Multiple-Choice CLOZE Test in The Evaluation of English Reading Comprehesion: A Study with Master's Students from Health-Related Courses

Authors

  • Fernanda Goulart Ritti Dias Universidade Federal de Alagoas
  • Maria Inez Silveira Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8420.2014v15n1p57

Abstract

The objective of this paper is to present partial results from a master’s research aimed at assessing English reading comprehension among 69 master’s students enrolled at five health-related graduate programs by means of a multiple-choice cloze test. The cloze test is used for assessing reading comprehension at several levels of education and its acceptability among researchers has been demonstrated in many national and international publications (KLEIMAN, 1983; SANTOS 2005, 2009; OLIVEIRA 2009; BROWN, 2002, among others). Reading comprehension through the cloze technique involves, among other variables, the capacity of developing appropriate associations between the previous knowledge and the printed information (inferential and lexical comprehension). The possibility of using the cloze test for measuring English as a Second Language proficiency is old and has been considered by many people an effective and practical means of assessing reading comprehension. Thus, we intend to show how this test was elaborated and applied to our participants. We will also show the strengths and limitations of this technique for assessing reading in English.

Author Biographies

Fernanda Goulart Ritti Dias, Universidade Federal de Alagoas

Graduada em Letras (Português/Inglês) pela Universidade Estadual de Londrina (2005). Especialista em Tradução (Português/Inglês) pelo Centro Universitário Ibero-Americano (2006). Mestre em Educação pela Universidade Federal de Alagoas (2013).

Maria Inez Silveira, Universidade Federal de Alagoas

Possui graduação em Licenciatura Em Letras Português/ Inglês pela Universidade Federal de Alagoas (1974), mestrado em Letras e Lingüística pela Universidade Federal de Alagoas (1993) e doutorado em Lingüística pela Universidade Federal de Pernambuco (2002). Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal de Alagoas - Programa de Pós-Graduação em Educação, professora e pesquisadora do Centro de Educação da UFAL - Programa de Pós-Graduação em Educação e docente no Programa de Pós-Graduação em Letras e Lingüística. Tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em Componentes Sociocognitivos no Processamento de Compreensão de Textos, atuando principalmente nos seguintes temas: estratégias de leitura, análise de gênero, ensino de línguas estrangeiras, gênero textual e letramento.

Published

2014-07-21

Issue

Section

Artigos