The otherside of a river called literature: cyberculture, literature, digital literature and literary criticism
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-9288.2021.e80621Abstract
This paper turns its attention to the matter that appears when the virtual world turns accessible to most people due to technological advancements, which causes many changes to the way of life and how humanity and art relate among themselves. In this paper, it is discussed about literature, digital literature, cyberculture and literary criticism, dialoging theoretically with Douglas Kellner (2011), Theodor W. Adorno (1971), Walter Benjamin (1987), Manoel Portela (2003) and Everton Vinícius de Santa (2011). The main goal is to reflect what cyberculture is, its literary poetics traces that arise in the virtual world and how the critics tend to deal with this kind of literature in a conservative way when it analyses the virtual literary objects by negating their literary characteristics.
References
ADORNO, Theodor W. A indústria cultural. In: COHN, Gabriel. Comunicação e indústria cultural. São Paulo: Nacional; Editora da Universidade de São Paulo, 1971. (p. 287 - 295). Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/1093512/mod_resource/content/1/Adorno_IndustriaCultural.pdf. Acesso em: 7 jan. 2021.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: Magia e Técnica, Arte e política. Obras escolhidas I. Trad. Sérgio P. Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987. (p. 165 - 196).
GENETTE, Gérard. Palimpsestos: a literatura de segunda mão. Belo Horizonte: Ed. Viva Voz, 2010.
GUATTARI, Félix; DELEUZE, Gilles. Mil Platôs. São Paulo: Editora 34, 2011.
KELLNER, Douglas. A cultura da mídia: estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Trad. Ivone Castilho Benedetti. Bauru: Edusc, 2011.
LEHMANN, Hans-thies. Teatro Pós-Dramático. São Paulo: Cosac Naify, 2007. Tradução: Pedro Süsserkind.
OLIVA, Osmar Pereira. Amizade Masculina e Homoerotismo em Dom Casmurro, de Machado De Assis. Machado Assis Linha, São Paulo, v. 10, n. 22, p. 74-93, Dec. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-68212017000300074&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 12 Jan. 2021. https://doi.org/10.1590/1983-6821201710226.
PORTELA, Manuel. Autoautor, autotexto, autoleitor: o poema como base de dados. Revista de Estudos Literários, nº 2, Coimbra: CLP, 2012, p. 203 - 240.
RANCIÈRE, Jacques. Políticas da Escrita. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2017. Tradução: Raquel Ramalhete, Laís Eleonora Vilanova, Ligia Vassalo e Eloisa Araújo Ribeiro.
SANTA, Everton Vinícius de. A literatura em meio digital e a crítica literária. Hipertextus - revista digital, nº 7, Recife: UFPE, 2011, p. 1 - 13.
STEINER, George. Linguagem e Silêncio: ensaios sobre a crise da palavra. São Paulo: Companhia das Letras, 1988. Tradução: Gilda Stuart e Felipe Rajabally.
TÁPIA, Marcelo; NÓBREGA, Thelma Médica (org.). Haroldo de Campos: Transcriação. São Paulo: Perspectiva, 2015.
TEIXEIRA, Luís Filipe B. A reconfiguração da literatura (ficção) no contexto dos novos médias (ficção, e-textos, hipertexto e videojogos: “máquinas literárias”?). Revista de Estudos Literários, nº 2, Coimbra: CLP, 2012. (p. 241 - 276).
TODOROV, Tzvetan. A literatura em perigo. São Paulo: Ed. DIFEL, 2008. Tradução: Caio Meira.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Alice Atsuko Matsuda, Bruno Everton da Silva Bambirra Alves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who have their works published in Texto Digital agree that:
Copyrights remain with the authors, who grant the journal the right of first publishing their submitted manuscripts. All materials published by the journalare under an Attribution 4.0 International - Creative Commons License, which allows them to be shared since authorship and first publication credits are mentioned.
The Attribution 4.0 International - Creative Commons allows the copy and redistribution of the material in any medium or format, as well as its adaptation for any purpose, even commercially.
Authors can take additional contracts for non-exclusive distribution of the version of their works published by our journal separately (e.g. to publish it in an institutional repository or as a book chapter) with both expressed authorship acknowledgment and Texto Digital’s first publication credit.