Simulation and fragmentation

algorithms as a power to heterogenize contemporary digital visual culture

Authors

  • Paula Davies Rezende Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2022.e83703

Abstract

This paper aims to address the growing presence of artificial intelligence in everyday life, as well to analyze the various consequences of massive data collection algorithms on the consumption of cultural and artistic content. I argue that the illusion of objectivity that resides in technological processes facilitates the habit of leaving the responsibility for choosing the content to be consumed on a daily basis to algorithms such as Netflix, Spotify, Google News, in addition to contributing to the homogenization of visual culture. Finally, I present algorithms that act as resistance to the massive use of technology and I propose a post-digital art project as a poetic escape line for the pasteurization of contemporary digital visual culture.

Author Biography

Paula Davies Rezende, Universidade de São Paulo

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade de São Paulo, onde desenvolve pesquisa sobre arte tecnológica, sob orientação da Profa. Dra. Branca Coutinho. Mestra pelo Programa de Pós-Graduação Interunidades em Estética e História da Arte da Universidade de São Paulo (2017), onde desenvolveu pesquisa sobre o fotógrafo checho Miroslav Tich e fotografia de baixa fidelidade sob orientação da Profa. Dra. Helouise Lima Costa. Especialista em Preservação de Acervos de Ciência e Tecnologia pelo Museu de Astronomia e Ciências Afins (MAST) do Rio de Janeiro (2012), onde desenvolveu pesquisa sobre a preservação de acervos de equipamentos técnicos cinematográficos, sob orientação da Profa. Dra. Maria Lucia de N. M. Loureiro. Graduada no Curso Superior do Audiovisual, pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (2007).

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Published

2022-05-02