Perception of professional competence of Brazilian college coaches

Authors

  • Ema Maria Egerland Universidade Regional de Blumenau. Curso de Educação Física. Blumenau, SC. Brasil.
  • William das Neves Salles Universidade Federal de Santa Catarina. Centro de Desportos. Núcleo de Pesquisa em Pedagogia do Esporte. Florianópolis, SC. Brasil.
  • Marcelo Figueiró Baldi Universidade Federal de Santa Catarina. Centro de Desportos. Núcleo de Pesquisa em Pedagogia do Esporte. Florianópolis, SC. Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.1590/1980-0037.2014v16n4p437

Abstract

The aim of this study was to analyze the perceived level of professional competence of Brazilian college coaches, considering the type of sports discipline and professional development cycles. The target population consisted of 92 sport coaches of both genders from various regions of Brazil, who worked in team or individual sports. An adapted version of the Self-Perception of Competence Scale was used for data collection. Statistical analysis was performed by Chi-squared and Fisher’s exact tests, adopting a level of significance of 5%. The coaches perceived themselves as competent in knowledge on the theory and methodology of sports training and sports biodynamics, as well as in the skills of sports planning and management. On the other hand, the coaches perceived fragility of knowledge on sports management and legislation. With respect to professional development cycles, more experienced coaches perceived themselves as more competent than those with a shorter coaching experience. When coaches of individual and team sports were compared, a significant difference (p = 0.04) was only observed for knowledge on sports management and legislation, with coaches of team sports perceiving themselves as more competent. Further studies are needed to improve the basic and continuing education of Brazilian sport coaches, as well as to obtain a better understanding of the relationship between career development and the acquisition of professional skills.

Author Biographies

Ema Maria Egerland, Universidade Regional de Blumenau. Curso de Educação Física. Blumenau, SC. Brasil.

Possui graduação em Licenciatura Em Educação Física pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (1990) e mestrado em Educacao Fisica pela Universidade Federal de Santa Catarina (2009). Atualmente é pesquisador da Universidade Federal do Estado de Santa Catarina. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Ed.Física, Hidroginástica, Ginástica Geral,Ginástica Ritmica e Dança, atuando principalmente nos seguintes temas: ginástica Geral, Treinamento em Ginástica Ritmica, Crescimento desenvolvimento e aprendizagem, competências profissionais.

William das Neves Salles, Universidade Federal de Santa Catarina. Centro de Desportos. Núcleo de Pesquisa em Pedagogia do Esporte. Florianópolis, SC. Brasil.

Possui graduação em bacharelado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (2011) e atualmente cursa disciplinas do curso de licenciatura em Educação Física nesta mesma instituição. Participa desde 2008 do Núcleo de Pesquisa em Pedagogia do Esporte (NuPPE/UFSC), colaborando com determinados projetos de pesquisa desenvolvidos no local. Tem experiência na área de Educação Física, atuando principalmente nas seguintes temáticas de investigação: formação e desenvolvimento profissional, formação esportiva e voleibol.

Marcelo Figueiró Baldi, Universidade Federal de Santa Catarina. Centro de Desportos. Núcleo de Pesquisa em Pedagogia do Esporte. Florianópolis, SC. Brasil.

Mestrando em Teoria e Prática Pedagógica em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Membro do Laboratório de Pesquisa em Pedagogia do Esporte (LAPE) da UFSC.Bacharel em Educação Física (UFSC); Principais Interesses: Futebol; Treinamento; Pedagogia do Esporte.

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Published

2014-05-27

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