Carolina Maria de Jesus and Liminal Thinking in Brazilian Literature
DOI:
https://doi.org/10.1590/1806-9584-2020v28n260635Abstract
This paper portrays the life and work of Carolina Maria de Jesus, from her published writings. The purpose of it is to question the consequences of the (de)coloniality in the construction of the relation between gender and race in the Brazilian society, based on her books. The study is supported by (de)coloniality, in dialogue with critical pedagogy and feminism. The analysis reinforces how the written word contributed to the depth of Carolina’s perceptions about the different spaces; by saying her word, she also learned how to think about her existence, she learned from her own history in a continuous remake of the written act. Therefore, it highlights her engaged writing, her potential of denouncement and announcement, her contribution to intersectional feminism, and, lastly, the inseparable relationship between feminism and (de)coloniality.Downloads
References
ÁLVARO, José. “Da favela au bon gourmet”. Tribuna da Imprensa. Rio de Janeiro, 2º caderno, p. 5, 05/12/1960.
ANZALDÚA, Gloria E. “Falando em línguas: uma carta para as mulheres escritoras do terceiro mundo”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 229-236, 2000. Disponível em https://www.sertao.ufg.br/up/16/o/anzaldua.pdf. Acesso em 26/07/2019. ISSN 1806-9584
BALLESTRIN, Luciana. “América Latina e giro decolonial”. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, n. 11, p. 89-117, 2013. Disponível em http://periodicos.unb.br/index.php/rbcp/article/view/2069. Acesso em 26/07/2019. ISSN 2178-4884
FANON, Frantz. Os condenados da terra. Juiz de Fora: EDUFJF, 2010.
FIORI, Ernani M. “Prefácio: Aprender a dizer a sua palavra”. In: FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016. p. 11-30.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
FREIRE, Paulo. Cartas a Cristina: reflexões sobre minha vida e minha práxis. 2. ed. São Paulo/Rio de Janeira: Paz e Terra, 2015.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2012.
JESUS, Carolina Maria de. Quarto de Despejo: diário de uma favelada. São Paulo: Francisco Alves, 1960.
JESUS, Carolina Maria de. Casa de alvenaria: diário de uma ex-favelada. Rio de Janeiro: Paulo de Azevedo, 1961.
JESUS, Carolina Maria de. Diário de Bitita. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.
LINHARES, Célia. “Anúncio/Denúncia”. In: STRECK, Danilo; REDIN, Euclides; ZITKOSKI, Jaime. Dicionário Paulo Freire. 4. ed. rev. amp. Belo Horizonte: Autêntica, 2018. p. 45-74.
LUGONES, María. “Colonialidade e gênero”. Revista Tabula Rasa, Bogotá, n. 9, p. 73-101, 2008. Disponível em http://www.revistatabularasa.org/numero-9/05lugones.pdf. Acesso em 26/07/2019. ISSN 1794-2489
LUGONES, María. “Rumo a um feminismo descolonial”. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 22, n. 3, p. 935-952, 2014. Disponível em https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/36755/28577. Acesso em 26/07/2019. ISSN 1806-9584
MEIHY, José Carlos S. B.; LEVINE, Robert M. Cinderela Negra: a saga de Carolina Maria de Jesus. Rio de Janeiro: EDUFRJ, 1994.
MIGNOLO, Walter. Histórias Globais/projetos Locais. Colonialidade, saberes subalternos e pensamento liminar. Belo Horizonte: EDUFMG, 2003.
MORETTI, Cheron Z.; ADAMS, Telmo. “Pesquisa participativa e educação popular: epistemologias do sul”. Revista Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 36, n. 2, p. 447-463, 2011. Disponível em https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/16999/12915. Acesso em 26/07/2019. ISSN 2175-6236
POMA DE AYALA, Felipe Guaman. Nueva Corónica y Buen Gobierno. Lima: Fondo de Cultura Económica, 2005.
QUIJANO, Aníbal. “Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina”. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO, 2005. p. 118-142. (Colección Sur Sur)
QUIJANO, Aníbal. “Colonialidade do poder e classificação social”. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina, 2009.
SCOTT, Joan W. “Gender: still a useful category of analysis?”. Diogenes, Durham, v. 57, n. 1, p. 7-14, 2010. Disponível em https://sites.duke.edu/his180/files/2014/08/Scott_Gender-Still-a-Useful-Categoryof-Analysis.pdf. Acesso em 26/07/2019. ISSN 0392-1921 DOI 10.1177/0392192110369316
SOUSA, Germana Henriques Pereira de. Carolina Maria de Jesus: o estranho diário da escritora vira-lata. 2004. Tese (Doutorado em Teoria Literária) – Programa de Pós-Graduação em Literatura, Universidade de Brasília, Brasília, DF, Brasil.
SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: EDUFMG, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Estudos Feministas is under the Creative Commons International 4.0 Attribution License (CC BY 4.0), that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The license allows:
Sharing (copying and redistributing the material in any support or format) and/or adapting (remixing, transforming, and creating from the material) for any purpose, even if commercial.
The licensor cannot revoke these rights provided the terms of the license are respected. The terms are the following:
Attribution – you should give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate if changes were made. This can be done in several ways without suggesting that the licensor has approved of the use.
Without additional restrictions – You cannot apply legal terms or technological measures that prevent others from doing something allowed by the license.