Between literacy and identity building: Amapa’s literary text in Portuguese language classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8420.2020v21n2p134

Abstract

In this work, we sought, as a general objective, to analyze how teachers insert texts from Amapá literature in Portuguese language classes. In a specific way, we troed to understand what teachers think about teaching reading, how such texts are explored in schools, and in addition to discuss how Amapá literature can favor the (re)construction and negotiation of students’ identities. To this end, knowledge of literature was mobilized, such as literary literacy and the training of literary readers, discussed, respectively, from Cosson (2016) and Rouxel (2013); Applied Linguistics regarding critical literacy and multi-skills - according to Cassany (2005), Matos and Valério (2010) and Cope and Kalantzis (2009) - and the (re) construction of identities through language, according with Maristella-de-Andrade; Figueiredo (2013), Rajagopalan (2009) and Norton (2013). This research follows, therefore, a qualitative-interpretative nature, being carried out in five schools (A, B, C, D and E) through interviews with five teachers from each school and the application of semi-open questionnaires to those responsible for libraries and reading rooms from the surveyed schools. Thus, regarding the data we have available, we evaluate that it is still necessary to understand and, consequently, work on reading (include the literature) and written production as social practices that permeate human activities, providing students with teaching practices that enable them to think about their local spaces through reading, also from texts of Amapá literature, in order to (re)construct their identities.

Author Biography

Lílian Latties, Universidade do Estado do Amapá (UEAP)

Doutoranda em Língua e Cultura pela UFBA, Mestra em Linguística Aplicada pela Unisinos. Professora Assistente na Universidade do Estado do Amapá (UEAP).

References

BANNELL, Ralph Ings et al. Educação no século XXI: cognição, tecnologias e aprendizagens. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.

BAPTISTA, Lívia Márcia Tiba Rádis. Traçando caminhos: letramento, letramento crítico e ensino de espanhol. In: BARROS, Cristiano Silva de e COSTA, Elizimar Goettenauer de Marins (Coord.). Espanhol: ensino médio. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010 (Coleção Explorando o Ensino). p. 119-130. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/abril-2011-pdf/7836-2011-espanhol-capa-pdf/file. Acesso em: 11 jan. 2020.

BARTON, David; LEE, Carmen. Linguagem online: textos e práticas digitais. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

BAUMAN, Zygmunt. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Zahar, 2005.

BORTOLANZA, Ana Maria Esteves. A leitura literária na escola: desafio para a formação de professores. Horizontes-revista de educação. v. 2, n. 3, p. 35-48, 2014. Disponível em: http://ojs.ufgd.edu.br/index.php/horizontes/article/view/3047. Acesso em: 11 jan. 2020.

CANTO, Fernando Pimentel. O Bálsamo: e outros contos insanos. Editora Universitária UFPA, 1995.

CANTO, Fernando Pimentel. O marabaixo através da história. Editora Printgraf, 2017.

CARVALHO, Maria Ester Pena. As aventuras do professor Pierre na terra tucuju. Ilustração Abmael Pantoja. 1.ed. Paraty – RJ.

CASSANY, Daniel. Literacidad crítica: leer y escribir la ideología. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Daniel_Cassany/publication/251839730_Literacidad_critica_leer_y_escribir_la_ideologia/links/0046352ca74ca3a32c000000.pdf. Acesso em: 11 jan. 2020.

CHAER, Galdino; DINIZ, Rafael Rosa Pereira; RIBEIRO, Elisa Antônia. A técnica do questionário na pesquisa educacional. Revista Evidência, v. 7, n. 7, p. 251- 266, 2011. Disponível em: https://www.uniaraxa.edu.br/ojs/index.php/evidencia/article/view/201/187. Acesso em: 11 jan. 2020.

CHIZZOTTI, Antonio. A pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios. Revista portuguesa de educação, v. 16, n. 2, p. 221-236, 2003. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/374/37416210.pdf. Acesso em: 11 jan. 2020.

COPE, Bill; KALANTZIS, Mary. Multialfabetización: nuevas alfabetizaciones, nuevas formas de aprendizaje. p. 53-92, 2010. Disponível em: https://luisavarela.webnode.es/_files/200000147-49d3c4a4bb/Multialfabetizaci%C3%B3n%2C%20nuevas%20alfabetizaciones%2C%20nuevas%20formas%20de%20aprendizaje.pdf. Acesso em: 11 jan. 2020.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. Editora Contexto, 2016.

FIGUEREDO, Carla Janaína; MASTRELLA-DE-ANDRADE, Maria R. Apresentação. In. _______ (Orgs). Ensino de línguas na contemporaneidade: práticas de construção de identidades. Campinas, SP: Pontes Editores, 2013.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução Joice Elias Costa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários para a prática educativa. 57° Ed. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra, 2018.

HOPPE, Marcia Cristina. A formação de professores: o letramento crítico na sala de aula e as práticas sociais. UniLetras, v. 36, n. 2, p. 201-209, 2014. Disponível em: https://revistas.apps.uepg.br/index.php/uniletras/article/view/6530. Acesso em: 11 jan. 2020.

MARTINS, Ivanda. A literatura no ensino médio: quais os desafios do professor? In: BUNZEN, Clecio; MENDONÇA, Márcia. Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo, Parábola Editorial, 2006, p. 83-102.

MATTOS, Andréa Machado de Almeida; VALÉRIO, Modesto Kátia. Letramento crítico e ensino comunicativo: lacunas e interseções. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 10, n. 1, p. 135-158, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbla/v10n1/08.pdf. Acesso em: 11 jan. 2020.

NORTON, Bonny. Identidade, letramento e ensino de línguas em diferentes partes do mundo. In: FIGUEIREDO, Carla Janaína; MASTRELLA-DE-ANDRADE, Mariana. R. (orgs.). Ensino de línguas na contemporaneidade: práticas de construção de identidades. Campinas: Pontes Editores, 2013, v. 32, p. 89-108.

RAJAGOPALAN, Kanavillil. Por uma linguística crítica: linguagem, identidade e a questão ética. São Paulo, Parábola Editorial, 2009.

ROJO, Roxane et al. Escola conectada: os multiletramentos e as TICs. São Paulo: Parábola, 2013.

ROUXEL, Annie. Aspectos Metodológicos do Ensino da Literatura. In. DALVI; Maria Amélia; REZENDE, Neide Luzia de; FALEIROS-JOVER, Rita (orgs.). Leitura de Literatura na Escola. São Paulo, Parábola, 2013, p. 17 – 33.

ROUXEL, Annie. Apropriação singular das obras e cultura literária. In. ROUXEL, Annie; LANGLADE, Gérard; REZENDE, Neide Luzia de. (orgs.). Leitura Subjetiva e Ensino de Literatura. São Paulo, Alameda, 2013, p. 165-189.

SANTOS, Rodolfo Rodrigues Pereira dos; IFA, Sérgio. O letramento crítico e o ensino de inglês: reflexões sobre a prática do professor em formação continuada. The Especialist, v. 34, n. 1, 2013. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/esp/article/view/19231/1431. Acesso em: 11 jan. 2020.

SANTOS, Rodrigo Alves dos. Formação de professores de língua portuguesa para o trabalho com a leitura literária no ensino médio: um objeto de pesquisa a ser explorado. Disponível em: https://ufsj.edu.br/portal2-repositorio/File/vertentes/v.%2019%20n.%202/Rodrigo_Santos.pdf. Acesso em: 11 jan. 2020.

Published

2020-12-10