Suspense: transmedia dispositif by Katia Maciel

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2021.e77421

Abstract

Reconfiguring languages since the hybrid experiments of the 1960s and 1970s, art has been undertaking a wide variety of works with the media, for example the audiovisual installations. This article aims to analyze the dispositif Suspense, by Katia Maciel, based on an anti-essentialist aesthetic which considers technology. It forms an imagery field involving cinema, video, photography and literature. A virtual space that values time as duration, matter, perception, memory and invention, the empowerment of the body and the break with linear narrative. In the relationship between aesthetics and ethics based on the connections between nature and the urban environment, Suspense wishes to force thought and change the ways of seeing and living in the world.

Author Biography

Natasha Marzliak, UNICAMP (Universidade Estadual de Campinas)

Professora de Artes Visuais da PUC-Campinas no Centro de Linguagem e Comunicação, doutora em Multimeios e Arte na UNICAMP, com sanduíche (CAPES) em Cinema e Audiovisual na Université Panthéon-Sorbonne - Paris 1, mestra em Cultura Audiovisual e Mídia, bacharel e licenciada em Artes Visuais. Artista visual e pesquisadora, vem atuando nas áreas de curadoria, concepção, produção e pós-produção de projetos audiovisuais que estão nos cruzamentos da arte contemporânea com o cinema, o vídeo e as novas tecnologias.

References

BAUDRY, Jean-Louis. L’Effet cinéma. Paris: Albatros, 1978.

BELLOUR, Raymond. Entre-imagens. São Paulo: Papirus, 1997.

BERGSON, Henry. Matéria e memória: ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

CARRAPATOSO, Thiago. A arte do cibridismo: as tecnologias e o fazer artístico no mundo contemporâneo. MinC/Funarte, 2010. Disponível em: http://www.academia.edu/2553888/A_Arte_do_Ci-bridismo. Acesso em: 10 jul. 2020.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Trad. Luiz Orlandi e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

DELEUZE, Gilles. Cinema II – a imagem-tempo. Trad. Eloisa de Araújo Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 1990.

DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.

DELEUZE, Gilles. Francis Bacon: lógica da sensação. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs – capitalismo e esquizofrenia. Trad. Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. São Paulo: Editora 34, 2011. v. 1.

DUBOIS, Philippe. Movimentos improváveis: o efeito-cinema na arte contemporânea (catálogo). Centro Cultural Banco do Brasil. Rio de Janeiro, jun. 2003.

FOUCAULT, Michel. Raymond Roussel. Paris: Gallimard, 1963.

HIGGINS, Dick. Statement on intermedia. Nova York, 3 ago. 1966. Disponível em: https://artpool.hu/Fluxus/Higgins/intermedia2.html. Acesso em: 26 set. 2020.

MACIEL, Katia. Transcinemas e a estética da interrupção. In: FATORELLI, Antonio; BRUNO, Fernanda (orgs.). Limiares da imagem. Rio de Janeiro: Mauad X, 2006.

MACIEL, Katia (org.). Transcinemas. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2009.

MACIEL, Katia. O filme como matéria nas instalações contemporâneas. Projeto Pós-doc Senior – Programa de Pós-Graduação da Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2014. Disponível em: http://www3.eca.usp.br/sites/default/files/webform/projetos/pos-doc/Relatóriofinal%20KVMT.pdf?keepThis=true&TB_iframe=true&height=500&width=800. Acesso em: 27 set. 2020.

MACIEL, Katia. Entrevistas concedidas ao/à autor/a deste artigo. Paris-Brasil, ago. 2015-dez. 2018.

MELLO, Christiane. Arte e novas mídias: práticas e contextos no Brasil a partir dos anos 90. ARS (São Paulo), v. 3, n. 5, p. 115-132, 1º jan. 2005.

PARENTE, André. A forma cinema: variações e rupturas. In: MACIEL, Katia (org.). Transcinemas. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2009.

PARENTE, André; CARVALHO, Victa. Entre cinema e arte contemporânea. Revista Galáxia: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica, São Paulo, n. 17, pp. 27-40, jun. 2009.

RODRIGUES, Sara Martin et al. O cinema por Deleuze: imagem, tempo e memória. VI Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura (ENECULT) (anais), Facom-UFBA, Salvador, 25 a 27 de maio de 2010.

SHAW, Jeffrey; WEIBEL, Peter (orgs.). Future cinema: the cinematic imaginary after film. Cambridge: MIT Press, 2003.

Published

2021-08-04