Quality of life at work by Physical Education teachers

Authors

  • Jorge Both Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da UFSC
  • Juarez Vieira do Nascimento Professor doutor do Centro de Desportos da UFSC
  • Carlos Augusto Fogliarini Lemos Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da UFSC
  • André Luís Donegá Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da UFSC
  • Marcel Henrique Kodama Pertille Ramos Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da UFSC
  • Elio Carlos Petroski Professor doutor do Centro de Desportos da UFSC
  • Maria de Fátima da Silva Duarte Professor doutor do Centro de Desportos da UFSC

DOI:

https://doi.org/10.1590/%25x

Abstract

The purpose of this study was to verify the validity and reliability of Perceived Work Quality of Life Scale by Physical Education (PE) Teachers from Elementary to High- School (QVT-PEF). The scale has 34 questions divided in eigth dimensions. For the content validation, 19 specialists were consulted, and they indicated 70% of agreement with the analytical matrix. For reliability, the procedure of test-retest was applied with an interval of one week in a sample of 58 PE teachers, from municipal, state, and private schools of Florianópolis, SC. The reliability was evaluated by the Spearman’s correlation (rs), and internal consistency of the instrument was analyzed by Cronbach’s alpha, using the statistical program SPSS for Windows, 11.0 version (p<0.05). The results demonstrated that all dimensions had high correlation for reliability (rs between 0.82-0.69). Thirty two questions (94.12%) obtained high correlation coefficients (rs between 0.85-0.60), and two questions (5.88%) indicated moderate correlation. For the internal consistency, it was found a high level of alpha of Cronbach (0.94), where 97.06% of the questions and 75% of the dimensions showed, at least, acceptable levels. Therefore, QVT-PEF presents good levels of reliability, internal consistency, as well as, content validity, justifying its use on studies aiming to determine quality of life at work among PE school teachers.

Author Biographies

Jorge Both, Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da UFSC

Mais informações:
Currículo Lattes

Juarez Vieira do Nascimento, Professor doutor do Centro de Desportos da UFSC

Mais informações:
Currículo Lattes

Carlos Augusto Fogliarini Lemos, Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da UFSC

Mais informações:
Currículo Lattes

André Luís Donegá, Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da UFSC

Mais informações:
Currículo Lattes

Marcel Henrique Kodama Pertille Ramos, Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Educação Física da UFSC

Mais informações:
Currículo Lattes

Elio Carlos Petroski, Professor doutor do Centro de Desportos da UFSC

Mais informações:
Currículo Lattes

Maria de Fátima da Silva Duarte, Professor doutor do Centro de Desportos da UFSC

Mais informações:
Currículo Lattes

Published

2006-10-02

Issue

Section

Original Articles