The teaching of grammar and the theoretical-methodological articulations of the practice of linguistic analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8420.2017v18n2p50

Abstract

This article discusses theoretical-practical aspects related to grammar teaching in Brazilian Basic Education. It starts with a discussion about the different types of grammar that must be considered when working with mother tongue and then to arrive at the principles of the practice of Linguistic Analysis (LA), understood as an activity of reflection about the different dimensions that make up language in use. The LA offers a teaching proposal in line with an interactionist view of language and, therefore, can contribute to the development of the linguistic abilities of the subjects. Bakhtin (2006, 1929), Antunes (2003, 2007, 2014), Bezerra and Reinaldo (2013), Wachowicz (2010) and Mendonça (2006) constitute the theoretical basis. The official teaching recommendations (BRAZIL, 1998, 1999, 2000, 2002, 2006) are considered.

Author Biographies

Andréia Rutiquewiski Gomes, Universidade Tecnológica Federal do Paraná/Campus Curitiba

É Professora Adjunta da Universidade Tecnológica Federal do Paraná e possui Doutorado em Letras pela Universidade Federal do Paraná (2006). Atualmente, está em Pós-Doutoramento na Università del Salento/Itália. Tem experiência na área de Língua Portuguesa e Linguística, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de língua materna, sintaxe e semântica.

Sueder Souza, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Pós-Graduado em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira pelo Centro Universitário Campos de Andrade (UNIANDRADE). Graduado em Letras – Português/Inglês pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). É membro do Grupo de Pesquisa em Estudos da Linguagem e Estudos dos Sons da Fala.

Published

2018-01-13

Issue

Section

Gramática e Escola