Self-efficacy and level of anxiety in young track and field athletes from Paraná.

Autores/as

  • Lenamar Fiorese Vieira Universidade Estadual de Maringá. Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física. Maringá, PR. Brasil.
  • Cesar Luis Teixeira Universidade Estadual de Maringá. Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física. Maringá, PR. Brasil.
  • José Luis Lopes Vieira Universidade Estadual de Maringá. Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física. Maringá, PR. Brasil.
  • Albertino Oliveira Filho Universidade Estadual de Maringá. Maringá, PR. Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.1590/1980-0037.2011v13n3p183

Resumen

This study analyzed self-efficacy in relation to anxiety level in young track and field athletes from Paraná state. The sample consisted of 75 athletes of both genders with a mean age of 16.76 years. The Competitive State Anxiety Inventory (CSAI-2) was used to assess competitive state anxiety and a structured questionnaire was used to identify self-efficacy. The Kolmogorov--Smirnov, Mann-Whitney, and Kruskal-Wallis tests were used for statistical analysis. The results showed no significant difference in anxiety levels between genders. For women, no significant differences were observed between outcome expectancy and anxiety level. Men who achieved a better result than expected presented a higher anxiety level. In conclusion, athletes with high outcome expectations show higher levels of cognitive and somatic anxiety and self-confidence.

Biografía del autor/a

Lenamar Fiorese Vieira, Universidade Estadual de Maringá. Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física. Maringá, PR. Brasil.

Cesar Luis Teixeira, Universidade Estadual de Maringá. Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física. Maringá, PR. Brasil.

José Luis Lopes Vieira, Universidade Estadual de Maringá. Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física. Maringá, PR. Brasil.

Albertino Oliveira Filho, Universidade Estadual de Maringá. Maringá, PR. Brasil.

Descargas

Publicado

2011-04-10

Número

Sección

Artigos Originais