Aspects of teaching and learning oral language in school
DOI:
https://doi.org/10.5007/1984-8420.2020v21n2p69Abstract
We aim to reflect on the aspects related to the teaching-learning of oral language in the classroom, taking into account textual genres as organizers of social and discursive practices. We conducted a qualitative research, in which we administered the narrative interview with two public school teachers in Pernambuco who teach Portuguese in different realities (one municipal and one federal school). Teachers recognize that the significant individual participation in social practices with the use of oral language reflects in the processes of inclusion; point out the importance of working with the diversity of oral genres and linguistic varieties; and thehistorical questions about the use of the textbook and oral language, indicating the need to invest in the pedagogy of “speech” teaching. We conclude that the student has the possibility to increase his knowledge when the school presents itself as a space for systematization of historically constructed knowledge, in an inclusive perspective.References
BAKHTIN, M. (Volochinov). Marxismo e filosofia da linguagem. 9. ed. São Paulo: Hucitec, 2002.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 2.ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal; Edições 70, LDA, 2009.
BEZERRA, M. A. Ensino da língua portuguesa e contextos teórico-metodológicos. In.: Ângela Dionísio, Anna Rachel Machado e Maria Auxiliadora Bezerra (orgs.). Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002.
BRASIL. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO FUNDAMENTAL. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa. MEC, SEF, 1998.
MARCUSCHI, L. A. Oralidade e ensino de língua: uma questão pouco “falada”. In.: DIONÍSIO, A. P. & BEZERRA, M. A. (orgs.). O livro didático de português: múltiplos olhares. Rio de Janeiro: Lucerna, 2001.
MARCUSCHI, L. A. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. In.: Ângela Dionísio, Anna Rachel Machado e Maria Auxiliadora Bezerra (orgs.). Gêneros textuais e ensino. Rio de Janeiro: Lucerna, 2002. pp. 19-36.
MARCUSCHI, L. A. Da fala para escrita: atividades de retextualização. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2004.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 10. ed. rev. e aprim. São Paulo: Hucitec, 2006.
SOUZA JUNIOR, Marcílio; MELO, Marcelo S. Tavares de; SANTIAGO, Maria Eliete. A análise de conteúdo como forma de tratamento dos dados numa pesquisa qualitativa em Educação Física escolar. Movimento, Porto Alegre, v.16, n.03, p.31-49, julho/setembro de 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyrights belong to the authors, who allow the Working Papers em Linguística journal to publish their work. Total or partial reproduction requires the Editorial Board's authorization. Names and adresses in this website are exclusively used for the journal's purposes and are not available for other purposes and/or third parties.
This publication is licensed under Creative Commons - Attribution-NonCommercial - 4.0 International.