Masculinities and Teaching in Early Childhood Education

Authors

  • Angelita Alice Jaeger Universidade Federal de Santa Maria
  • Karine Jacques Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.1590/%25x

Abstract

This research analyzes gender relations and the construction of male teaching in early childhood education, comprising of how male teachers are chosen and integrated in this stage of school education. The theoretical anchor is supported by Gender Studies, and the research approach is qualitative. We interviewed three male teachers from different municipalities of Rio Grande do Sul state, who were working in early childhood education schools. The analysis showed that men face difficulties by choosing this profession, which is standardized as being for females. In spite of this fact, some men resist, negotiate, and keep working in this activity, demonstrating that masculinities are multiple and plural, built through the challenges and possibilities that teaching in early childhood education produces.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Angelita Alice Jaeger, Universidade Federal de Santa Maria

Possui licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria (1994) e mestrado em Ciência do Movimento Humano pela mesma universidade (1997). Doutorou-se pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2009), realizando Doutorado Sanduíche na Universidade do Porto/PT (2007). Faz pós-doutoramento na Faculdade de Desporto da Universidade do Porto. É professora adjunta do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal de Santa Maria, onde lidera grupo de estudos e pesquisas sobre Diversidade, Corpo e Gênero. A partir das ciências sociais e humanas, investiga os seguintes temas: cultura, representações de corpo, relações de gênero e sexualidades na interface com as práticas corporais e esportivas e, ultimamente, também em relação ao processo de envelhecimento.

Karine Jacques, Universidade Federal de Santa Maria

Pedagoga pela UFSM, Especialista em Pesquisa em Movimento Humano, Sociedade e Cultura pela UFSM, Mestre em Educação pela UFPel.

Published

2017-05-25

How to Cite

Jaeger, A. A., & Jacques, K. (2017). Masculinities and Teaching in Early Childhood Education. Revista Estudos Feministas, 25(2), 545–570. https://doi.org/10.1590/%x

Issue

Section

Articles