Portuguese as a historical invention: brazilianity, africanity and power

Authors

  • Cristine Gorski Severo Universidade Federal de Santa Catarina http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?metodo=apresentar&id=K4749606T9

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8420.2015v16n2p35

Abstract

http://dx.doi.org/10.5007/1984-8420.2015v16n2p35

This paper explores the historical and political construction of Portuguese in relation to the concepts of Brazilianness and Africanism. Two different historical periods are considered: (i) 1920-1945, comprising the modernists’ and other intellectuals’ works as well as Vargas’s policies; and (ii) the post-2000 contemporary period, involving na­tional policies in defense of language diversity. We discuss the concepts of regionalism, miscegenation, nationalism and Brazilianness in the light of specific regimes of dis­courses that consider influences of African languages in the Portuguese language spo­ken in Brazil. The text presents an approach of critical language policy that problematizes the historical meanings of languages, highlighting the relation between power and lan­guage.

Author Biography

Cristine Gorski Severo, Universidade Federal de Santa Catarina http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?metodo=apresentar&id=K4749606T9

Tem graduação em Letras-Inglês/Literatura e em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina, mestrado e doutorado em Teoria e Análise Lingüística pela UFSC e pós-doutorado em Políticas Linguísticas pela Universidade da Pennsylvania. Tem interesse nas seguintes áreas: políticas linguísticas e estudos de variação e/ou mudança sob uma perspectiva discursiva. Tem pesquisado os temas: dimensões política e ética das políticas linguísticas em contextos coloniais e pós-coloniais de uso da língua portuguesa; Linguística colonial; o papel dos diálogos interculturais na (re)configuração dos sujeitos. Atualmente ocupa o cargo de professor adjunto III da Universidade Federal de Santa Catarina, é vinculada ao programa de pós-graduação da UFSC e atua como professora colaboradora no programa de pós graduação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Integra o GT da ANPOLL de Sociolinguística. Participa, como pesquisadora, do Núcleo de Estudos de Identidades e Relações Interétnicas/NUER-UFSC e do Projeto Variação Linguística na Região Sul do Brasil/Varsul-UFSC. Lidera desde 2009 o grupo de pesquisa Línguas,Identidades e Política

Published

2015-12-21