a virtual environment emulated by Nintendo Wii is able to change the acute cardiovascular responses, mainly when performed in association with vertical jumps. Thus, the results support the feasibility use of the Nintendo Wii in training programs and favor its indication more securely.

Published

2013-01-02

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