Literacy and making meaning of layout in the multimodality

Authors

  • Francis Arthuso Paiva UFMG

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2021.e81241

Abstract

ABSTRACT: This study starts from the observation and in the question carried out by Bezemer and Kress (2016a),  i. verbal texts are no longer organized by paragraph, but by image blocks in some textbooks analyzed by them; and ii. does the cohesion between the elements of a design through visual cohesion with the frames make a difference in what and how students learn? They seem to be conducive to being made also on the online platform of graphics designs. First, I focused on observation of Bezemer and Kress (2016a). I present examples of designs that use the frame to create visual  blocks of verbal information. Then I discuss how template users can deal with semiotic resources for transmuting the verbal mode into visual mode. I do that by social semiotics perspective of the of Hodge and Kress (1988) and in the multimodal discourse of Kress and van Leeuwen (2001). In a second step, I turn to the questioning by Bezemer and Kress (2016a) about the influences of visual cohesion in the reading designs. I propose two objects of analysis based on this discussion: reading paths and visual cohesion. Finally, I analyze these objects as resources used in two different designs: whitepaper and infographics, both with templates available on the platforms., I use van Leeuwen (2005), Kress and van Leeuwen (2006) and Paiva (2009) in the analysis. I do that with the intention of promoting the critical literacy necessary for lay users to create well-intentioned designs in online platforms.

Author Biography

Francis Arthuso Paiva, UFMG

É Doutor em Linguística Aplicada pela Faculdade de Letras da UFMG, por onde concluiu o Mestrado em Estudos Linguísticos, além de ser especialista em Leitura e Produção de Textos pela PUC-MINAS. É professor e Chefe do setor de Letras do Colégio Técnico da UFMG e professor/sub-coordenador do Mestrado Profissional da Faculdade de Letras da UFMG. Interessa-se por estudos de leitura e letramento digital, sobretudo de textos multimodais; e produção textual, principalmente escrita colaborativa em ambientes digitais.

References

BEZEMER, Jeff; KRESS, Gunther. The textbook in a changing multimodal landscape. In: N.-M. Klug & H. Stöckl (orgs.). Language in Multimodal Contexts. New York: De Gruyter. 2016a. Disponível em: https://bityli.com/mHoyd. Acesso em: 26 abril 2021.

BEZEMER, Jeff; KRESS, Gunther. Multimodality, learning and communication: a social semiotic frame. London: Routledge. 2016b.

CAIRO, Alberto. Infografia 2.0: visualización interactiva de información em prensa. Madrid: Alamut, 2008.

COIRO, J.; CASTEK, J.; GUZNICZAK, L. Uncovering online reading comprehension processes: Two adolescents reading independently and collaboratively on the Internet: 6oth Yearbook of the Literacy Research Association. Rhode Island, 2011 p. 354-369.

COSCARELLI, Carla V. Hipertexto: quem ensina o quê? Língua Escrita, n. 2, dez. 2007.

DESCARDECI, M. A. A. S. Ler o mundo: um olhar através da Semiótica Social. Educação Temática Digital. Campinas, v.3, n.2, p.19-26, 2002.

DIAS, Marcelo C. A influência do modo de organização na compreensão de hipertextos. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada), Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008.

FAIRCLOUG, Norman. Discurso e mudança social. Brasília: UNB, 2001.

GUALBERTO, Clarice L. Multimodalidade em livros didáticos de língua portuguesa: uma análise a partir da semiótica social e da gramática do design visual, 2016. 179 f. Tese (doutorado) – Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Letras, 2016. Disponível em: https://bityli.com/9DV1d. Acesso em: 26 abril 2021.

GUALBERTO, Clarice; SANTOS, Zaira. Multimodalidade no contexto brasileiro: um estado de arte. DELTA, 35-2 (1-30) 2019.

HODGE, Bob. Social Semiotics for a Complex World . Wiley. Edição do Kindle. 2017.

HODGE, Robert (Bob).; KRESS, Gunther. Social Semiotic. Cambridge: Polity Press, 1988.

KANNO, Mário. Infografe. Como e porque usar infográficos para criar visualizações e comunicar de forma imediata e eficiente. Infolide.com: São Paulo, 2013. Disponível em: https://bityli.com/KhLiO. Acesso em: 26 abril 2021.

KRESS, G. Multimodality: A social semiotic approach to contemporary communication. London: Routledge, 2010.

KRESS, G. Literacy in the new media age. London: Routledge, 2003.

KRESS, Gunther.; Leeuwen, Theo. Multimodal discourse: The modes and media of contemporary communication. London: Arnold, 2001.

KRESS, Gunther.; Leeuwen, Theo. Reading images: the grammar of visual design. 2. ed. London: Routledge, 2006.

MANOVICH, Lev. O que é visualização. (Trad.) RIBEIRO, Ana Elisa., PAIVA, Francis, ROCHA, Vinícius. Estudos em jornalismo e mídia. Florianópolis, v. 8 n. 1, p. 146-172, 2011. Disponível em https://bityli.com/xaZ7S. Acesso em 26 abril 2021.

PAIVA, Francis A. Análise de discurso multimodal: o uso de topologias em infográfico digital do New York Times. Linguagem & Ensino, v.17, n.3, p.875-896, set./dez. 2014. Disponível em: https://bityli.com/JFrDu. Acesso em: 26 abril 2021.

PAIVA, Francis A. Habilidade de leitura e letramentos: o desempenho de estudantes no processamento da leitura de infográficos digitais. 2013, 294 p. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos). Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2013. Disponível em: https://bityli.com/9WdE2. Acesso em: 26 abril 2021.

PAIVA, Francis A. A leitura de infográficos da revista Superinteressante: procedimentos de leitura e compreensão. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos), Belo Horizonte, Faculdade de Letras, UFMG, 2009. Disponível em: https://bityli.com/vDVSQ. Acesso em: 26 abril 2021.

RIBEIRO, Ana Elisa. Navegar lendo, ler navegando: aspectos do letramento digital e da leitura de jornais. 2008. 243 f. Tese. (Doutorado em Estudos Lingüísticos). Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008.

ROBINSON, Andrew. The story of writing. London: Thames and Hudson, 1995.

SANTANA, Robinho. Deus é mãe. 2020. Grafite em empena cega de edifício. Belo Horizonte.

SANTOS, Marcelo. Gibson e seu work in progress ecológico: esboço para uma nova abordagem da comunicação visual? Dossiê Ecopós, 2014. Dispoível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/index/index. Acesso em: 26 abril 2021.

STREET, B. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução: Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.

VAN LEEUWEN , Theo.. Introducing Social Semiotics. London: Routledge, 2005.

Published

2021-08-04