Simulation and fragmentation
algorithms as a power to heterogenize contemporary digital visual culture
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-9288.2022.e83703Abstract
This paper aims to address the growing presence of artificial intelligence in everyday life, as well to analyze the various consequences of massive data collection algorithms on the consumption of cultural and artistic content. I argue that the illusion of objectivity that resides in technological processes facilitates the habit of leaving the responsibility for choosing the content to be consumed on a daily basis to algorithms such as Netflix, Spotify, Google News, in addition to contributing to the homogenization of visual culture. Finally, I present algorithms that act as resistance to the massive use of technology and I propose a post-digital art project as a poetic escape line for the pasteurization of contemporary digital visual culture.
References
BEIGUELMAN, Giselle. As verdades dos deepfakes. Revista Zum de Fotografia, n. 18, 2020. Disponível em: https://revistazum.com.br/revista-zum-18/online/. Acesso em: 05 ago 2021.
BUCHER, Taina. The right-time web: Theorizing the kairologic of algorithmic media. new media & society, v. 22, n. 9, p. 1699-1714, 2020. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1461444820913560. Acesso em: 06 ago 2021.
COUCHOT, Edmond. Da representação à simulação: evolução das técnicas e das artes da figuração. In: PARENTE, André (org). Imagem máquina: a era das tecnologias do virtual. Rio de Janeiro: Editora 34, p. 37-48, 1993.
COUCHOT, Edmond. A tecnologia na arte: da fotografia à realidade virtual. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2003.
CRARY, Jonathan. 24/7: capitalismo tardio e os fins do sono. São Paulo: Ubu Editora, 2016.
D’ANDRÉA, Carlos; JURNO, Amanda. Algoritmos como um devir: uma entrevista com Taina Bucher. Parágrafo, v. 6, n. 1, p. 165-170, 2018. Disponível em: http://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/recicofi/article/view/723. Acesso em: 06 ago 2021.
DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. São Paulo: Editora Escuta, 1998.
DELEUZE, Gilles. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia 2, vol. 1. São Paulo: Editora 34, 2011.
DELEUZE, Gilles. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia 2, vol. 4. São Paulo: Editora 34, 2012.
DELEUZE, Gilles. Post scriptum sobre as sociedades de controle. Tradução Peter Pál Pelbart. In: DELEUZE, Gilles. Conversações: 1972-1990. Rio de Janeiro: Editora 34, 1992.
DUBOIS, Philippe; MONTEIRO, Lúcia Ramos. Entrevista: Philippe Dubois e a elasticidade temporal das imagens contemporâneas. Revista Zum, 07 fev 2018. Disponível em: https://revistazum.com.br/entrevistas/entrevista-philippe-dubois. Acesso em: 08 jan. 2021.
FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.
GILLESPIE, Tarleton. A relevância dos algoritmos. Parágrafo, v. 6, n. 1, p. 95-121, 2018. Disponível em: http://revistaseletronicas.fiamfaam.br/index.php/recicofi/article/view/722. Acesso em: 05 ago 2021.
HUI, Yuk. Tecnodiversidade. São Paulo: Ubu Editora, 2020.
JAMESON, Fredric. Pós-modernidade e sociedade de consumo. Novos estudos CEBRAP, v. 12, p. 16-26, 1985
KAZANSKY, Becky; MILAN, Stefania. “Bodies not templates”: Contesting dominant algorithmic imaginaries. new media & society, v. 23, n. 2, p. 363-381, 2021. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1461444820929316. Acesso em: 06 ago 2021.
LAURENTIZ, Paulo. A holarquia do pensamento artístico. Editora da UNICAMP, 1991.
LÉVY, Pierre. O que é o virtual? São Paulo: Editora 34, 1996.
MACHADO, Arlindo. A ilusão especular: uma teoria da fotografia. Editorial Gustavo Gili, 2015.
MACHADO, Arlindo. Arte e mídia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.
SIMONDON, Gilbert. A gênese do indivíduo. Cadernos de subjetividade, n. 11, p. 97-118, 2003.
ZUBOFF, Shoshana. Um capitalismo da vigilância. Le Monde Diplomatique, 3 jan 2019. Disponível em: https://diplomatique.org.br/um-capitalismo-de-vigilancia/. Acesso em: 05 ago. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Paula Davies Rezende

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who have their works published in Texto Digital agree that:
Copyrights remain with the authors, who grant the journal the right of first publishing their submitted manuscripts. All materials published by the journalare under an Attribution 4.0 International - Creative Commons License, which allows them to be shared since authorship and first publication credits are mentioned.
The Attribution 4.0 International - Creative Commons allows the copy and redistribution of the material in any medium or format, as well as its adaptation for any purpose, even commercially.
Authors can take additional contracts for non-exclusive distribution of the version of their works published by our journal separately (e.g. to publish it in an institutional repository or as a book chapter) with both expressed authorship acknowledgment and Texto Digital’s first publication credit.
