The contributions of Multimodal Social Semiotics to the appreciation of digital texts in the context of COVID-19 pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2021.e81351

Abstract

This paper aims to discuss design and semiotic work in texts produced in digital environments, especially in the context of the COVID-19 pandemic with a view to informing the citizen, in a process of recontextualizing scientific knowledge to the media context. From the perspective of the Multimodal Social Semiotics approach, we delimit infographics as object of reflection produced in 2020 by institutions linked to the Health area in order to understand the policies of choice in the production of meanings in scientific popularization texts and the designs that trigger these social practices of languages, encompassing multiple languages and the influence of digital technologies.

 

Author Biographies

Záira Bomfante dos Santos, UFES

Doutora em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais e professora do Departamento de Educação e Ciências Humanas e do Programa em Ensino na Educação Básica da Universidade Federal do Espírito Santo - UFES. Desenvolve pesquisas na área de Semiótica, Multimodalidade e Novos Letramentos, coordena o GEMULTE (Grupo de Pesquisa Multimodalidade, Leitura e Textos - GEMULTE CAPES / DGP).

Vanessa Tiburtino, Instituto Federal do Espírito Santo- IFES/Universidade Federal de Minas Gerais- UFMG

Doutoranda em Estudos Linguísticos na Universidade Federal de Minas Gerais (Poslin/UFMG). Mestra em Ensino na Educação Básica pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES/Ceunes). Atua no setor pedagógico do Instituto Federal do Espírito Santo (Ifes) campus Nova Venécia. Desenvolve pesquisas na área de Multimodalidade, Livro Didático e Ensino de Línguas. É membro do GEMULTE (Grupo de Pesquisa Multimodalidade, Leitura e Textos - GEMULTE CAPES / DGP).

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Published

2021-08-04