Scientific knowledge in the field of Physical Education: paths to complexity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1980-0037.2020v22e74627

Abstract

This manuscript aims to discuss possibilities for the incorporation of complex thinking in the scientific field of Physical Education (PE) in Brazil. In dialogue with philosophers who theorize about complex thinking, we analyze the ordering of scientific knowledge structures in Brazil, such as the organization in areas and lines of PE Graduate Programs (PPGs) exposed on their websites and the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) document. Regarding sociocultural transformations that occurred throughout the 20th century, science perceives the limits of knowledge, where divisions in disciplines seem to be insufficient to investigate the complexity of problems, giving rise to the epistemological perspective of complex thinking. PE is organized in a multidisciplinary and interdisciplinary way, but with gaps between human sciences and natural sciences. Therefore, seeking strategies to reduce borders is emerging for the area to adapt to the new scientific needs of the 21st century.

References

Morin E. Ciência com consciência. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand; 2005.

Renson R. From Physical Education to Kinanthropology: A Quest for Academic and Professional Identity. Quest 1989;41(3):235-256.

Vertinsky P. Mind the Gap (or Mending It): Qualitative Research and Interdisciplinarity in Kinesiology. Quest 2009;61(1):39-51.

Twietmeyer G. What is Kinesiology? Historical and Philosophical Insights. Quest 2012: 64(1):4-23.

Isidori E, Frías J. Sport, science, and complexity: a pedagogical and methodological reflection. Studia UBB Educatio Artis Gymn 2014;59(3):5-13.

Fourez G. A construção das ciências: introdução à filosofia e à ética das ciências. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista, 1995.

Pombo O. Epistemologia da interdisciplinaridade. Ideação 2008;10(1):9-40.

Morin E. O Método 3: conhecimento do conhecimento. 5. ed. Porto Alegre: Sulina; 2015.

Brasil. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Comissão Especial de Acompanhamento do Plano Nacional de Pós-Graduação – PNGG 2011-2020, e está intitulado como Proposta de Aprimoramento da Avaliação da Pós-Graduação Brasileira para o Quadriênio 2021-2024 – Modelo Multidimensional; 2020. [acesso em: 9 de junho de 2020]. Disponível em: http://www.capes.gov.br/images/novo_portal/documentos/PNPG/25052020_Relat%C3%B3rio_Final__2019_Comiss%C3%A3o_PNPG.pdf .

PPGEEFE/USP [internet]. Programa de Pós-Graduação da Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo [acesso em: 9 de junho de 2020]. Disponível em: http://www.eefe.usp.br/%C3%A1reas-de-concentra%C3%A7%C3%A3o.

PPGEDF/UFPR [internet]. Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal do Paraná [acesso em: 9 de junho de 2020]. Disponível em: http://www.prppg.ufpr.br/site/ppgedf/pb/.

PPGEF/UFSC [internet]. Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Santa Catarina [acesso em: 9 de junho de 2020]. Disponível em: https://ppgef.ufsc.br/o-programa/areas-de-concentracao-e-linhas-de-pesquisa/.

PPGCMH/UFRGS [internet]. Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano da Universidade Federal do Rio Grande do Sul [acesso em: 9 de junho de 2020]. Disponível em: http://www.ufrgs.br/ppgcmh/site/pesquisa/linhas.

Brasil, Constituição. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília (DF): Senado Federal; 1988 [acesso em: 9 de junho de 2020]. Disponível em: https://www.senado.leg.br/atividade/const/con1988/con1988_18.02.2016/art_207_.asp#:~:text=Art.,entre%20ensino%2C%20pesquisa%20e%20extens%C3%A3o.

Ortega Y Gasset J. A rebelião das massas. São Paulo: Martins Fontes; 1987.

Downloads

Published

2020-06-26

Issue

Section

Point-of-View Articles