Association between physical activity and motor skills and coordination in Portuguese children.

Autores/as

  • Luís Oliveira Lopes Universidade do Minho. Braga, Portugal.
  • Vítor Pires Lopes Educação do Instituto Politécnico de Bragança. Bragança, Portugal.
  • Rute Santos Universidade do Porto. Porto. Portugal.
  • Beatriz Pereira Universidade do Minho. Braga, Portugal.

DOI:

https://doi.org/10.1590/1980-0037.2011v13n1p15

Resumen

Nowadays, there is growing evidence in literature that Health benefits from regular physical activity (PA). The variance in PA among children is caused by a number of factors including their motor abilities and coordination. The aim of the study was to analyse the relation between usual PA and gross motor abilities and motor coordination in children aged 6 to 7 years. The sample comprised 21 children, aged in average 6,38±0,50 years. Physical activity was accessed by accelerometry, gross motor abilities by using the Test of Gross Motor Development (TGMD-2) and motor coordination by using the Körperkoordination Test für Kinder (KTK). Subjects met the international recommendations for daily PA; in motor coordination 47,6% of children met normal coordination, nobody reach good or very good coordination, the majority (52,4%) revelled disturbances or insufficiencies of coordination; in locomotion TGMD-2 76,2% of the children met percentile 50 or superior (P50), in object control TGMD-2 28,6% of the children reach P50 or superior, in total TGMD-2 38,1% of the children met P50 or superior. PA was positively correlated with TGMD-2 object control. Low performance attributed to the children in TGMD-2 and KTK tests could be an indicative of insufficient in the development of coordination and gross motor abilities; therefore we believe that this kind of intervention should be targeted at school children mainly in Physical Education classes.

Biografía del autor/a

Luís Oliveira Lopes, Universidade do Minho. Braga, Portugal.

Centro de Investigação em Formação de Profissionais de Educação da Criança (CIFPEC)e Departamento de Teoria da Educação, Educação Artística e Física, Instituto de Educação da Universidade do Minho. Braga. Portugal.

Vítor Pires Lopes, Educação do Instituto Politécnico de Bragança. Bragança, Portugal.

Prof. Coordenador com Agregação

Responsável pelo Departamento de Ciências do Desporto e Educação Física da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Bragança. Membro efectivo do Centro de Investigação em Ciências do Desporto, Ciências da Saúde e Desenvolvimento Humano (CIDESD).

 

 

Rute Santos, Universidade do Porto. Porto. Portugal.

Doutorada em Actividade Física e Saúde pela Faculdade de Desporto da Universidade do Porto.

Beatriz Pereira, Universidade do Minho. Braga, Portugal.

Centro de Investigação em Formação de Profissionais de Educação da Criança (CIFPEC)e Departamento de Teoria da Educação, Educação Artística e Física, Instituto de Educação da Universidade do Minho. Braga. Portugal.

Publicado

2011-12-30

Número

Sección

Artigos Originais