The impact of environmental factors on the speed of events regarding maturity in schoolgirls from Cambé, Paraná, Brazil

Authors

  • Helio Serassuelo Júnior Universidade de São Paulo – Escola de Educação Física e Esporte – EEFE/U
  • Antonio Carlos Simões Universidade de São Paulo – Escola de Educação Física e Esporte – EEFE/U
  • Edilson Serpeloni Cyrino Universidade Estadual de Londrina - Centro de Educação Física e Desportos –
  • Enio Ricardo Vaz Ronque Universidade Estadual de Londrina - Centro de Educação Física e Desportos –
  • Sérgio Miguel Zucas Universidade de São Paulo – Escola de Educação Física e Esporte – EEFE/U
  • Sérgio Alencar Parra Universidade Estadual de Londrina - Centro de Educação Física e Desportos –

DOI:

https://doi.org/10.1590/%25x

Abstract

The purpose of this study was to analyze the impact of socioeconomic and cultural indicators on the pace of maturity. The sample consisted of 163 schoolgirls (11-12 year old) from Cambé, Paraná, Brazil. Cultural and socioeconomic variables were collected by using social inventories, while maturity status was measured according to Tanner method (1962) adapted by Bonjardim and Hegg (1988). The findings showed that higher socioeconomic level groups (A and B) presented lower pace of maturity status (p < 0.05). Despite the fact that there was not a general tendency, the results suggest a clear interference of the environment and it may be linked to several factors, especially that girl’s needs for having a role within her family and even her own heredity.

Author Biographies

Helio Serassuelo Júnior, Universidade de São Paulo – Escola de Educação Física e Esporte – EEFE/U

Mais informações:
Currículo Lattes

Antonio Carlos Simões, Universidade de São Paulo – Escola de Educação Física e Esporte – EEFE/U

Mais informações:
Currículo Lattes

Edilson Serpeloni Cyrino, Universidade Estadual de Londrina - Centro de Educação Física e Desportos –

Enio Ricardo Vaz Ronque, Universidade Estadual de Londrina - Centro de Educação Física e Desportos –

Mais informações:
Currículo Lattes

Published

2006-06-12

Issue

Section

Original Articles