Literature and digital space

New literacies in the Book Creator platform

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-9288.2024.e99786

Keywords:

New literacies, Hybrid space, Digital books

Abstract

This paper analyzes the Book Creator platform through a New Literacies perspective. We mobilize notions such as “new ethos” and “new mindset”, by Lankshear and Knobel (2007), and hybrid space and cyborg, by Haraway (2000). Using an applied, qualitative approach, we analyze a digital literary work produced and made available on the mentioned platform by a middle school student. We identified aspects of a new ethos and a new mentality in the production of this type of book, as it was elaborated following the logic of distribution, sharing, the public sphere and experimentation. Despite limiting interactivity, we observed that the analyzed work also adapts to new literacies, because it provides an experience mediated by technologies, bringing together multimodal and multimedia resources that make it a product in motion for the reader to contemplate. We also point out possible contributions of working with digital works to the development of reading and writing skills, such as the decentralization of authorship, adaptation to the digital age, and the dynamism of reading; in addition to limitations, such as limited access to technology and costs, lack of digital literacy, and challenges in verifying the authenticity of the content. We conclude that platforms such as Book Creator are potentially favorable tools in the teaching of the mother tongue, but their effectiveness depends on adequate mediation to become an effective practice of new literacies.

Author Biographies

Luis Felipe Castelo Branco, Federal University of Piauí

Mestrando em Linguística pelo Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Federal do Piauí (PPGEL/UFPI). Possui Licenciatura em Letras - Língua Portuguesa e Literatura de Língua Portuguesa pela mesma instituição. É membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Análise do Discurso (NEPAD/UFPI/CNPq).

Naziozênio Lacerda, Federal University of Piauí

Doutor em Estudos Linguísticos (área de concentração: Linguística Aplicada) pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Docente da graduação e do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGEL) da Universidade Federal do Piauí (UFPI).

References

DIAS FAGUNDES, F. A. Contribuições de um curso de extensão na formação e prática docente: possibilidades e indícios de novos letramentos. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas - SP, 2019. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UNICAMP-30_f608f7a17cb0441004e48139489d104d. Acesso em: 28 jan. 2024.

DUBOC, A. P. O 'novo' nos novos letramentos: implicações para o ensino de línguas estrangeiras. Revista Contexturas: Ensino Crítico de Língua Inglesa, [S. I.], v. 18, p. 9-28, 2011. Disponível em: https://www4.fe.usp.br/wp-content/uploads/duboc-o-novo-nos-novos-letramentos.pdf. Acesso em: 26 jan. 2024.

DUDENEY, G.; HOCKLY, N.; PEGRUM, M. Letramentos digitais. Trad. Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

FLORIDI, Luciano. The Onlife Manifesto: the onlife initiative. In: FLORIDI, Luciano (ed.). The Onlife Manifesto. London: Springer Open, Oxford Internet Institute, University of Oxford, 2015.

HARAWAY, D. J. Manifesto ciborgue: ciência, tecnologia e feminismo-socialista no final do século XX. In: SILVA, Tomaz T. (org.). Antropologia do ciborgue: as vertigens do pós-humano. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

LANKSHEAR, C.; KNOBEL, Michele. A new literacies sampler. New York: Peter Lang, 2007.

LÉVY, P. Cibercultura. Trad. de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Ed. 34, 1999 [Trabalho original publicado em 1997].

ROJO, R.; MOURA, E. Letramentos, mídias, linguagens. São Paulo: Parábola Editorial, 2019. (Linguagens e Tecnologias; 7).

SANTOS, A. Discussões e reflexões sobre os estudos de letramento. In: Seminário de Extensão, Pesquisa e Pós -Graduação, Porto Alegre, UniRitter, 2016.

SANTOS, A.; GROSS, L.; SPALDING, M. Conexões entre letramento digital e literatura digital. Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 9. n. 1, p. 117-129, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/1544. Acesso em: 26 jan. 2024.

SCHLEMMER, E.; DI FELICE, M.; SERRA, I. M. Educação OnLIFE: a dimensão ecológica das arquiteturas digitais de aprendizagem. Educar em Revista, Curitiba, v. 36, p. 1-22, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/5kXJycPzpBZn6L8cXHRMRVy/. Acesso em: 26 jan. 2024.

SPALDING, M. Manifesto da Literatura Digital. Porto Alegre, 2012. Disponível em: http://www.literaturadigital.com.br. Acesso em: 09 jan. 2024.

TAKAKI, N. H.; SANTANA, F. B. Entendendo os novos letramentos da perspectiva educacional: foco nas práticas sociais diárias. Revista Diálogos Interdisciplinares - GEPFIP, Aquidauana, v. 1, n. 1, p. 52-66, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/deaint/article/view/567. Acesso em: 26 jan. 2024.

VIEIRA, L. A literatura no ciberespaço. IV CONALI - Congresso Nacional de Linguagens e Interação: Múltiplos Olhares, p. 1-20, 2013. Disponível em: http://www.dle.uem.br/conali2013/trabalhos/69t.pdf. Acesso em: 26 jan. 2024.

Published

2024-09-03