Effectiveness on physical activity indicators of an intervention delivered to high school students

Authors

  • Giovâni Firpo Del Duca Universidade Federal de Santa Catarina. Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Florianópolis, SC. Brasil
  • Mauro Virgílio Gomes de Barros Universidade de Pernambuco. Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Recife, PE. Brasil
  • Kelly Samara da Silva Universidade Federal de Santa Catarina. Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Florianópolis, SC. Brasil
  • Leandro Martin Totaro Garcia Universidade de São Paulo. Programa de Pós-Graduação em Nutrição em Saúde Pública. São Paulo, SP. Brasil
  • Jorge Bezerra Universidade Federal de Santa Catarina. Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Florianópolis, SC. Brasil
  • Markus Vinicius Nahas Universidade Federal de Santa Catarina. Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Florianópolis, SC. Brasil

DOI:

https://doi.org/10.1590/1980-0037.2014v16s1p13

Abstract

High schools represent a favorable environment for the development of interventions to increase physical activity because they reach a large number of teenagers. The goal of the study was to determine the effectiveness of an intervention to promote physical activity among high school students (through the ‘Saude na Boa’ project) through assessing the stages of behavior change and the practices of muscle-strengthening exercise and active commuting. The present study comprised a randomized and controlled intervention conducted in Recife and Florianopolis, Brazil, during 2006. Dependent variables included active commuting (cutoff values: ?1 and ?5 days per week), the practice of muscle-strengthening exercises (cutoff values: ?1 day per week and the recommended level of physical activity), and behavioral changes regarding physical activity. Of the 2,155 students included in the baseline data, 989 were evaluated in the post-intervention period (45.9%). In comparison with the control group, the intervention group significantly increased the practice of active commuting to school on ? 1 day per week (80.5% vs. 86.8%, p<0.001) and ? 5 days per week (64.3% vs. 71.9%, p<0.001), the practice of muscle-strengthening exercises on ? 1 day per week (41.4% vs. 46.0%, p=0.017), and the achievement of the recommended levels of exercise (28.9% vs. 35.0%, p=0.002). The intervention group reached higher stages of change in physical activity behavior compared with controls (p = 0.004). The ‘Saude na Boa’ project effectively enhanced the practices of active commuting to school and muscle-strengthening exercises and resulted in an increased physical activity status.

Author Biographies

Giovâni Firpo Del Duca, Universidade Federal de Santa Catarina. Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Florianópolis, SC. Brasil

Centro de Desportos, Departamento de Educação Física

Sports Centre, Department of Physical Education

Mauro Virgílio Gomes de Barros, Universidade de Pernambuco. Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Recife, PE. Brasil

Escola Superior de Educação Física

School of Physical Education

Kelly Samara da Silva, Universidade Federal de Santa Catarina. Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Florianópolis, SC. Brasil

Centro de Desportos, Departamento de Educação Física

Sports Centre, Department of Physical Education

Leandro Martin Totaro Garcia, Universidade de São Paulo. Programa de Pós-Graduação em Nutrição em Saúde Pública. São Paulo, SP. Brasil

Programa de Pós-Graduação em Nutrição em Saúde Pública

Graduate Program in Public Health Nutrition

Jorge Bezerra, Universidade Federal de Santa Catarina. Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Florianópolis, SC. Brasil

Escola Superior de Educação Física

School of Physical Education

Markus Vinicius Nahas, Universidade Federal de Santa Catarina. Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Florianópolis, SC. Brasil

Centro de Desportos, Departamento de Educação Física

Sports Centre, Department of Physical Education

Published

2014-05-08

Issue

Section

Original Articles