Inequality of Access to the Science Without Borders Program: A Dialogue with the Perspective of Gender Studies
DOI:
https://doi.org/10.1590/1806-9584-2021v29n166177Abstract
This article proposes to present and discuss part of a broader research, exposing the sociological profile of the Science Without Borders scholarship holder from the perspective of the sexual division in the areas of knowledge and international academic mobility. The focus includes the analysis of the participation of women in this mobility, within the country, and narrows in more detail on the empirical campus of the study, which is the Federal University of Minas Gerais (UFMG). The central discussion addresses the percentage of women who participated in the CSF, asking the possible reasons that impacted this participation both from the perspective of the literature that investigates the sexual division in scientific research in Brazil and linguistic proficiency. In addition, a comparison is made between the female contingent of fellows in the CSF and other academic mobility programs in the world.
Downloads
References
ACKERS, Louise. “Managing relationships in peripatetic careers: Scientific mobility in the European Union”. Women’s Studies International Quarterly, v. 27, n. 3, p. 189-201, 2004.
AQUINO, Estela Maria. “Gênero e saúde: perfil e tendências da produção científica no Brasil”. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 40, n. Esp., p. 121-132, 2006.
ARIÑO, Antônio; SOLER Ignés; LLOPIS, Ramon. “La Movilidad Estudiantil en España”. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, v. 7, n. 1, p. 143-167, 2014.
BAHIA, Mônica M.; LAUDARES, João Bosco. “A participação das mulheres em áreas específicas da Engenharia”. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO EM ENGENHARIA, XXXIX, 2011, Blumenau, FURB. Anais... Blumenau: FURB, 2011. p. 1-9.
BALLATORE, Magali; BLÖSS Thierry. “Láutre réalité du programme Erasmus: affinités elective entre établissements et reproduction sociale des étudiants”. Formation Emploi, n. 103, p. 57-74, 2008a.
BALLATORE, Magaly; BLÖSS, Thierry. “Le sens cache de la mobilité des étudiants Erasmus”. In: DERVIN, Fred; BYRAM, Mike (Dirs.). Échanges et mobilités académiques. Quel bilan? Paris: Éditions L´Harmattan, 2008b. p. 17-31.
BRASIL. Decreto n. 7.642, de 14 de dezembro de 2011. Institui o Programa Ciência sem Fronteiras. Diário Oficial da União. República Federativa do Brasil, 2011.
CARVALHO, Marília G. “É possível transformar a minoria em equidade?”. In: SIMPÓSIO GÊNERO E INDICADORES DA EDUCAÇÃO SUPERIOR BRASILEIRA, 2008, Brasília, MEC/INEP. Anais... Brasília: MEC/INEP, 2008.
CATTAN, Nadine. “Students mobility, gender, and polycentrism in Europe”. In: CATTAN, Nadine. Cities and networks in Europe: A critical approach of polycentrism. Acueil: John Libbey Eurotext, 2007. p. 139-148.
CHARLES, Christophe; VERGER, Jacques. História das universidades. São Paulo: EDUNESP, 1996.
COMMISSION EUROPÉENNE. Le programme ERASMUS: étudier en Europe et plus encore. Éducation et Formation, 2010.
DE WIT, Hans. “The internationalization of higher education in a global context”. In: DE WIT, Hans. The dynamics of international student circulation in a global context. Leiden: Brill Sense, 2008. p. 1-14.
FELTRIN, Rebeca Buzzo; COSTA, Janaina Oliveira Pamplona da; VELHO, Léa. “Mulheres sem fronteiras? Uma análise da participação das mulheres no Programa Ciência sem Fronteiras da Unicamp: motivações, desafios e impactos na trajetória profissional”. Cadernos Pagu [online], n. 48, 2016. e164804. Disponível em https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-83332016000300303&script=sci_abstract&tlng=pt. Epub 01/12/2016. ISSN 1809-4449. https://doi.org/10.1590/18094449201600480004.
FREITAS, Lucas Bueno de; LUZ, Nanci Stancki da. “Gênero, Ciência e Tecnologia: estado da arte a partir de periódicos de gênero”. Cadernos Pagu [online], n. 49, 2017. e174908. Disponível em https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0104-83332017000100304&script=sci_abstract&tlng=pt. Epub 13/03/2017. ISSN 1809-4449. https://doi.org/10.1590/18094449201700490008.
GUEDES, Moema de Castro; AZEVEDO, Nara; FERREIRA, Luiz Otávio. “A produtividade científica tem sexo? Um estudo sobre bolsistas de produtividade do CNPq”. Cadernos Pagu, n. 45, p. 367-399, 2015.
HIRATA, Helena. Nova divisão sexual do trabalho? Um olhar voltado para a empresa e a sociedade. São Paulo: Boitempo, 2002.
INEP. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Resumo Técnico – Censo da Educação Superior. Diretoria de Estatísticas Educacionais (DEED). Ministério da Educação, 2013.
JORDANOVA, Ludmilla. Nature Displayed. Gender, Science and Medicine 1760-1820. London; New York: Longman, 1999.
LASTRES, Helena Maria Martins; MELO, Hildete Pereira de; MARQUES, Teresa C. de Novaes. “Gênero no sistema de ciência, tecnologia e inovação no Brasil”. Gênero, v. 4, p. 73, 2004.
