The futuristic theatrical aesthetic in parole by Remo Chiti

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7968.2019v39n2p48

Abstract

Through the performance of a critical translation, we will inquire into the aesthetic nature of the theatrical text Parole of Remo Chiti. We will question how the text presents the characteristics inherent to the aesthetics of the Italian futurist movement, more specifically of the futurist synthetic theater, to which it is not only bound, but is presented as an example of its aesthetic expression in the Italian magazine Sipario in the double volume dedicated to futurist movement. The source text, Parole, is presented in Italian and will be translated into Brazilian Portuguese. Since translation is a delicate and complex task, we will mainly use the theories of translation of theatrical texts presented by Patrice Pavis (2008) and Susan Bassnett (2003). We will reflect on the main statements contained in the following Futurist “manifesti”: The Futurist Synthetic Theater (1915) and The Futurist Playwriters Manifesto (1911).

Author Biography

Camila Beatriz Nardelli, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina

Camila Beatriz Nardelli, atualmente é mestranda do curso de Pós- Graduação em Teatro Acadêmico da UDESC. Graduada em Bens Culturais com ênfase na História do Teatro e da Música pela Universidade Italiana de Trento. Realizou um curso de 3 anos (300 horas) de Interpretação e Dicção na Academia de Espetáculos e Comunicação "Spazio 14" em Trento, Itália. Tem experiência nas áreas de interpretação, crítica da arte, estética, crítica teatral e canto.

References

Balla, Giacomo; Boccioni, Umberto; Marinetti, Filippo T.; Pratella, Francesco; Settimelli, Enrico; Chiti Remo, et al. Teatro sintetico futurista Organização de Guido Davico Bonino, Genova: Il melangolo, 1993

Banti, Alberto Mario. L’età contemporanea: Dalle rivoluzione settecentesche all’imperialismo. Bari: Laterza, 2011

Bassnett, Susana. Estudos de Tradução. Lisboa: Edições da Fundação Calouste Gulbekian, 2003

Calvino, Italo. "Tradurre è il vero modo di leggere un testo". In: Calvino, Italo. Mondo Scritto e non scritto. Milano: Mondadori, 2009 p. 86-91.

Chiti, Remo. "Parole: Esempi di teatro sintetico", antologia. Rivista Sipario Numero doppio dedicato al teatro futurista italiano, Biblioteca Comunale Trento, Via Roma sez. N. 14, p.48

Lapini, Lia. Il teatro futurista italiano. Milano: Mursia, 1977

Marinetti, F. T. "La voluttà d’esser fischiati". In: Marinetti, F. T. Teoria e invenzione Futurista. Milano: Mondadori, 1968, p. 310-313.

Marinetti, F. T. "Il teatro di varietà". In: Revista Sipario Numero doppio dedicato al teatro futurista italiano, Biblioteca Comunale Trento, Via Roma sez. N. 14, p. 04

Marinetti, F. T. "Il teatro sintetico futurista". In: Revista Sipario Numero doppio dedicato al teatro futurista italiano, Biblioteca Comunale Trento, Via Roma sez. N. 14, p. 07-09

Published

2019-05-28

How to Cite

Nardelli, C. B. (2019). The futuristic theatrical aesthetic in parole by Remo Chiti. Cadernos De Tradução, 39(2), 48–70. https://doi.org/10.5007/2175-7968.2019v39n2p48