“Like a girl”: new rules in the sanitary-pad advertising

Authors

  • Raquel de Barros Pinto Miguel UFSC
  • Gilmara Joanol Ardnt UFSC
  • Mariana Vogt Michaelsen UFSC
  • Luiza Harger Barbosa UFSC

DOI:

https://doi.org/10.1590/%25x

Abstract

Sharing the concept of advertising as a mediator in the formation process of subjectivities, this article seeks to reflect on the contributions of sanitary-pads advertisements in maintaining or shifting gender stereotypes. Therefore, our analysis is focused on three advertising campaigns produced in the last five years, whose repertoire differs from the traditional model of sanitary-pad ads: Break the Cycle, the Kotex brand; #Like a Girl, the Always; and Carefree. This analysis revealed that the ads cohabiting elements suggests both disruptions and continuities with the traditional gender stereotypes. From the category "Gender Places" and "Menstruation", this article discusses which are production possibilities of these new ads in generating other perspectives in those categories.

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Author Biographies

Raquel de Barros Pinto Miguel, UFSC

Possui graduação e mestrado em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina. Doutora em Ciências Humanas pela mesma universidade. Pós-doutora pela Université Paris Diderot - Paris 7. Docente do curso de Psicologia da Universidade Federal de Santa Catarina. Pesquisadora vinculada ao Instituto de Estudos de Gênero (UFSC), ao Laboratoire Identités, Cultures, Territoires (Université Paris Diderot - Paris 7) e coordenadora do Núcleo de Estudos e Ações em Gênero, Educação, Mídia e Subjetividade (NUGEMS/UFSC). Desenvolve pesquisas interdisciplinares que abrangem as seguintes temáticas: relações de gênero, subjetividade, educação e mídia/ imprensa feminina, memória, adolescência, publicidade.

Gilmara Joanol Ardnt, UFSC

Estudante de graduação em Psicologia na Universidade Federal de Santa Catarina. Bolsista de Iniciação Científica do Núcleo de Estudos e Ações em Gênero, Educação, Mídia e Subjetividade - NUGEMS

Mariana Vogt Michaelsen, UFSC

Estudante de graduação em Psicologia na Universidade Federal de Santa Catarina. Bolsista de Iniciação Científica do Núcleo de Estudos e Ações em Gênero, Educação, Mídia e Subjetividade - NUGEMS

Luiza Harger Barbosa, UFSC

Estudante de graduação em Psicologia na Universidade Federal de Santa Catarina. Bolsista de Iniciação Científica do Núcleo de Estudos e Ações em Gênero, Educação, Mídia e Subjetividade - NUGEMS

Published

2018-08-13

How to Cite

Miguel, R. de B. P., Ardnt, G. J., Michaelsen, M. V., & Barbosa, L. H. (2018). “Like a girl”: new rules in the sanitary-pad advertising. Revista Estudos Feministas, 26(2). https://doi.org/10.1590/%x

Issue

Section

Articles