Suspense: transmedia dispositif by Katia Maciel
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-9288.2021.e77421Abstract
Reconfiguring languages since the hybrid experiments of the 1960s and 1970s, art has been undertaking a wide variety of works with the media, for example the audiovisual installations. This article aims to analyze the dispositif Suspense, by Katia Maciel, based on an anti-essentialist aesthetic which considers technology. It forms an imagery field involving cinema, video, photography and literature. A virtual space that values time as duration, matter, perception, memory and invention, the empowerment of the body and the break with linear narrative. In the relationship between aesthetics and ethics based on the connections between nature and the urban environment, Suspense wishes to force thought and change the ways of seeing and living in the world.
References
BAUDRY, Jean-Louis. L’Effet cinéma. Paris: Albatros, 1978.
BELLOUR, Raymond. Entre-imagens. São Paulo: Papirus, 1997.
BERGSON, Henry. Matéria e memória: ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
CARRAPATOSO, Thiago. A arte do cibridismo: as tecnologias e o fazer artístico no mundo contemporâneo. MinC/Funarte, 2010. Disponível em: http://www.academia.edu/2553888/A_Arte_do_Ci-bridismo. Acesso em: 10 jul. 2020.
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Trad. Luiz Orlandi e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
DELEUZE, Gilles. Cinema II – a imagem-tempo. Trad. Eloisa de Araújo Ribeiro. São Paulo: Brasiliense, 1990.
DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.
DELEUZE, Gilles. Francis Bacon: lógica da sensação. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs – capitalismo e esquizofrenia. Trad. Ana Lúcia de Oliveira, Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. São Paulo: Editora 34, 2011. v. 1.
DUBOIS, Philippe. Movimentos improváveis: o efeito-cinema na arte contemporânea (catálogo). Centro Cultural Banco do Brasil. Rio de Janeiro, jun. 2003.
FOUCAULT, Michel. Raymond Roussel. Paris: Gallimard, 1963.
HIGGINS, Dick. Statement on intermedia. Nova York, 3 ago. 1966. Disponível em: https://artpool.hu/Fluxus/Higgins/intermedia2.html. Acesso em: 26 set. 2020.
MACIEL, Katia. Transcinemas e a estética da interrupção. In: FATORELLI, Antonio; BRUNO, Fernanda (orgs.). Limiares da imagem. Rio de Janeiro: Mauad X, 2006.
MACIEL, Katia (org.). Transcinemas. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2009.
MACIEL, Katia. O filme como matéria nas instalações contemporâneas. Projeto Pós-doc Senior – Programa de Pós-Graduação da Escola de Comunicação da Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2014. Disponível em: http://www3.eca.usp.br/sites/default/files/webform/projetos/pos-doc/Relatóriofinal%20KVMT.pdf?keepThis=true&TB_iframe=true&height=500&width=800. Acesso em: 27 set. 2020.
MACIEL, Katia. Entrevistas concedidas ao/à autor/a deste artigo. Paris-Brasil, ago. 2015-dez. 2018.
MELLO, Christiane. Arte e novas mídias: práticas e contextos no Brasil a partir dos anos 90. ARS (São Paulo), v. 3, n. 5, p. 115-132, 1º jan. 2005.
PARENTE, André. A forma cinema: variações e rupturas. In: MACIEL, Katia (org.). Transcinemas. Rio de Janeiro: Contra Capa, 2009.
PARENTE, André; CARVALHO, Victa. Entre cinema e arte contemporânea. Revista Galáxia: Revista do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Semiótica, São Paulo, n. 17, pp. 27-40, jun. 2009.
RODRIGUES, Sara Martin et al. O cinema por Deleuze: imagem, tempo e memória. VI Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura (ENECULT) (anais), Facom-UFBA, Salvador, 25 a 27 de maio de 2010.
SHAW, Jeffrey; WEIBEL, Peter (orgs.). Future cinema: the cinematic imaginary after film. Cambridge: MIT Press, 2003.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Natasha Marzliak
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who have their works published in Texto Digital agree that:
Copyrights remain with the authors, who grant the journal the right of first publishing their submitted manuscripts. All materials published by the journalare under an Attribution 4.0 International - Creative Commons License, which allows them to be shared since authorship and first publication credits are mentioned.
The Attribution 4.0 International - Creative Commons allows the copy and redistribution of the material in any medium or format, as well as its adaptation for any purpose, even commercially.
Authors can take additional contracts for non-exclusive distribution of the version of their works published by our journal separately (e.g. to publish it in an institutional repository or as a book chapter) with both expressed authorship acknowledgment and Texto Digital’s first publication credit.