Motor learning and Down syndrome: effects of reduced relative frequency of knowledge of results

Authors

  • Suzete Chiviacowsky Universidade Federal de Pelotas. Escola Superior de Educação Física. Pelotas, RS. Brasil
  • Camila Machado Universidade da Região da Campanha. Bagé, RS. Brasil
  • Alexandre Marques Universidade Federal de Pelotas. Escola Superior de Educação Física. Pelotas, RS. Brasil
  • José Francisco Schild Universidade Federal de Pelotas. Escola Superior de Educação Física. Pelotas, RS. Brasil
  • Ricardo Drews Universidade Federal de Pelotas. Escola Superior de Educação Física. Pelotas, RS. Brasil

DOI:

https://doi.org/10.1590/1980-0037.2013v15n2p225

Abstract

The objective of the present study was to verify the effects of two frequencies (100 and 33%) of knowledge of results (KR) on the learning of a motor skill, in individuals with Down syndrome (DS). Twenty participants with DS were randomly assigned into two groups. While the 100% group received KR after each trial, the 33% group received KR in a third of the trials. The task consisted of throwing an implement on a target, with the dominant hand, while blindfolded. The acquisition phase consisted of 30 practice trials, while the retention phase, performed 48 hours later, consisted of 10 trials without KR. The results showed no differences between the groups. We concluded that reduced relative frequencies of KR are as effective as high frequencies on the learning of simple motor tasks in adults with DS.

 

Author Biographies

Suzete Chiviacowsky, Universidade Federal de Pelotas. Escola Superior de Educação Física. Pelotas, RS. Brasil

Escola Superior de Educação Física

Camila Machado, Universidade da Região da Campanha. Bagé, RS. Brasil

Universidade da Região da Campanha

Alexandre Marques, Universidade Federal de Pelotas. Escola Superior de Educação Física. Pelotas, RS. Brasil

Escola Superior de Educação Física

José Francisco Schild, Universidade Federal de Pelotas. Escola Superior de Educação Física. Pelotas, RS. Brasil

Escola Superior de Educação Física

Downloads

Published

2013-03-01

Issue

Section

Original Articles