LETA, Jacqueline; LEWISON, Grant. “The contribution of women in Brazilian science: a case study in astronomy, immunology, and oceanography”. Scientometrics, v. 57, n. 3, p. 339-53, 2003.
LIMA, Betina Stefanello; COSTA, Maria Conceição da. “Gênero, ciências e tecnologias: caminhos percorridos e novos desafios”. Cadernos Pagu [online], Campinas, n. 48, 2016. e164805. Disponível em https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-83332016000300304&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Epub 01/12/2016. ISSN 1809-4449. https://doi.org/10.1590/18094449201600480005.
LOMBARDI, Maria Rosa. “Engenheiras Brasileiras: Inserção e Limites de Gênero no Campo Profissional”. Cadernos de Pesquisa, v. 36, n. 127, jan./abr. 2006.
LOPES, Maria Margaret. “Sobre convenções em torno de argumentos de autoridade”. Cadernos Pagu, n. 27, p. 35-61, 2006.
MAGALHÃES, Marcos N.; LIMA, Antônio Carlos P. Noções de probabilidade e estatística. 6. ed. São Paulo: EDUSP, 2004.
MAIA, Marcel Maggion. “Limites de gênero e presença feminina nos cursos superiores brasileiros do campo da computação”. Cadernos Pagu, n. 46, p. 223-244, 2016.
MELO, Hildete Pereira de; RODRIGUES, Lígia Maria. Pioneiras das Ciências no Brasil. Rio de Janeiro: SBPC, 2006.
MELO, Hildete Pereira de. “Ciência e Tecnologia no Feminino 1990/1999”. Revista Feminismos, v. 2, n. 3, 2014.
MELO, Hildete Pereira de; RODRIGUES, Ligia. “Pioneiras da ciência no Brasil: uma história contada doze anos depois”. Ciência e Cultura, v. 70, n. 3, p. 41-47, 2018.
MELO, Hildete Pereira de; LASTRES, Helena M. M. “Ciência e tecnologia numa perspectiva de gênero: o caso do CNPq”. In: SANTOS, Lucy W. dos; ICHIKAWA, Elise Y.; CARGANO, Doralice de F. (Orgs.). Ciência, tecnologia e gênero: desvelando o feminino na construção do conhecimento. Londrina: Instituto Agronômico do Paraná, 2006. p. 129-160.
MELO, Hildete Pereira de; OLIVEIRA, André B. “A produção científica brasileira no feminino”. Cadernos Pagu, Campinas, n. 27, p. 301-331, 2006.
MINELLA, Luzinete Simões. “Temáticas prioritárias no campo de gênero e ciências no Brasil: raça/etnia, uma lacuna?”. Cadernos Pagu, Campinas, n. 40, p. 95-140, 2013.
NOGUEIRA, Maria Alice. “Cosmopolitismo científico e escolarização dos filhos – o caso das famílias de ex-bolsistas no exterior”. Relatório Final de Pesquisa. CNPq, 2007.
OCDE. ORGANIZAÇÃO PARA A COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO. “Qui sont les étudiants en mobilité international et où choissent-ils d´étudier?”. Regards sur l’éducation 2009: les indicateus de l’OCDE. Paris: OCDE, 2010.
ROBERTSON, Susan. “Desafios enfrentados por universidades em um mundo em globalização”. In: MOROSINI, Marilia C. (Org.). Qualidade na educação superior: reflexões e práticas investigativas. Porto Alegre: EDPUCRS, 2011. p. 430-451, (Dados Eletrônicos).
ROSEMBERG, Fúlvia; ANDRADE Leandro F. “Ação Afirmativa no Ensino Superior Brasileiro: A Tensão entre Raça/Etnia e Gênero”. Cadernos Pagu, Campinas, n. 31, p. 419-437, jul./dez. 2008.
SAITOVITCH, Elisa Maria Baggio; LIMA, Betina; BARBOSA, Márcia. “Gender equity in the brazilian physics community at present day”. In: FIFTH IUPAP INTERNATIONAL CONFERENCE ON WOMEN IN PHYSICS AIP CONFERENCE PROCEEGINGS, Proceeedings…, 2015.
SALVADOR, Sileide France Turan. Gênero na engenharia: o corpo docente em Curitiba/PR. 2011. Dissertação (Mestrado) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba.
RAMOS, Milena Yumi. “Internacionalização da pós-graduação no Brasil: lógica e mecanismos”. Educação e pesquisa [online], v. 44, 2018, e161579. Disponível em https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022018000100303&lng=pt&tlng=pt. Epub 22/06/2017. ISSN 1678-4634. https://doi.org/10.1590/s1517-9702201706161579.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Estudos Feministas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Estudos Feministas is under the Creative Commons International 4.0 Attribution License (CC BY 4.0), that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The license allows:
Sharing (copying and redistributing the material in any support or format) and/or adapting (remixing, transforming, and creating from the material) for any purpose, even if commercial.
The licensor cannot revoke these rights provided the terms of the license are respected. The terms are the following:
Attribution – you should give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate if changes were made. This can be done in several ways without suggesting that the licensor has approved of the use.
Without additional restrictions – You cannot apply legal terms or technological measures that prevent others from doing something allowed by the license.


