Gender, Epistemology and Performativity: Pedagogical Strategies of Subversion

Authors

  • Anselmo Peres Alós Instituto Superior de Ciência e Tecnologia de Moçambique

DOI:

https://doi.org/10.1590/S0104-026X2011000200007

Abstract

In this paper, the concept of gender is presented and discussed in its relations with the idea of performativity, according the reflexions made by Judith Butler. If gender is considered as an analytical tool in the field of pedagogical studies, we can discuss this concept giving attention to the ways in which gender is constructed by cultural pedagogies. This discussion intends to contribute to the discussion of naturalized ideas of gender and sexuality, underlining the importance of the performative process that constitutes gender, body and heterossexuality as cultural constructs marked by historicity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anselmo Peres Alós, Instituto Superior de Ciência e Tecnologia de Moçambique

É professor de Língua Portuguesa na Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA). Publicou vários artigos sobre as relações entre literatura, cultura, gênero e sexualidade, entre os quais cabe mencionar “Narrativas da sexualidade: pressupostos para uma poética queer” (Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 18, n. 3, p. 837-864, 2010); “As fronteiras internas da nação: pensando o colonialismo a partir da literatura angolana (Cadernos do IL, Porto Alegre, v. 34/35, p. 91-110, 2008); “Madame Satã e a encenação do feminino” (Gênero, Niterói, v. 8, p. 369-385,2008); e “A tecnologia discursiva do sexo: um olhar sobre a heteronormatividade latente na obra de Alex Comfort” (Humanidades, São João da Boa Vista, v. 5, p. 105-124, 2004).

Published

2011-01-01

How to Cite

Alós, A. P. (2011). Gender, Epistemology and Performativity: Pedagogical Strategies of Subversion. Revista Estudos Feministas, 19(2), 421. https://doi.org/10.1590/S0104-026X2011000200007

Issue

Section

Articles